E-Module Interactive of Minimum Competency Assessment: Development and Understanding for Mathematics Teachers

Hepsi Nindiasari, Abdul Fatah, Sukirwan Sukirwan, Madadina Madadina

Abstract

This research was motivated by the Minimum Competency Assessment (MCA) in numeracy as a substitute for the national exam. The lack of interactive media in the form of electronic modules affects mathematics teachers' understanding of MCA Numeracy. The objectives of this study are (1) to produce and test the feasibility of an Interactive E-Module for understanding MCA Numeracy for mathematics teachers and (2) to know the influence of giving an Interactive E-module on understanding MCA Numeracy for mathematics teachers. This research method uses the development of a 4D model adopted from Thagarajan, which consists of 4 main stages: define, design, develop and disseminate. The subjects of the study are experts in the fields of education, materials, and media who aim to get validation of the feasibility and attractiveness of the products developed, and other subjects are mathematics teachers. Implementation of validation assessment activities and trials for mathematics teachers, namely at the development stage. The instruments used use assessment questionnaires and MCA numeracy comprehension ability tests. The results of the material expert validation assessment showed that it was very feasible and very attractive (95.31%), the validation assessment of educational experts was feasible and attractive (79.17%), and the assessment of media experts was very feasible and very interesting (86.67%). The E-module effectiveness test shows an interactive E-module positive influence on the understanding of MCA numeracy of mathematics teachers. This study implies that using an interactive E-module is suitable for understanding mathematics teachers about MCA numeracy.

Penelitian ini dilatarbelakangi dengan Assesment Kompetemsi Minimum  (AKM) bidang numerasi  sebagai pengganti ujian nasional , serta kurangnya media interaktif berupa elektronik modul yang menekenkan kepada pemahaman guru matematika tentang AKM Numerasi. Tujuan penelitian ini adalah (1) menghasilkan dan menguji  kelayakan E-Modul Interaktif untuk pemahaman AKM Numerasi  guru matematika, (2) Mengetahui pengaruh pemberian  E-modul  Interaktif  terhadap pemahaman AKM Numerasi guru matematika.   Metode penelitian ini menggunakan   pengembangan model 4D yang diadopsi dari Thagarajan, yaitu terdiri atas 4 tahap utama yaitu: define (pendefinisian), design (perencanaan), develop (pengembangan) dan disseminate (penyebaran). Subyek penelitian adalah para ahli dalam bidang pendidikan, materi, dan media yang bertujuan untuk mendapatkan validasi kelayakan dan kemenarikan dari produk yang dikembangkan, serta subyek lainnya adalah guru-guru matematika. Kegiatan penilaian validasi serta uji coba kepada guru matematika dilakukan pada tahap develop. Instrumen yang digunakan menggunakan angket penilaian serta tes kemampuan pemahaman AKM numerasi.  Hasil dari penilaian validasi ahli materi menunjukkan sangat layak dan sangat menarik (95.31%), Penilaian validasi ahli pendidikan layak dan menarik (79.17%), penilaian ahli media sangat layak dan sangat menarik (86.67%). uji efektifitas E-modul menunjukkan terdapat pengaruh positif E-modul interaktif terhadap pemahaman AKM numerasi guru-guru matematika. Implikasi dari penelitian ini adalah bahwa E-modul interaktif baik digunakan untuk pemahaman guru – guru matematika tentang AKM numerasi.

Keywords

AKM; Numerasi; Pengembangan; Elektronik modul; Interaktif; pemahaman

Full Text:

PDF

References

Adigüzel, A. (2020). Teachers' Views On Distance Education And Evaluation of Student Success in The Pandemic Process. Milli Egitim, 49(1), 253–271. https://doi.org/10.37669/milliegitim.781998

Ambarwati, D., & Kurniasih, M. D. (2021). Pengaruh Problem Based Learning Berbantuan Media YouTube Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pen-didikan Matematika, 5(3), 2857-2868.

Andiani, D., Hajizah, M. N., & Dahlan, J. A. (2020). Analisis Rancangan Assesmen Kompetensi Minimum (AKM) Numerasi Program Merdeka Belajar. Majamath: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 80–90.

Aspriyani, R., & Suzana, A. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Materi Persamaan Ling-karan Berbasis Realistic Mathematics Educa-tion Berbantuan Geogebra. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1099-1111. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3123

Badri, Y., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Dengan Scaffolding Metakognitif Untuk Kemampuan Dan Disposisi Berpikir Reflektif Matematis Siswa. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelaja-ran Matematika), 12(1), 156-172. https://doi.org/10.30870/jppm.v12i1.4863

Barana, A., Boetti, G., & Marchisio, M. (2022). Self-Assessment in the Development of Mathematical Problem-Solving Skills. Education Sciences, 12(81), 27 pages. https://doi.org/10.3390/educsci12020081

Barrimi, M., Aalouane, R., Aarab, C., Hafidi, H., Bay-bay, H., Soughi, M., Tachfouti, N., Nejjari, C., Mernissi, F. Z., Rammouz, I., & McKenzie, R. B. (2013). Corticothérapie prolongée et trou-bles anxieux et dépressifs. Étude longitudi-nale sur 12 mois. L'Encéphale, 39(1), 59-65. http://dx.doi.org/10.1016/j.encep.2012.03.001

Basri, H., Kurnadi, B., Tafriliyanto, C. F., Bayu, P., Madura, U., & Kotabumi, U. M. (2021). Inves-tigasi kemampuan numerasi mahasiswa calon guru matematika. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(2), 72-79.

Chereguini, C. D. P., & Gea, A. I. P. (2021). Model for the evaluation of teaching competences in teaching–learning situations. Societies, 11(2), 1–17. https://doi.org/10.3390/soc11020056

Ghiffar, M. A. N., Nurisma, E., Kurniasih, C., & Bhak-ti, C. P. (2018). Model pembelajaran berbasis blended learning dalam meningkatkan critical thinking skills untuk menghadapi era revolusi industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional STKIP Andi Matappa Pangkep (Vol. 1, No. 1, pp. 85-94). https://doi.org/10.1093/0199259259.001.0001

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–191. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i2.15424

Irmawati, M., Rukli, R., & Baharullah, B. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ma-tematika Menggunakan Metode Discovery Learning Berbasis GRANDER di Sekolah Da-sar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 127-139

Mahanal, S. (2014). Peran Guru Dalam Melahirkan Generasi Emas Dengan. Seminar Nasional Pendidikan HMPS Pendidikan Biologi FKIP Universitas Halu Oleo, 1(September), 1–16.

Maulidina, A. P. (2019). Maulidina, A. P., & Hartatik, S. (2019). Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 3(2), 61–66. https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i2.3408

McGuinness, C., & Fulton, C. (2019). Digital litera-cy in higher education: A case study of stu-dent engagement with e-tutorials using blended learning. Journal of Information Tech-nology Education: Innovations in Practice, 18, 1–28. https://doi.org/10.28945/4190

Meriana, T., & Murniarti, E. (2021). Analisis Pelati-han Asesmen Kompetensi Minimum. Dina-mika Pendidikan, 14(2), 110–116.

Nehru, N. A. (2019). Asesmen Kompetensi Sebagai Bentuk Perubahan Ujian Nasional Pendidikan Indonesia: Analisis Dampak dan Problem Solv-ing Menurut Kebijakan Merdeka Belajar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Nindiasari, H., & Yuhana, Y. (2020, October). Effec-tiveness of scaffolding-based interactive teaching materials: reflective thinking ability in prospective teacher mathematics. In Jour-nal of Physics: Conference Series (Vol. 1657, No. 1, p. 012087). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1657/1/012087

Novaliyosi, N., Khaerunnisa, E., & Khasanah, M. (2021). Development of LKS With a STEM Approach that Supports The Mathematical Communication Skills of SMP Students. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 12(2), 200–211. https://doi.org/10.15294/kreano.v12i2.29552

Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133–141. https://doi.org/10.1177/2347631120983481

Rodiawati, H., & Komarudin, K. (2018). Pengem-bangan E-Learning Melalui Modul Interaktif Berbasis Learning Content Development System. Jurnal Tatsqif, 16(2), 172–185. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i2.190

Ismah, N., & Afifah, S. (2016). Perbandingan Ting-kat Pemahaman Konsep Matematika Siswa Melalui Media Interaktif Mischief Dan Kon-vensional. Jurnal Teknodik, 144-154.

Samiasih, R., Sulton, & Praherdhiono, H. (2013). Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Pokok Bahasan Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya. Edcomtech, 2(2), 119–124.

Sidiq, R. and Najuah (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pen-didikan Sejarah, 9(1), 1-14. https://doi.org/10.21009/jps.091.01

Siskawati, F. S., Chandra, F. E., & Irawati, T. N. (2021). Profil kemampuan literasi numerasi di masa pandemi cov-19. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 3(1), 253-261.

Syahdiani, S., Kardi, S., & Sanjaya, I. G. M. (2015). Pengembangan multimedia interaktif ber-basis inkuiri pada materi sistem reproduksi manusia untuk meningkatkan hasil belajar dan melatihkan keterampilan Berpikir kritis siswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 727-741.

Tohir, M. (2019, December 5). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. Kemdikbud. https://doi.org/10.31219/osf.io/pcjvx

Wang, G., Kang, Y., Jiao, Z., Chen, X., Zhen, Y., Zhang, D., & Su, M. (2022). Development and Application of Intelligent Assessment System for Metacognition in Learning Mathematics among Junior High School Students. Sustainability (Switzerland), 14(10), 32 pages. https://doi.org/10.3390/su14106278

Wardani, D. L., I, N. S. De, & Cholid, A. (2019). De-veloping Interactive Multimedia Model 4D for Teaching Natural Science Subject. Inter-national Journal of Education and Research, 7(1), 63–72.

Widiantari, N. K. K., Suparta, I. N., & Sariyasa, S. (2022). Meningkatkan Literasi Numerasi dan Pendidikan Karakter dengan E-Modul Bermu-atan Etnomatematika di Era Pandemi COVID-19. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matemat-ika), 10(2), 331-343.

Widiastuti, E. R., & Kurniasih, M. D. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Software Cabri 3D V2 terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1687–1699. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.690

Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Sri Cacik. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal pada Siswa Kelas XI SMA untuk Me-nyelesaikan Permasalahan Science. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 498–508. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1090.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.