Development of Problem-Based Learning Mathematical Module with STEM Approach to Improve Problem-Solving Ability and Self Efficacy

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Eliana Putri Setiawati
Arief Agoestanto

Abstract

The aim of this research was to produce problem-based learning mathematical modules with STEM approach with a valid, practical and effective in improving problem-solving ability and self efficacy. This study used a Research and Development (RnD) with a 4-D development model. The 4-D development process stage consists of Define, Design, Develop, and Disseminate. This research did not reach the disseminate stage due to time constraints. Based on the results of the research, it was found that the problem-based learning mathematical modules with STEM approach that was developed met the criteria, namely, (1) validity with a percentage of 88% with very valid criteria, (2) practicality with a percentage of 91.5% with very strong criteria. practical, (3) effective in increasing problem-solving ability with an n-gain result of 0.64 with medium criteria, (4) effective in increasing self-efficacy with an n-gain result of 0.575 with medium criteria.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Setiawati, E. P., & Agoestanto, A. (2023). Development of Problem-Based Learning Mathematical Module with STEM Approach to Improve Problem-Solving Ability and Self Efficacy. Unnes Journal of Mathematics Education, 12(1), 60-71. https://doi.org/10.15294/ujme.v12i1.68716

References

Agustami, Aprida, V., & Pramita, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Lingkaran. Jurnal Prodi Pendidikan Matematika, 3(1), 224-231.
Astiti, N. L. A. I., Pudjawan, K., & Wirya, I. N. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika di SMP Negeri 1 Banjar untuk Siswa Kelas VIII Semester Genap. Jurnal EDUTECH Undiksha, 2(1).
As’ari, Hasyim. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 19-26.
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exer-cise of Control. New York: W. H. Freeman and Company.
Dachi, F. A., & Perdana, D. N. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Menggunakan Model Pembelajaran Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) untuk Meningkatkan Efikasi Diri pada Siswa Kelas XI Busana SMK Negeri 6 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika Ekasakti, 1(!), 38-48.
Dewi, M. S. A. & Lestari, N. A. P. (2020). Modul Interaktif Berbasis Proyel Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 433-441.
Diana, M., Netriwati, & Suri, F. I. (2018). Modul Pembelajaran Matematika Bernuansa Islami dengan Pendekatan Inkuiri. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 7-13.
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. 2017. Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo(Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204-210.
Farwati, R., Permanasari, A., Firman, H., & Suhery, T. (2017). Integrasi Problem Based Learning dalam STEM Education Berorientasi pada Aktualisasi Literasi Lingkungan dan Kreativitas. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA. Palembang.
Fatikhah, I. & Izzati, N. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Bermuatan Emotion Quotient pada Pokok Bahasan Himpunan. EduMa, 4(2), 46-61.
Finariyati, Rahman, A. A., & Amalia, Y. (2020). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. MAJU, 7(1), 89-97.
Hake, R. 1999. Analyzing Change Gain Score. Indiana: Indiana University.
Harahap, E. R. & Surya, E. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII dalam Menyelesaikan Persamaan Linear Satu Linear Variabel. Seminar Nasional Matematika: Peran Alumni Matematika dalam Membangun Jejaring Kerja dan Peningkatan Kualitas Pendidikan
Iriani, R., Herlina, A., Irhasyuarna, Y., & Sanjaya, R. E. (2019). Modul Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Lahan Basah untuk Mempersiapkan Calon Pendidik Berwawasan Lingkungan Lahan Basah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(!), 54-68.
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. 2020. Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12-19.
Kemendikbud. (2013). Permendikbud RI Nomor 64 Tahun 2013 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Kemendikbud.
Kurniasari, I., Rachmawati, R., & Fakhri, J. (2018). Pengembangan E-Module Bercirikan Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(2), 227-235.
Mahuda, I. (2017). Pembelajaran Kooperatif CO-OP dengan Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 10(2), 31-39.
Masri, M. F., Suyono, & Deniyanti, P. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Self-Efficacy dan Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika Siswa SMA. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 11(1), 116-126.
National Council of Teacher of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standard for School Mathematics. Virginia: NCTM inc.
Nurintya, F. H., & Agoestanto, A. (2022). Development of STEM-Based Learning Tools to Increase Students’ Mathematical Creative Thinking Ability through Inquiry Learning. Unnes Journal of Mathematics Education, 11(1), 21-30.
Putri, A. A., Parno, & Affriyenni, Y. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis PBL Terintegrasi STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Materi Gerak Lurus. Jurnal MIPA dan Pembelajarannya, 1(5), 363-366.
Sudaryati, A., Soeparmi, & Sarwanto. (2017). Pengembangan Modul Fisika Betbasis Masalah pada Materi Listrik Dinamis untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA/MA. Jurnal INKUIRI, 6(3), 127-140.
Syahrir & Susilawati. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 1(2), 162-171.
Thiagarajan, S., Semmel, D.S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children (a sourcebook). Indiana: Indiana University.
Yolantia, C., Artika, W., Nurmaliah, C., Rahmatan, H., & Muhibbudin. (2021). Penerapan Modul Problem Based Learning terhadap Self Efficacy dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(4), 631-641.
Yunida, L., Noer, S. H., & Asmiati, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Core untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis dan Self Efficacy. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(8).

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4