DEVELOPMENT OF GUIDED INQUIRY-BASED PHYSICS TEACHING MATERIALS TO INCREASE CRITICAL THINKING SKILLS OF HIGHSCHOOL STUDENTS
(1) Science Education Study Program, Postgraduate, Universitas Negeri Surabaya
(2) Department of Physics Education, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
(3) Department of Chemistry Education, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
Abstract
This study aims to produce teaching materials based on inquiry physics to improve the critical thinking skills of high school students. This type of research is Research and Development and refers to the 4-D development model. This study was tested in class X. The results of this study obtained some findings include: 1) the validation of teaching materials obtained categories are very valid and reliable; 2) test legibility of physics teaching materials categorized high readability; and 3) N-gain improves students' critical thinking skills. Based on the results of this research, it can be concluded that the guided inquiry-based physics teaching materials worthy of use in learning and can improve the critical thinking skills of high school students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Antika, D. A., Sarwi, & Aji, M. P. (2017). Pembelajaran Guided Inquiry Berbantuan Lembar Kerja Siswa untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Interpersonal Siswa SMA. Unnes Physics Education Journal, 6(1), 55-62
Ardi, A. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Pokok Suhu dan Kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(3), 65-69
Arends, R. (2012). Learning to Teach, 9th Edition. New York: Mc-Graw Hill.
Bilgin, I. (2009). The effects of guided inquiry instruction incorporating a cooperative learning approach on university students’achievement of acid and bases concepts and attitudetoward guided inquiry instruction. Scientific Research and Essay, 4(10), 1038-1046.
Carin & Sund. (1998). Teaching Science Trough Discovery. Toronto: Merrll Publishing Company.
Chance, P. (1986). Thinking in the classroom: A survey of programs. New York: Teachers College, Columbia University.
Dharmasraya, P. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. (Online), tersedia; http://penelitiantindakkelas.blogspot.com/2009/03/ri-pembelajaran-konstruktivis.html, diakses 30 Januari 2017.
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
Depdiknas. (2009). Pembelajaran yang Megembangkan Critical Thinking. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA.
Desmaria. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(1), 110-115.
Eggen, P. D. (2012). Strategies for Teachers Teaching and Thinking Skills. Boston: Allyn and Bacon.
Ennis, R. H. (1995). Critical Thinking. New York: Prentice Hall.
Fauziah, E. N. (2014). Efektivitas Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Ilmiah pada Topik Kacamata dan Lup. Jurnal Pendidikan Fisika. 4(4), 1-10
Hamalik, O. (2013). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hermayani, A. Z., Dwiastuti, S., & Marjono. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Ekosistem melalui Penerapan Model Inkuiri Terbimbing. BIOEDUKASI Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 79-85
Kardi. (2013). Model Pembelajaran Langsung Inkuiri Sains Teknologi dan Masyarakat. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Kariawan, I. G., Sadia, I. W., & Pujani, N. M. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika dengan Setting Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 5(1), 1-11
Kholifah. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inkuiri dan Implementasinya untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Tesis. Surabaya: Pasca Sarjana Universitas Negeri Surabaya.
Krulick, S. & Rudnick, J. A. (1999). Innovative Task to Improve Critical and Creative Thinking Skills. Developing Mathematical Reasoning in Grades K-12, 38-145.
Nurbaiti, N., Ertikanto, C., & Wahyudi, I. (2014). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Skripsi. Lampung: Pendidikan Fisika FKIP Universitas Lampung.
Oktafiana, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa. Skripsi. Semarang: Jurusan Fisika FMIPA Universitas Negeri Semarang.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum K13 SMP/MTs.
Ratumanan, G. T. & Laurens. (2006). Evaluasi Hasil Belajar yang Relevan dengan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Sudiarman, Soegimin, & Susantini, E. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains dan Meningkatkan Hasil Belajar pada Topik Suhu dan Perubahannya. Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 658-671.
Tim Redaksi Aulia. (2012). Sistem Pendidikan Nasional (SISDIKNAS). Bandung: Nuansa Aulia.
Thiagarajaan, S., Semmel, D. S. & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for training teacher of Exceptional Children a Sourcebook. Bloomington: Center for Innovation on teaching the Handicaped.
Wahyuni, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 5(2), 300-305.
Widodo, Chomsin, S. & Jasmadi. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gramedia
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License