Supporting 7th Grade Students’ Understanding of Angles using Central Java Traditional House

Hartono Hartono, Farida Nursyahidah

Abstract

Angle is one of the important materials to be studied because it is basic in learning geometry and many applications in life. However, students still have difficulty in learning angles. Therefore, it is necessary to design learning with the right context and approach to overcome the difficulties. This study aims to produce a learning trajectory that will help students for understanding angles. The activities were designed based on IRME with Joglo Traditional house context as the starting point. A design research method is used has three stages: preparing for the experiment, design experiment, and retrospective analysis. This study’s subjects were 6 students from SMP Negeri 1 Juwana with different abilities: high, medium, and low abilities. The result of this study was Learning Trajectory which consists of learning processes in four activities: observing the video of the joglo traditional house for understanding the concept of angles, drawing and measuring the angles; categorizing the angles types; solve contextual problems related to angles. In this study, the design experiment stage was limited to the pilot experiment stage. This study shows that learning design using the context of a traditional house can help students to understand the angle and can be an inspiration to explore local wisdom to introduce mathematics topics.

Sudut merupakan salah satu materi yang penting dipelajari karena merupakan dasar dalam pembelajaran geometri dan juga banyak aplikasinya dalam kehidupan. Namun, siswa masih mengalami kesulitan dalam mempelajari sudut. Oleh karena itu, perlu dirancang pembelajaran sudut dengan konteks dan pendekatan yang tepat untuk mengatasi kesulitan tersebut. Penelitian ini bertujuan menghasilkan lintasan belajar yang membantu siswa dalam memahami sudut. Semua kegiatan didesain berbasis PMRI dengan konteks rumah adat joglo sebagai starting point. Metode design research digunakan terdiri dari tiga tahapan yaitu preparing for the experiment, design experiment, dan retrospective analysis. Subjek dari penelitian ini adalah 6 siswa dari SMP Negeri 1 Juwana dengan kemampuan yang berbeda yaitu kemampuan tinggi, sedang, dan rendah. Hasil dari penelitian adalah lintasan belajar  yang terdiri dari serangkaian proses pembelajaran dalam empat aktivitas yaitu mengamati video rumah adat joglo untuk memahami konsep sudut, menggambar dan mengukur besar sudut; mengkategorikan jenis-jenis sudut; dan menyelesaikan masalah kontekstual yang berkaitan dengan sudut. Pada penelitian ini, tahapan design experiment hanya terbatas tahap ujicoba pilot. Penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran dengan konteks rumah adat membantu siswa untuk memahami sudut dan dapat menjadi inspirasi untuk menggali kearifan lokal untuk memperkenalkan topik matematika.

Keywords

angles; IRME; central java traditional house; design research

Full Text:

PDF

References

Apriani, F., & Agustine, P. C. (2019). Pendisainan Hypotetical Learning Trajectory (HLT) menggunakan konteks museum Timah Pangkalpinang. Simposium Nasional Mulitidi-siplin (SinaMu).

Argaswari, D. P. A. D., & Usodo, B. (2015). Analisis kesulitan belajar geometri Kelas VII SMP pokok bahasan sifat sudut yang terbentuk dari dua garis sejajar yang berpotongan dengan garis lain. Prosiding Seminar Ma-tematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 2013, 413–422. http://seminar.uny.ac.id/semnasmatematika/sites/seminar.uny.ac.id.semnasmatematika/files/banner/PM-60.pdf

Bustang, Zulkardi, Darmawijoyo, & Dolk, M. (2013). Developing a local instruction theory for learning the concept of angle through visual field activities and spatial representations. International Education Studies, 6(8), 58–70. https://doi.org/10.5539/ies.v6n8p58

Fahrurozi, A., Maesaroh, S., Suwanto, I., & Nursya-hidah, F. (2018). Developing learning trajec-tory based instruction of the congruence for ninth grade using Central Java historical building. JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education), 3(2), 78–85. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v3i2.6616.

Fitri, N. L., & Prahmana, R. C. I. (2018). Pembelaja-ran luas segiempat untuk siswa kelas VII menggunakan reallotment activities. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 18–28. https://doi.org/10.15642/jrpm.2018.3.1.18-28.

Fyhn, A. B. (2008). A climbing class’ reinvention of angles. Educational Studies in Mathemat-ics, 67(1), 19-35.

https://doi.org/10.1007/s10649-007-9087-z.

Gravemeijer, K.P.E.(1994). Developing Realistic Mathematics Education. Disertasi doctor, Freundental Institute.

Gravemeijer, K., & Cobb, P. (2006). Design re-search from a learning design perspective. In Educational design research (pp. 29-63). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203088364-12.

Senjaya, A. J., Sudirman, & Supriyatno. (2017). Kesulitan-kesulitan siswa dalam mempelajari Matematika pada materi garis dan sudut di SMP N 4 Sindang. M A T H L I N E : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 11–28. https://doi.org/10.31943/mathline.v2i1.32

Keiser, J. M. (2004). Struggles with developing the concept of angle: Comparing sixth-grade students' discourse to the history of the an-gle concept. Mathematical thinking and learning, 6(3), 285-306.

https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0603_2

Kusumaningsih, W., Buchori, A., & Cahyono, H. G. (2020). Uno stacko based on realistic math-ematics: A developing learning media of trigonometry. Journal of Physics: Conference Series, 1663(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1663/1/012044

Lestari, A. A. P., Nugroho, A. A., & Nursyahidah, F. (2021). Desain pembelajaran refleksi dan translasi berkonteks klenteng sam poo kong semarang. Jurnal Elemen, 7(2), 381-393. https://doi.org/10.29408/jel.v7i2.3400

Leone, T. (2008). Angle concept formation in ele-mentary age children. Maryland: Loyola College.

Machisi, E., & Ogbonnaya, U. I. (2014). Students’ use of multiple solution strategies to find the angle between two intersecting and non-perpendicular lines. Mediterranean Jour-nal of Social Sciences, 5(6 SPEC. ISSUE), 309–317. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n6p309

Mitchelmore, M. C., & White, P. (1995). Document resume c?515 -. Paper, 1, 12.

https://eric.ed.gov/?id=ED417056

Nieveen, N., McKenney, S, dan Akker. (2006). Edu-cational design research: The value of variety. Dalam Akker, dkk. (Ed.): Educational Design Research. New York: Routledge. Hlm. 151 – 158.

Nursyahidah, F., Saputro, B. A., & Albab, I. U. (2020). Learning reflection through the con-text of Central Java historical building. Jour-nal of Physics: Conference Series, 1567(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1567/2/022095

Nursyahidah, F., Saputro, B. A., & Albab, I. U. (2021). Desain pembelajaran kerucut ber-konteks tradisi megono gunungan. Jurnal El-emen, 7(1), 19–28.

https://doi.org/10.29408/jel.v7i1.2655

Nursyahidah, F., Saputro, B. A., Ulil, I., & Aisyah, F. (2020). Pengembangan learning trajectory based instruction materi kerucut menggunakan konteks megono gunungan. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 47–58.

https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.560

Prahmana, R. C. I. (2012). Learning multiplication using Indonesian traditional game in third grade. Indonesian Mathematical Society Jour-nal on Mathematics Education, 3(2), 1–16. https://doi.org/10.22342/jme.3.2.1931.115-132.

Rohati. (2015). Pengembangan perangkat pem-belajaran berbasis pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) pada materi volume bangun ruang sisi datar yang men-dukung kemampuan komunikasi matematika siswa di SMP. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2).

https://doi.org/10.22437/edumatica.v5i02.2927

Safitri, E. (2012). Upaya guru dalam meningkatkan hasil belajar matematika pada materi jenis dan besar sudut melalui model paikem di ke-las iii sd negeri 1 gunungkarung kecamatan …. (Doctoral Dissertation, IAIN Syekh Nurjati Cirebon). http://repository.syekhnurjati.ac.id/id/eprint/1335

Sari, P., Putri, R. I. I., & Kesumawati, N. (2015). De-sain pembelajaran materi pengukuran sudut dengan pendekatan PMRI untuk kelas VI. Numeracy, 2(1), 33–42.

https://doi.org/10.46244/numeracy.v2i1.151

Simanulang, J. (2014). Pengembangan bahan ajar materi himpunan konteks laskar pelangi dengan pendekatan Pendidkan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Kelas VII sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Ma-tematika, 8(1), 43–54.

https://doi.org/10.22342/jpm.8.1.1859.43-54.

Soedjadi, R. (2020). Inti dasar–dasar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Jurnal Pen-didikan Matematika Sriwijaya, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.22342/jpm.1.2.807.

Sunismi. (2015). Pengembangan bahan ajar ge-ometri dan pengukuran berbasis Realistic Mathematics Education ( RME ) untuk siswa SMP kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matemat-ika, I(2001), 1–14.

https://doi.org/10.33474/jpm.v1i1.404

Widiawati., W., Marzal, D., & Juwita, H. (2018). De-sain pembelajaran garis dan sudut dengan konteks pagar buluh di kelas VII. Journal of Mathematics Science and Education, 1(1), 118–130. https://doi.org/10.31540/jmse.v1i1.186

Wahidin, & Sugiman. (2014). Pengaruh pendeka-tan PMRI terhadap motivasi berprestasi, ke-mampuan pemecahan masalah, dan prestasi belajar. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 99–109.

https://doi.org/10.21831/pg.v9i1.9072

Warsito, Nuraini, Y., & Sukirwan. (2019). Desain pembelajaran pecahan melalui pendekatan realistik di Kelas V. Mosharafa: Jurnal Pen-didikan Matematika, 8(1), 25–36. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.381

Widyawati, W., Ilma, R., & Putri, I. (2016). Desain pembelajaran sudut menggunakan konteks rumah limas di kelas VII. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2(2), 437–448.

https://doi.org/10.22219/jinop.v2i2.3489

Yuniarti, Y. (2016). Pendidikan Matematika Realis-tik Indonesia (PMRI) untuk meningkatkan pemahaman konsep geometri di sekolah da-sar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 3(2), 1–6.

https://doi.org/10.17509/eh.v3i2.2809

Zulkardi, & Putri, R. I. I. (2010). Pengembangan blog support untuk membantu siswa dan guru matematika Indonesia belajar pendidi-kan matematika realistic Indonesia (PMRI). Jurnal Inovasi Perekayasa Pendidikan (JIPP), 2(1), 1–24.

http://repository.unsri.ac.id/id/eprint/6777

Refbacks

  • There are currently no refbacks.