Didactic Design of Lesson Study-based Microteaching Learning for Prospective Mathematics Teacher Students
Abstract
The basic objective of the microteaching course is to support the implementation of apprenticeship 3 (teaching practice) in the seventh semester at school. So far, the practice of teaching in the classroom by students is often constrained by the readiness of students in preparing these teaching tools. To overcome these obstacles, it is necessary to design a didactic condition according to the obstacles experienced by students, to be able to guide students in carrying out teaching practices properly. This process requires planning (plan), implementation (do), and reflection (reflection) of learning so that the microteaching learning process is carried out based on lesson study. The purpose of this study was to develop a didactic design in microteaching learning for lesson study-based mathematics teacher candidates. The research method used is qualitative in the form of didactic design research. Based on the implementation of the didactic design of lesson study-based microteaching learning for prospective mathematics teacher students, it is concluded that this didactic design can be used as alternative learning to overcome the learning obstacles experienced by students in microteaching learning.
Tujuan dasar dari mata kuliah microteaching adalah untuk mendukung pelaksanaan magang 3 (praktek mengajar) pada semester VII di sekolah. Sejauh ini, praktik mengajar di kelas yang dilakukan mahasiswa sering terkendala oleh kesiapan mahasiswa dalam mempersiapkan perangkat pengajaran tersebut. Untuk mengatasi hambatan tersebut, perlu dirancang suatu kondisi didaktis sesuai hambatan yang dialami mahasiswa, agar mampu membimbing mahasiwa dalam melaksanakan praktik mengajar dengan baik dan benar. Proses tersebut membutuhkan perencanaan (plan), implementasi (do) dan refleksi (reflection) pembelajaran, sehingga proses pembelajaran microteaching dilakukan berbasis lesson study. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan desain didaktis pada pembelajaran microteaching bagi mahasiswa calon guru matematika berbasis lesson study. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif berupa penelitian desain didaktis. Berdasarkan implementasi desain didaktis pembelajaran microteacing berbasis lesson study pada mahasiswa calon guru matematika disimpulkan bahwa desain didaktis ini dapat digunakan sebagai alternatif pembelajaran untuk mengatasi hambatan belajar yang dialami mahasiswa pada pembelajaran microteaching.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Angraini, L. M. (2021). Didactical Design of Math-ematical Reasoning in Mathematical Basic Concepts of Courses. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 1-12.
Ansyah, E. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Problem Based Learning (PBL) Mata Kuliah Etika Profesi Keguruan Untuk Peningkatan Kompetensi Pendagogik Dalam Karakter. At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 15, 29–47.
Aryulina, D. (2010). Penerapan Lesson Study pada Microteaching Bagi Calon Guru Biologi. Forum Kependidikan.
Asrial, A., Syahrial, S., Kurniawan, D. A., Subandiyo, M., & Amalina, N. (2019). Exploring Obstacles in Language Learning among Prospective Primary School Teacher. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(2), 249-254.
d’Alessio, M. A. (2018). The effect of microteaching on science teaching self-efficacy beliefs in preservice elementary teachers. Journal of science teacher education, 29(6), 441-467.
Depdiknas. (2002). Kurikulum Pendidikan Bidang Studi: Matematika dan Ilmu.
Firmansyah, M. A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Statistika. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. 10(2), 115-127.
Garfield, J. (2006). Exploring the Impact of Lesson study on Developing Effective Statistics Curriculum. University of Minnesota.
Helmiati. (2013). Micro Teaching Melatih Keterampilan Dasar Mengajar. Yogyakarta: Aswaja Pessindo.
Ifrianti, S. (2018). Membangun Kompetensi Pedagogik dan Keterampilan Dasar Mengajar Bagi Mahasiswa Melalui Lesson Study. Terampil : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. 5(1), 1-18.
Iksan, Z. H., Zakaria, E., & Daud, M. (2014). Model of lesson study approach during micro teaching. International education studies, 7(13), 253–260.
Ismail, S. (2015). Membentuk Penguasaan Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Peserta PPL-1 dalam Bimbingan Latihan Mengajar melalui Lesson Study. Konferensi Nasional Pendidikan Matematika ke, 6, 11–14.
Kansanen, P. (2003). Studying - The realistic bridge between instruction and learning. An attempt to a conceptual whole of the teaching-studying-learning process. Educational Studies. 29(2-3), 221-232.
Kusmawan, U. (2017). Online microteaching: A multifaceted approach to teacher professional development. Journal of Interactive Online Learning, 15(1).
Lewis C. C. (2002). Lesson study: A Handbook of Teacher-Led Instructional Change. Philadelphia: PA: Research for Better Schools. Inc.
Lidinillah, D. A. M. (2012). Educational design research: a theoretical framework for action. In Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya. Tasikmalaya: Universitas Pen-didikan Indonesia Kampus Tasikmalaya.
Liu, K. (2017). Creating a dialogic space for prospective teacher critical reflection and transformative learning. Reflective Practice, 18(6), 805-820.
Mardiana, H., Mulyana, E. H., & Leo, S. (2013). Pengembangan Desain Pembelajaran IPA Berbasis Konstruktivisme Tentang Gaya Magnet Di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).
Netriwati. (2018). Microteaching Matematika. Surabaya: CV. Gemilang.
Nurdyansyah, & Toyiba, F. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Pada Madrasah Ibtidaiyah. Strategi Pembelajaran Aktif, Hasil Belajar.
Prabowo, A., & Juandi, D. (2020). Analisis situasi didaktis dalam pembelajaran matematika berbantuan ICT pada siswa SMP. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 1-12.
Ramadhani, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika yang Berorientasi pada Model Problem Based Learning. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. 7(2), 116-122.
Reddy, K. R. (2019). Teaching how to teach: microteaching (a way to build up teaching skills). Journal of Gandaki Medical College-Nepal, 12(1), 65-71.
Richard, M. M. (2021). The Impact of Micro Teaching Lessons on Teacher Professional Skills: Some Reflections from South African Student Teachers. International Journal of Higher Education, 10(2), 164-171.
Riduwan dan Akdon. (2014). Rumus dan Data dalam Analisis Data Statiska. Bandung: Alfabeta.
Rudi, R., Suryadi, D., & Rosjanuardi, R. (2020). Teachers’ Perception as a Crucial Component in the Design of Didactical Design Research-Based Teacher Professional Learning Community in Indonesia. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 9(3), pp-642.
Setiadi, D. R., Suryadi, D., & Mulyana, E. (2017, September). Didactical Design Enrichment of Angle in Geometry. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 895, No. 1, p. 012060). IOP Publishing.
Sukmawati, R. (2019). Analisis Kesiapan Mahasiswa Menjadi Calon Guru Profesional Berdasarkan Standar Kompetensi Pendidik. Jurnal Analisa. 5(1), 95-102.
Suryadi, D. (2010). Metapedadidaktik dan Didactical Design Research (DDR): Sintesis Hasil Pemikiran Berdasarkan Lesson Study. Bandung: FPMIPA UPI.
Susanto, E., & Retnawati, H. (2016). Perangkat pembelajaran matematika bercirikan PBL untuk mengembangkan HOTS siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 3(2), 189-197.
Tadanugi, F. A. (2015). Efektivitas Lesson Study dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Kip.
Ünlü, M. (2018). Effect of Micro-Teaching Practices with Concrete Models on Pre-Service Math-ematics Teachers' Self-Efficacy Beliefs about Using Concrete Models. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 68-82.
Vitantri, C. A., & Asriningsih, T. M. (2016). Efektivitas Lesson Study pada Peningkatan Kompetensi Calon Guru Matematika. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 23–33.
Yenni, Y. (2017). Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Menyiapkan Pembelajaran yang Efektif pada Matakuliah SBMM. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. 10(2), 133-145.
Refbacks
- There are currently no refbacks.