USING INTEGRATED TYPE ON SCIENCE LEARNING FOR IMPROVING JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS’ CRITICAL THINKING SKILLS
(1) Program Studi Pendidikan IPA, Sekolah Pascasarjana, UPI, Bandung, Indonesia
(2) Jurusan Pendidikan Fisika, FPMIPA, UPI, Bandung, Indonesia
Abstract
The purpose of this study is to know improvement junior high school students’ critical thinking skills through integrated type on science learning and students’ respons. Using quasi-experimental methods, the study employed non-equivalent pre-test and post-test control group design. The research involved 68 seventh grade students using integrated type. Critical thinking test was used to collect data as pretest and posttest. The data showed that participant utilized integrated type in experimental groups performed significantly better than controls group (p>0.05) on critical thinking test. The result showed that integrated type in science learning can lead to learning gains that exceed those critical thinking in classes where mainly convensional science learning methods are used.
Keterampilan berpikir kritis merupakan keterampilan berpikir dasar yang harus dimiliki oleh seseorang dalam menghadapi tantangan perkembangan IPTEK secara bijak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan keterampilan berpikir kritis siswa SMP melalui pembelajaran IPA tipe integrated dan tanggapan siswa. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan desain non-equivalent pretest and posttest control group. Subyek penelitian adalah 68 siswa kelas VII yang terbagi kedalam kelas eksperimen dan kelas kontrol. Pengukuran keterampilan berpikir kritis menggunakan tes pilihan ganda beralasan. Temuan penelitian menunjukkan terjadi peningkatan keterampilan berpikir kritis kelas eksperimen sebesar 0,52 dengan kategori sedang lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol sebesar 0,29 dengan kategori rendah. Hasil uji t nilai N-Gain keterampilan berpikir kritis menghasilkan penolakan terhadap Ho (p>0.05). Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa pembelajaran terpadu tipe integrated konsep perubahan dapat meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMP. Hampir keseluruhan siswa memberikan tanggapan positif terhadap pembelajaran terpadu tipe integrated.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Costa, A.L. (Penyunting), (1985), Developing minds resources book for thinking. California: ASCD.
Ennis, R.H. (1985) Goals For A Critical Thinking Curriculum. Dalam A.L,Costa (Penyunting) Developing minds resources book for thinking. (hlm. 54-57). California: ASCD.
Fisher, A. (2009). Berpikir kritis (sebuah pengantar). Jakarta: Erlangga.
Filsaime, D.K. (2008). Menguak rahasia berpikir kritis dan kritis (terjemahan). Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Fogarty, R. (1991). The mindful school how to integrate the curricula. New York: IRI/Skylight Publishing.
Hake, R.R. (1998). Interactive-Engagement Vs Traditional Methods: A Thousand-Students Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Course. American Journal of Physics, 66 (1), hlm. 64-74
Hewitt, P.G., Lyons, S., Suchoki, J., & Yeh, J. (2007). Conceptual integrated sciences. San Francisco: Pearson Education, Inc.
Jones, A., Buntting, C., Hipkins, R., Mckim, A., Conner, L., & Saunders, K. (2012). Developing Students’ Futures Thinking in Science Education. Research Science Education, 42 (1), hlm. 678-708.
Kuswana, W.S. (2012). Taksonomi Kognitif Perkembangan Ragam Berpikir. Bandung: Rosda.
Liliawati, W. (2014). Pengembangan program perkuliahan IPBA terintegrasi yang mengakomodasi kecerdasan majemuk berorientasi penanaman karakter dan penguasaan konsep. (Disertasi). Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.
Lin, S.S. 2014. Science And Non-Science Undergraduate Students’ Critical Thinking And Argumentation Performance In Reading A Science News Report. International Journal of Science and Mathematics Education, 12 (1), hlm. 1023-1046.
Malamitsa, K., Kasoutas, M. & Kokkotas, P. (2009). Developing Greek Primary School Students’ Critical Thinking Through an Approach of Teaching Science which Incorporates Aspects of History of Science. Science & Education, 18 (2), hlm. 457-468.
Muqqoyah., Rusilowati, A. & Sulhadi. 2010. Efektivitas Dan Efisiensi Model Pembelajaran Terpadu Tipe Intergrated Dalam Pembelajaran Tema Cahaya. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(1), hlm. 44-47.
Pangaribowo, A. (2014). Implementasi pembelajaran terpadu tipe shared untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan motivasi belajar siswa SMK pada topik limbah di lingkungan kerja. (Tesis). Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.
Plotrick, R. E., Varelas, M., & Fan, Q. (2009). An Integrated Earth Science, Astronomy, and Physics Course for Elementary Education Majors. Journal of Geoscience Education, 57 (2), hlm. 152-158.
Presseisen, B.Z. (1985). Thinking Skills: Meaning and Models. Dalam A.L Costa (Penyunting), Developing minds resources book for thinking. (hlm. 43-48).California: ASCD.
Pratiwi, T.R. & Muslim. (2015). Pembelajaran Terpadu Tipe Integrated Konsep Perubahan untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa SMP. hlm.557-580. Dalam Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2015. Bandung: ITB.
Sagala, S. (2013). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sarwi & S. Khanafiyah. (2010). Pengembangan Keterampilan Kerja Ilmiah Mahasiswa Calon Guru Fisika Melalui Eksperimen Gelombang Open-Inquiry .Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(1), hlm. 115-122.
Sarwi., Rusilowati, A. & Khanafiyah, S. (2012). Implementasi Model Eksperimen Gelombang Open-Inquiry Untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 8 (1), hlm. 41-50
Schaal, S., Bogner, F.X., & Girwidz, R. (2010). Concept Mapping Assessment of Media Assisted Learning in Interdisciplinary Science Education. Research In Science Education, 40 (3), hlm. 339-352.
Setyorini, U., Sukiswo, S.E. & Subali, B. (2011). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(1),hlm. 52-56.
Tawil, M. & Liliasari. (2013). Berpikir kompleks dan ilmplementasinya dalam pembelajaran IPA. Makasar: Badan Penerbit UNM.
Trefil, J., & Hazen, R. M. (2010). Sciences an integrated approach sixth edition international student version. United State: John Willey & Son (Asia).
Turpin, T., & Cage, B. N. (2004). The Effect of an Integrated, Activity-Based Science Curriculum on Student Achievement, Science Process Skills, and Science Attitude. Electronic Journal of Literacy trough Science, 3 (1), hlm. 1-7.
Yu, K.C., Lin, K.Y., & Fan, S.C. (2014). An exploratory study on the application of conceptual knowledge and critical thinking to technological issues. International Journal Technology Des Education, DOI 10.1007/s10798-014-9289-5.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License