Pengembangan Bahan Ajar berbasis HOTS untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa

Anisah Anisah, Sri Lastuti

Abstract

Tujuan penelitian pengembangan ini adalah untuk menghasilkan bahan ajar matematika berbasis Higher Order Thinking  bagi mahasiswa semester II prodi PGSD yang mengambil matakuliah Matematika I. Bahan ajar yang dimaksud berupa materi ajar (modul) berbasis Higher Order Thinking  serta soal evaluasi untuk mengukur kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa. Bahan ajar yang dikembangkan memenuhi kriteria valid dan efektif. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan menggunakan prosedur ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Hasil yang dicapai dari penelitian ini adalah meningkatnya kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa setelah diterapkan bahan ajar matematika berbasis Higher Order Thinking. Selain itu melalui bahan ajar ini, mahasiswa menjadi terbiasa berpikir tingkat tinggi sehingga mampu menyelesaikan setiap permasalahan matematika yang diberikan. Dari penelitian ini diperoleh peningkatan rata-rata kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa dari 57,50 menjadi 87,90. Dengan demikian pengembangan modul pembelajaran matematika berbasis HOTS dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa.

The purpose of this development research is to produce Higher Order Thinking based mathematics teaching materials for PGSD second semester students who take Mathematics courses I. The intended teaching materials are in the form of Higher Order Thinking based teaching materials and evaluation questions to measure students' mathematical problem solving abilities . Teaching materials developed meet valid and effective criteria. This type of research is development research using ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) procedures. The results achieved from this study are the improvement of students' mathematical problem solving abilities after applying mathematics based on Higher Order Thinking. In addition, through this teaching material, students become accustomed to high-level thinking so that they are able to solve any mathematical problems given. From this study, the average student's mathematical problem-solving ability was increased from 57.50 to 87.90. Thus the development of HOTS-based mathematics learning modules can improve students' mathematical problem solving abilities.

Keywords

pengembangan; bahan ajar; Higher Order Thinking

References

Aydoğdu, M., & Ayaz, M. F. (2008). The Importance Of Problem Solving In Mathematics Curriculum. Physical Sciences, 3(4), 538-545.

Bradshaw, Z., & Hazell, A. (2017). Developing problem-solving skills in mathematics: a lesson study. International Journal for Lesson and Learning Studies, 6(1), 32-44.

Dinni, H. N. (2018, February). HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 170-176).

Fanani, M. Z. (2018). Strategi Pengembangan Soal HOTS Pada Kurikulum 2013. EDUDEENA, 2(1), 59-76.

Fauziah, A. (2010, June). Peningkatan kemampuan pemahaman dan pemecahan masalah matematik siswa SMP melalui strategi REACT. In Forum kependidikan (Vol. 30, No. 1, pp. 1-13).

Mataka, L. M., Cobern, W. W., Grunert, M. L., Mutambuki, J., & Akom, G. (2014). The effect of using an explicit general problem solving teaching approach on elementary pre-service teachers’ ability to solve heat transfer problems. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(3), 164-173.

Muruganantham, G. (2015). Developing of E-content package by using ADDIE model. International Journal of Applied Research, 1(3), 52-54.

Sumaryanta, (2018). Penilaian HOTS dalam Pembelajaran Matematika. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 8(8), 500-509.

Windari, F. (2014). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viii SMPN 8 Padang Tahun Pelajaran 2013/2014 dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2).

Zohar, A. (2013). Challenges in wide scale implementation efforts to foster higher order thinking (HOT) in science education across a whole wide system. Journal of Thinking Skills and Creativity, 10(2), 233-249.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.