Two-Variables Linear System: A Smartphone-Based-E-Module with a Realistic Mathematic Education Approach

Syariful Fahmi, Rafika Yuni Rahmawati, Soffi Widyanesti Priwantoro

Abstract

An innovative teaching material such as e-module were needed to assist students understanding the concept of mathematics. In this Research is develop an e-module using Realistic Mathematics Education approach in Linear Equation System Two Variables. Research method is using ADDIE model which consist of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The validators of this research were content and media experts, while the research subjects were students of 7th grades in Pleret Bantul Junior High School. The instruments used in data collection were interview and questionnaire. By the calculation results, the e-module was considered feasible by contents and media experts. From the validation of content expert get average of 3.56 with very good criteria, while from the media expert get 3.65 with very good criteria. The e-module was considered practical according to the students’ responses. In terms of practicality, average score of small class trial was 3.17 with good criteria, while average score of large class trial was 3.22 with good criteria. So, the average score based on content and media experts also student class trials get 3.40 with very good criteria. Therefore, smartphone-based e-module with realistic mathematics education approach on linear equation system with two variables material was feasible to use.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan e-modul dengan berbasis Realistic Mathematics Education (RME) pada Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Metode penelitian yang digunakan adalah model ADDIE yang terdiri dari lima tahap, yaitu Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Validator penelitian ini yaitu ahli materi dan media serta subjek penelitian adalah peserta didik kelas VIII SMP Negeri 1 Pleret Bantul. Instrumen yang digunakan dalam pengumpulan data penelitian berupa wawancara dan angket. Berdasarkan hasil perhitungan, e-modul termasuk layak oleh ahli materi dan ahli media. Dari validasi ahli materi dan media mendapatkan kategori yang sama yaitu sangat baik dengan nilai rata-rata 3,56 dan 3,65. Berdasarkan uji kepada peserta didik e-modul termasuk praktis dengan kriteria baik pada uji coba kelas kecil dan besar dengan nilai 3,17 dan 3,22. Berdasarkan dari rata-rata gabungan ahli materi dan media serta uji coba peserta didik mencapai rata-rata skor 3,40 dengan kriteria sangat baik. Kesimpulannya e-modul berbasis smartphone dengan pendekatan Realistic Mathematics Education pada materi sistem persamaan linear dua variabel layak digunakan.

Keywords

e-Module; RME; Linear Equation System with Two Variables; Smartphone

Full Text:

PDF

References

Achir, Y. S., Usodo, B., & Setiawan, R. (2017). Ana-lisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Penelitian Pendidikan, 78-87.

Adi, W. A., Relmasita, S. C., & Hardini, A. T. (2020). Pengembangan Media Animasi Untuk Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(1), 81-87.

Aisy, D. R., Farida, F., & Andriani, S. (2020). Pengembangan e-Modul Berbantuan Sigil Software dengan Pendekatan Saintifik pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV). Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 8(1), 61-71.

Al-Muhdhar, M. H., Basaroh, A. S., Prasetyo, T. I., Sumberartha, W., Mardiyanti, L., & Fanani, Z. (2021). Improvement of Creative Thinking Skills and Environmental Literacy Through the e-Module of Surrounding Nature Exploration. AIP Conference Proceedings (pp. 1-8). AIP Publishing LLC.

Amalia, S. R., Purwaningsih, D., Widodo, A. N., & Fasha, E. F. (2020). Model Problem Based Learning Berbantuan Geogebra dan Model Realistic Mathematics Education terhadap Representasi Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Elemen, 6(2), 157-166.

Aprianka, S., Setiani, A., & Imswatama, A. (2021). Validitas E–Modul Berbasis Open Ended Meteri Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Pada Pembelajaran Daring untuk Siswa SMK. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidi-kan Matematika, 5(3), 3111-3122.

Bey, A., & Asriani. (2013). Penerapan Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 224-239.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Springer Science & Bussiness Media, LLC.

Chong, J. L., Yunos, J. M., Spahat, G., & Onn, K. U. (2005). The Development and Evaluation of an E-Module for Pneumatics Technology. Malaysian J. Instructional Technology. 2 (3), 25, 33.

Danks, S. (2011). The ADDIE Model: Designing, Evaluating Instructional Coach Effectiveness. ASQ Primary and Secondary Education Brief, 4(5), 1-6.

Dianti, Z., Izzati, N., & Ramadhona, R. (2020). Pengembangan Modul Realistic Mathematics Education dengan Konteks Kemaritiman yang Valid pada Materi Program Linear Kelas XI. Student Online Journal, 1(2), 728-740.

Djemari, M. (2012). Pengukuran Penilaian & Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hastin, D.A. (2020). Pengembangan e-Modul Matematika Berbantuan Sigil Software dengan Pendekatan Matematika Realistik [Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Raden Intan Lampung]. Lampung.

Hilaliyah, N., Sudiana, R., & Pamungkas, A. S. (2019). Pengembangan Modul Realistic Mathematics Education Bernilai Budaya Banten untuk Mengembangkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa. Jurnal Didaktik Matematika, 6(2), 121-135.

Kurino, Y. D. (2020). Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(1), 150-154.

Kurniati, A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Kontekstual Terintegrasi Ilmu Keislaman. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(1), 43-58.

Kurniawati, A., & Sutirna. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Prosiding Sesiomadika, 2(1b), 514-528.

Kurniawati, E. F. (2020). Pengimplementasian e-Modul Etnokonstruktivisme terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(1), 10-21.

Lisa, M.L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Pendekatan Matematika Realistik untuk Memfasilitasi Distance Learning pada Materi Program Linear [Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Raden Intan Lampung]. Lampung.

Lisarani, V., & Makhrubi, A. N. (2021). Prototype Media Animasi Pembelajaran Materi Persamaan Linier Dua Variabel Untuk Siswa Smp. Prosiding Penelitian Pendidikan dan Pengabdian 2021, 1(1), 227-236.

Maharani, P., Alqodri, F., & Cahya, R. A. (2015). Pemanfaatan Software Sigil sebagai Media Pembelajaran E-learning yang Mudah, Murah, dan User Friendly dengan Format Epub sebagai Sumber Materi. Seminar Teknologi Informasi dan Multimedia 2015 (pp. 25-30). Yogyakarta: STMIK AMIKOM Yogyakarta.

Mila, L.A. (2019). Pengembangan Media Berbasis Android pada Pembelajaran Matematika Realistik [Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Sunan Ampel]. Surabaya.

Pitriani, P., & Pratama, P. (2021). Feasibility of RME-Based Bilingual E-Module on 3D Shapes with Curved Surfaces. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 4(1), 38-45.

Pribadi, B. (2014). Desain Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi: Implementasi Model ADDIE. Jakarta: Prenada Media Grup.

Priwantoro, S. W., Arif, B., & Fahmi, S. (2020). Penerapan Pembelajaran dengan E-Modul Berbasis Kvisoft Flipbook Maker untuk Mata Kuliah Program Linier. At-Taqaddum, 12(1), 1-12.

Putra , E. A., Sudiana, R., & Pamungkas, A. S. (2020). Pengembangan Smartphone Learning Management System (S-LMS) sebagai Media Pembelajaran Matematika di SMA. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 36-45.

Putra, E. A., Sudiana, R., & Pamungkas, A. S. (2020). Pengembangan Smartphone Learning Management System (S-LMS) sebagai Media Pembelajaran Matematika di SMA. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 36-45.

Saputra, R. R., & Razak, A. (2020). Problem Analysis and Requirement of Biology Materials by E-Module Based on Android in SMAN 3 Padang. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 20(1), 102-108.

Sari, D. I., & Sari, N. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Realistic Mathematics Education pada Materi Aritmatika Sosial. AKSIOMA, 8(2), 310-322.

Setyowati, R., Parmin, & Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan Modul IPA Berkaraketer Peduli Lingkungan Tema Polusi Sebagai Bahan Ajar Siswa SMK N 1 Semarang. Unnes Science Education Journal, 2(2), 245-253.

Solihudin, JHT. (2018). Pengembangan E-modul Berbasis Web untuk Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan Fisika pada Materi Listrik Statis dan Dinamis SMA. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(2), 51-61.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surani, D. (2019). Studi Literatur : Peran Teknologi Pendidikan dalam Pendidikan 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (pp. 456-469). Banten: Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Yupinus, L., Ichsan, & Ardiawan, Y. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik pada Pokok Bahasan Tabung untuk SMP Negeri 2 Nanga Taman Kelas IX. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 2(1), 61-72.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.