The Connection between Algebraic Ability and Self-Efficacy in Senior High School Student

Pipit Firmanti, Reflina Reflina

Abstract

Algebra is important to learn as a provision in the face of future life, both at work and as preparation for higher education. However, basically students still have difficulty in solving algebra problems. Therefore, it is necessary to find out the factors that cause students' low algebraic abilities.The purpose of this study is to find the relationship between the algebraic abilities of students at Senior High School with their self-efficacy. The research is qualitative and quantitative. Statistic descriptive is to determine the connection and contribution of two variables, students' self-efficacy, and algebraic abilities. The research subjects taken were 200 students from Bukittinggi (West Sumatra). In this study, there were two instruments used, namely a self-efficacy questionnaire and an algebra test (SPLTV & linear programming). The result shows that (1) In general, students' algebraic abilities are at a medium level with an average of 53.87. (2) Between algebraic abilities and self-efficacy have a very weak or very low correlation, so the correlation is ignored (it is assumed that there is no correlation between students' algebraic skills and self-efficacy) (3) Almost all students have good self-efficacy which is at a very high and quite low level. The finding implies that it is necessary to conduct research on the discovery of other factors that affect students' algebraic abilities.

Aljabar penting dipelajari sebagai bekal dalam menghadapi kehidupan masa depan, baik di tempat kerja maupun sebagai persiapan menuju pendidikan tinggi. Namun, pada dasarnya siswa masih kesulitan dalam menyelesaikan soal aljabar. Oleh karena itu, perlu di cari tahu faktor penyebab kemampuan aljabar siswa yang masih rendah. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara kemampuan aljabar siswa SMA Negeri Bukittinggi dengan efikasi diri siswa. Penelitian ini merupakan gabungan antara kualitatif dan kuantitatif.  Deskriptif statistik untuk mengetahui hubungan dan kontribusi dua variabel yaitu efikasi diri dan kemampuan aljabar siswa. Subjek penelitian yang diambil adalah 200 siswa dari Bukittinggi (Sumatera Barat). Dalam penelitian ini terdapat dua instrumen yang menggunakan angket efikasi diri dan tes aljabar (SPLTV & Program linear). Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Secara umum kemampuan aljabar siswa berada pada taraf sedang dengan rata-rata 66,125. (2) Antara kemampuan aljabar dan efikasi diri memiliki korelasi yang sangat lemah atau sangat rendah, sehingga korelasi tersebut diabaikan (diasumsikan tidak ada hubungan antara kemampuan aljabar siswa dengan efikasi diri) (3) Hampir semua siswa memiliki efikasi diri yang baik berada pada tingkat yang sangat tinggi dan cukup rendah. Penelitian ini menunjukkan bahwa perlu dilakukan penelitian lebih lanjut tentang faktor lain yang mempengaruhi kemampuan aljabar siswa.

Keywords

self-efficacy; algebraic ability; Senior High School Student

Full Text:

PDF

References

Afrilia, S., Sugita, G., Rochaminah, S., & Info, A. (2022). Profil Penyelesaian Soal Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Bentuk Aljabar Siswa SMP Negeri 18 Model SPMI Palu. Media Eksata, 18(1), 37–42.

Ashar, S., Permadi, H., & Susanto, H. (2021). Algebraic thinking process analysis of senior high school students in solving absolute value mathematics problem. AIP Conference Proceedings, 2330 (March). https://doi.org/10.1063/5.0043365

Bandura, A., Freeman, W. H., & Lightsey, R. (1999). Self-Efficacy: The Exercise of Control. Journal of Cognitive Psychotherapy, Vol. 13, pp. 158–166. https://doi.org/10.1891/0889-8391.13.2.158

Cheney, W., & Kincaid, D. (2012). Linear Algebra Theory And Applications (Second Edition). The Australian Mathematical Society, 110, 544-550

Firmanti, P., Putra, D. A., & Padang, S. C. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Efikasi Diri Siswa SMAN 1 Banuhampu. Lattice, 1(2), 123–130.

Firmanti, P., Rahmat, T., Yuberta, F., & Fitri, H. (2020). Build Character of Hard Work through Problem Solving Strategies (Intelligent Guessing and Testing in Mathematics). Journal of Physics: Conference Series, 1471(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1471/1/012031

Hanifah, Waluya, S. B., Isnarto, Asikin, M., & Rochmad. (2020). Analisis Self-Efficacy Dalam Pembelajaran Matematika Dilihat Dari Gender. Prosiding Seminar Nasional Pascasar-jana (PROSNAMPAS) (Vol. 3, No. 1, pp. 262-267).

Imaroh, A., Umah, U., & Asriningsih, T. M. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari self-efficacy siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Inovatif, Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(4), 843–856. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.843-856

Kencanawaty, G., Febriyanti, C., & Irawan, A. (2020). Tantangan dan Strategi Pembelajaran Matematika di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB) dampak dari Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Pendidikan Matematika, (58), 215–220.

Kusumaningsih, W., Darhim, Herman, T., & Turmudi. (2018). Improvement algebraic thinking ability using multiple representation strategy on realistic mathematics education. Journal on Mathematics Education, 9(2), 281–290. https://doi.org/10.22342/jme.9.2.5404.281-290

Marasabessy, R. (2020). Kajian Kemampuan Self Efficacy Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. JARTIKA Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 168–183. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.17

Nurhayati, D. M., Herman, T., & Suhendra, S. (2017). Analysis of Secondary School Students’ Algebraic Thinking and Math-Talk Learning Community to Help Students Learn. Journal of Physics: Conference Series, 895(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012054

Permatasari, D., & Harta, I. (2018). Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa Sekolah Pendidikan Dasar Kelas V Dan Kelas VII : Cross-Sectional Study Algebraic Thinking Ability In Basic Education Grade V And Grade VII : Cross-Sectional Study. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(1), 99–115.

Putri, F. A. R., & Fakhruddiana, F. (2019). Self-efficacy guru kelas dalam membimbing siswa slow learner. JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 14(1), 1–8. https://doi.org/10.21831/jpk.v14i1.25161

Rahmi, S., Nadia, R., Hasibah, B., & Hidayat, W. (2017). The relation between self-efficacy toward math with the math communication competence. Infinity Journal, 6(2), 177-182. https://doi.org/10.22460/infinity.v6i2.p177-182

Riskon, M., Rochmad, & Nuriana Rachmani Dewi. (2021). Algebraic Thinking Ability with Creative Problem Solving Integrated 4C Model Viewed from Mathematical Disposition. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 10(A), 38–53.

Sari, N. P. N., Fuad, Y., & Ekawati, R. (2020). Profil Berpikir Aljabar Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Pola Bilangan. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 56–63. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.22525

Setyawati, R. D., Nurbaiti, I., & Ariyanto, L. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa Kelas Viii Ditinjau Dari Self Efficacy. JIPMat, 5(1), 62–69. https://doi.org/10.26877/jipmat.v5i1.5517

Sudijono, P. D. A. (2005). Pengantar statistik pendidikan (1st ed.). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sukma, Y., & Priatna, N. (2021). Pengaruh Self-Efficacy terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 9(1), 75–88. https://doi.org/10.25139/smj.v9i1.3461

Sunaryo, Y. (2017). Pengukuran Self-Efficacy Siswa dalam Pembelajaran Matematika di MTsN 2 Ciamis. Jurnal Teori Dan Riset Matematika (TEOREMA), 1(2), 39–44.

Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.14897

Widyawati, Astuti, D., & Ijudin, R. (2018). Proses Berpikir Aljabar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(9), 1–8.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.