The Use of Jarimatika and Abacus Learning Media on Students' Counting Skills
Abstract
This research is a quantitative study with a student population of SDN 02 Alastuwo, and the research sample is class IIA and IIB. Researchers use test questions and documentation as research techniques. The data analysis technique used is the t-test, which previously carried out prerequisite tests: the balance test, normality test, and homogeneity test. This study aims to compare the use of Jarimatika media with the abacus media on the numeracy skills of second-grade students of SDN 02 Alastuwo. The results of the analysis showed that there was no difference between the use of Jarimatika media and abacus media on students' numeracy skills. The results of the t-test obtained tcount < ttable, namely 0.943 < 1.669. The average score of students increased after the application of both media. The average value of students using the media of Jarimatika is 83.57 and the average value for using the abacus is 79.70. This shows that both media are equally effective in improving students' numeracy skills. This research can be used as a reference that the media of Jarimatika and the abacus are effective in increasing the ability to count.
Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan populasi siswa SDN 02 Alastuwo dan sampel penelitian yaitu kelas IIA dan IIB. Peneliti menggunakan soal tes dan dokumentasi sebagai teknik penelitian. Teknik analisis data yang digunakan yaitu uji t, yang sebelumnya dilakukan uji prasyarat yaitu uji keseimbangan, uji normalitas serta uji homogenitas. Tujuan penelitian ini adalah komparasi penggunaan media jarimatika dengan media sempoa terhadap kemampuan berhitung siswa kelas II SDN 02 Alastuwo. Hasil analisis diperoleh bahwa tidak terdapat perbedaan antara penggunaan media jarimatika dan media sempoa terhadap kemampuan berhitung siswa. Hasil uji t diperoleh thitung < ttabel yaitu 0,943 < 1,669. Rata-rata nilai siswa meningkat setelah penerapan kedua media. Rata-rata nilai siswa menggunakan media jarimatika adalah 83,57 dan rata-rata dengan media sempoa adalah 79,70. Hal ini menunjukan bahwa kedua media sama-sama efektif dalam meningkatkan kemampuan berhitung siswa. Penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi bahwa media jarimatika dan sempoa efektif dalam meningkatkan kemampuan berhitung.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z., Utomo, A. C., Pratiwi, V., & Farokhah, L. (2020). Project-Based Learning - Literacy in Improving Students’ Mathematical Reasoning Abilities in Elementary Schools. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 4(1), 39. https://doi.org/10.32934/jmie.v4i1.170
Afifah, M. N., Susatyo, A. & Budiman, M. A (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas II Pada Materi Nilai Tempat di SDN Gayamsari 01 Semarang. WIDYA WASTARA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 53-58. https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i2.1592
Afriani, D., Fardila, A., Septian, G. D., Margakaya, S., Ciranggon, J., Karawang, P. M., Sukamaju, S., Sukamaju, K., Barat, P. B., Siliwangi, I., Terusan, J., Sudirman, J., & Cimahi, K. (2019). Penggunaan Metode Jarimatika Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education, 2(05), 191-196.
Agustina, Z. F., Masfingatin, T., & Maharani, S. (2022). Analysis of Mathematics Communication Capabilities in Linear Program Problem Solving during the Covid-19 Pandemic. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(1), 519–528. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.830
Al Musthafa, S., & Mandailina, V. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa SD Menggunakan Metode Jarimatika. JCES (Journal of Character Education Society), 1(1), 30-33. https://doi.org/10.31764/jces.v1i1.71
Ambiyar, Verawardina, U., Lubis, A. L., Ramadhani, D., & Asnur, L. (2021). Application of Adaptive Media and Enganging E-learning for Students in E-learning Courses. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 288–296. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i2.24376
Anam, F., Suteja, J. R., Septianto, A., Purnomo, A., & Utami, Y. P. (2020). Improving the Numeracy Mathematics Ability: The Role of Abacus Learning Model. Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1594, No. 1, p. 012041). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1594/1/012041
Anjasrina, P. S. M., Putri, L. I., & Shobirin, M. (2020). The Effectiveness of Abacus on Quick and Accurate Counting Ability based on Ethnomatematics in Madrasah Ibtidaiyah in Thailand Keefektifan Sempoa Terhadap Kemampuan Hitung Cepat dan Tepat Berbasis Etnomatematika di Madrasah Ibtidaiyah Thailand. Elementary, 6(2), 107–118.
Anugrahana, A. (2020). Penerapan Media Sempoa untuk Meningkatkan Kedisiplinan, Ketelitian, dan Tanggung Jawab Mahasiswa Kelas Inovatif Matematika. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 8(1), 89-95. https://doi.org/10.25273/jems.v8i1.6095
Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.
Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.
Azimah. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung dengan Menggunakan Media Abakus Pada Siswa Kelas I Sekolah Dasar Negeri 65/IX Desa Baru. ITJE: Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 209–217.
Batubara, M. D., Zohri Hamdani, & Mark Philip Paderan. (2021). Google Classroom: A Learning Media In Increasing Students’ Motivation. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(2), 164–169. https://doi.org/10.31960/ijolec.v3i2.893
Bulkani, Fatchurahman, M., Adella, H., & Andi Setiawan, M. (2022). Development of animation learning media based on local wisdom to improve student learning outcomes in elementary schools. International Journal of Instruction, 15(1), 55–72. https://doi.org/10.29333/iji.2022.1514a
Danuri, & Nugroho, W. (2020). Pelatihan Jarimatika Untuk Guru dan Siswa SDN Donotirto Kasihan Bantul. Jurnal Berdaya Mandiri, 2(1), 308–313.
Doberneck, D. M., & Dann, S. L. (2019). The degree of collaboration abacus tool. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 23(2), 93–107.
Elwijaya, F., Mairina, V., & Gistituati, N. (2021). Konsep dasar kebijakan pendidikan. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 67-71. https://doi.org/10.29210/3003817000
Febriyana, N., Rohmalinda, I., Wardarita, R., & Utami, P. I. (2022) (2022). Jenis Dan Pilar Pendidikan Untuk Mencapai Tujuan Pendidikan. Matapena: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 89–100.
Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1638.
Lestari, N. F. (2020). Efektivitas Model Pembelaja-ran SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellec-tualy) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar dan Mengembangkan Keterampilan 4c Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konsel-ing, 2(1), 86-91.
Hamidah, F; Khofiyya, A.N, Putri, A.F. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Jarimatika pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. in PROCEEDINGS. Membangun Karakter dan Budaya Literasi Dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di SD, Conference of Elementary Studies, 1(1), 115–125.
Himmah, K., Asmani, J. M., & Nuraini, L. (2021). Efektivitas Metode Jarimatika dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 57–68. https://doi.org/10.35878/guru.v1i1.270
Huljannah, M. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Elementary Education Journal, 2(2), 49–63.
Indiastuti, T. (2021). Pengaruh Metode Jarimatika Perkalian Pada Pelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar MIN 1 Madiun. Indonesian Science Education Journal, 2(3), 137–143.
Irmayanti, Jurnianti, Hidayah, N., Mirna, & Islamiah, N. (2022). Pendampingan belajar matematika metode jarimatika di taman baca karlos. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 184–188.
Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematis dalam Menghadapi Abad ke-21. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 905–910.
Julia, J., Gunara, S., Supriyadi, T., Agustian, E., Ali, E. Y., & Budiman, A. (2022). Improving Elementary School Teachers’ Competence in Composing Thematic Songs: An Action Research. Pegem Journal of Education and Instruction, 12(1), 131-141. https://doi.org/10.47750/pegegog.12.01.12
Kamara, I. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa SD Negeri 4 Makmur Menggunakan Metode Jarimatika. ASIMETRIS: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(1), 7–12.
Kristiawati. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Berhitung Melalui Penggunaan Media Sempoa Siswa Kelas III SD Inpres Buttatianang. (JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6, 221–229.
Kustandi, C., Farhan, M., Zianadezdha, A., Fitri, A. K., & L, N. A. (2021). Pemanfaatan Media Visual Dalam Tercapainya Tujuan Pembelajaran. Akademika, 10(02), 291–299. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1402
Mesquita-Romero, W. A., Fernández-Morante, M. C., & Cebreiro-López, B. (2022). Critical media literacy to improve students’ competencies. Comunicar, 30(70), 41–51. https://doi.org/10.3916/C70-2022-04
Mirza, A., Fitriawan, D., R, Z., & Nursangaji, A. (2022). Prospective mathematics teachers’ understanding of proof in mathematics for high school. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1–11. https://doi.org/10.24042/ajpm.v13i1.10089
Moradi, M., & Noor, N. F. B. M. (2022). The Impact of Problem-Based Serious Games on Learning Motivation. IEEE Access, 10, 8339–8349. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3140434
Nirmalasari, P., Jumadi, & Ekayanti, A. (2021). Pelatihan Penggunaan Metode Jarimatika dan Perkalian Cepat Bagi Siswa SMP. Abdimas Indonesia, 1(2), 26–32.
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. Pensa: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255.
Pakpahan, N. F. D. B. (2022). the Effectiveness of Achieve Student Competency Between Learning Using Video-Based Media and Power. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 9(1), 604–611.
Permatasari, B. A., & Prihatnani, E. (2021). The Development of Jateng Gayeng Monopoly Media: Learn Unit Conversion by Loving Culture. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 12(2), 238–251. https://doi.org/10.15294/kreano.v12i2.29775
Pradana, A. A., & Ummah, J. (2020a). Pengaruh Media Sempoa Terhadap Kemampuan Operasi Hitung Pengurangan Siswa Kelas II MI. Premiere, 2(April), 49–58.
Pradana, A. A., & Ummah, J. (2020b). Pengaruh Media Sempoa Terhadap Kemampuan Operasi Hitung Pengurangan Siswa Kelas II MI. PREMIERE: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 94-102.
Pratama, A. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Media Kantong Bilangan. BASIC EDUCATION, 8(22), 2183-2189.
Puspitarini, Y. D., & Hanif, M. (2019). Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53–60. https://doi.org/10.29333/aje.2019.426a
Qorimah, E. N., & Abduh, M. (2021). Komparasi penggunaan media pembelajaran wayang pahlawan dan cerita pahlawan terhadap hasil belajar kognitif siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2062-2068.
Rusyani, E., Ratnengsih, E., Putra, A. S., Maryanti, R., Al Husaeni, D. F., & Ragadhita, R. (2021). The Drilling Method Application Using Abacus to Arithmetic Operations Skills in Student with Hearing Impairment at Special School. Indonesian Journal of Community and Special Needs Education, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.17509/ijcsne.v2i1.37133
Silviani, E., Mardiani, D., & Sofyan, D. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Statistika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (September), 483–492.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Suparwati, D. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid 19. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 3(4), 438. https://doi.org/10.20961/shes.v3i4.53381
Sutama, S. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, Mix Method, R & D (1st ed.). CV. Jasmine.
Tayibu, N. Q., & Faizah, A. N. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Metode Penemuan Terbimbing Setting Kooperatif. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 117–128. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.728
Trope, A., Johnson, D. J., & Demetriades, S. (2021). Media, making & movement: Bridging media literacy and racial justice through critical media project. Journal of Media Literacy Education, 13(2), 43–54. https://doi.org/10.23860/JMLE-2021-13-2-4
Ulfah, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kartik (Kartu Tematik) Tema 8 Keselamatan Di Rumah Dan Di Perjalanan Bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Profesi Pendidikan Dasar, 1(2), 211–224. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i2.9067
Valentina, A., & Wulandari, M. D. (2022). Media Pembelajaran Mabeta Untuk Menguatkan Kemampuan Berhitung Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 601-610.
Wafiqoh, R., Ardiansah, F., Anisa, F., & Zananti, S. (2022). Modifikasi Permainan Caklingking Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Berhitung Siswa. AKSI-OMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Ma-tematika, 11(3), 1924-1932.
Widi, A. T. A., Amran, M., & Kianto. (2021). Global Science Education Journal. Global Science Education Journal, 3(1), 15–21.
Widodo, S. A., & Wahyudin. (2018). Selection Of Learning Media Mathematics For Junior School Students. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 17(1), 154–160. http://www.tojet.net/
Wulandari, W., & Kiswoyo, K. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Talking Stick Berbantu Media Coper Terhadap Hasil Belajar Siswa I Materi Penjumlahan. MIMBAR PGSD Undiksha, 7(3), 305–310.
Yusup, A. M. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Metode Jarimatika Pada Siswa Kelas II SD Negeri 005 Kepenuhan T.P 2017/2018. Jurnal Formatif, 1(2), 366–373.
Refbacks
- There are currently no refbacks.