Development of Animated Video-Based Mathematics Learning Media Using Adobe After Effect on The Three-dimensional Material to Improve Mathematical Literacy

Dhiya Fathiyyah Firdaus, Suripah Suripah, Lilis Marina Angraini

Abstract

This article discusses the development of animation-based learning videos on three-dimensional materials to improve mathematical literacy. This development research uses the Plomp model, that is, preliminary research, development or prototyping, and assessment phase. The results of the learning video in this development are viewed under three aspects, namely validity, practicality, and effectiveness, involving students of SMA Negeri 3 Pekanbaru as research subjects. The animated video-based learning media was declared very valid with a result of 73, very practical with a result of 56, and effective in improving mathematical literacy. This states that animation-based video learning media is good and worthy of being used as a mathematics learning media to improve mathematical literacy.

Artikel ini membahas pengembangan video pembelajaran berbasis animasi pada materi tiga dimensi untuk meningkatkan literasi matematika. Penelitian pengembangan ini menggunakan model Plom, yaitu tahap penelitian pendahuluan, pengembangan atau prototyping, dan penilaian. Hasil video pembelajaran dalam pengembangan ini dilihat dalam tiga aspek, yaitu validitas, kepraktisan, dan efektivitas, dengan melibatkan siswa SMA Negeri 3 Pekanbaru sebagai subjek penelitian. Media pembelajaran animasi berbasis video dinyatakan sangat valid dengan hasil 73, sangat praktis dengan hasil 56, dan efektif dalam meningkatkan literasi matematika. Hal ini menyatakan bahwa media pembelajaran video berbasis animasi baik dan layak digunakan sebagai media pembelajaran matematika untuk meningkatkan literasi matematika

Keywords

Learning media; Adobe after effect; Mathematical literacy

Full Text:

PDF Turnitin Check

References

Abidin, Z. (2017). Penerapan Pemilihan Media Pembelajaran. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 9-20

Afifah, A., Khoiri, M., & Qomaria, N. (2018). Mathematics preservice teachers’ views on mathematical literacy. International Journal of Trends in Mathematics Education Research, 1(3), 92-94.

Afriyanti, I., Wardono, W., & Kartono, K. (2018, February). Pengembangan literasi matematika mengacu PISA melalui pembelajaran abad ke-21 berbasis teknologi. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 608-617).

Aghni, R. I. (2017). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 98-107.

Azhar, H. A., Destari, A. R., & Riza, S. B. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Adobe After Effect dalam Pembuatan Iklan. Bob Subhan Riza Implie, 2(1), 43.

Cao, Y., Zhang, S., Chan, M. C. E., & Kang, Y. (2021). Post-pandemic reflections: Lessons from Chinese mathematics teachers about online mathematics instruction. Asia Pacific Education Review, 22, 157–168.

Djidu, H., & Retnawati, H. (2018). Cultural values-integrated mathematical learning model to develop HOTS and character values. E. Retnowati, A. Ghufron, Marzuki, Kasiyan, AC Pierawan, & Ashadi (Eds.), Character Education for 21st Century Global Citizens, 363-370.

Fatchurahman, M., Adella, H., & Setiawan, M. A. (2022). Development of Animation Learning Media Based on Local Wisdom to Improve Student Learning Outcomes in Elementary Schools. International Journal of Instruction, 15(1), 55–72.

Fauzi, I., & Chano, J. (2022). Online Learning: How Does It Impact on Students’ Mathematical Literacy in Elementary School? Journal of Education and Learning, 11(4), 220–234.

Fatwa, C. V., Septian, A., & Inayah, S. (2019). Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Problem Based Instruction. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 389–398.

Gustiadi, A., Agustyaningrum, N., & Hanggara, Y. (2021). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Dimensi Tiga. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 337–348.

Habibi, & Suparman. (2020). Literasi Matematika dalam Menyambut PISA 2021 Berdasarkan Kecakapan Abad 21. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 57–64.

Handoko, H. (2017). Pembentukan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika Model Savi Berbasis Discovery Strategy Materi Dimensi Tiga Kelas X. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 6(1), 85-95.

Hapsari, A. S., & Hanif, M. (2019). Motion graphic animation videos to improve the learning outcomes of elementary school students. European Journal of Educational Research, 8(4), 1245–1255.

Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan media video animasi berbasis aplikasi canva untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394.

Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 10(1), (15 pages).

Hasiru, D., Badu, S. Q., & Uno, H. B. (2021). Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 59–69. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10587

Hayati, T. R., & Kamid, K. (2019). Analysis of mathematical literacy processes in high school students. International Journal of Trends in Mathematics Education Research, 2(3), 116–119.

Indriyani, L. (2019, May). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 17-26).

Johar, R. (2012). Domain Soal PISA untuk Literasi Matematika. Jurnal Peluang, 1(1), 30.

Khoirudin, A., Setyawati, R. D., & Nursyahida, F. (2017). Profil kemampuan literasi matematika siswa berkemampuan matematis rendah dalam menyelesaikan soal berbentuk PISA. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(2), 33-42.

Maharani, M., Supriadi, N., & Widiyastuti, R. (2018). Media pembelajaran matematika berbasis kartun untuk menurunkan kecemasan siswa. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 101-106.

Mansur, N. (2018, February). Melatih literasi matematika siswa dengan soal PISA. In Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 140-144).

Maryati, I., Hamdani, N. A., & Sumartini, T. S. (2021). How to improve the mathematical literacy ability of elementary school teachers education student. Journal of Physics: Conference Series, 1987(1), 12039.

Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Soal PISA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 291–300.

Muzaki, A., & Masjudin. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 493–502.

Noto, M. S., Priatna, N., & Dahlan, J. A. (2019). Mathematical Proof: The Learning Obstacles of Preservice Mathematics Teachers on Transformation Geometry. Journal on Mathematics Education, 10(1), 117–126.

Suripah, S., & Retnawati, H. (2019). Investigating Students’ Mathematical Creative Thinking Skill Based On Academic Level And Gender. International Journal of Scientific &Technology Research, 8(8), 227–231.

Suripah, S., & Susanti, W. D. (2022). Alternative Learning During A Pandemic: Use Of The Website As A Mathematics Learning Media For Student Motivation. Infinity Journal, 11(1), 17–32.

Syawahid, M., & Putrawangsa, S. (2017). Kemampuan literasi matematika siswa SMP ditinjau dari gaya belajar. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(2), 222–240.

Tamu, S. D., Hulukati, E., & Djakaria, I. (2020). Pengembangan Modul dan Video Pembelajaran Matematika Persiapan Ujian Nasional pada Materi Dimensi Tiga. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(1), 21-31.

Ulfa, H., & Suripah, S. (2021). Articulate storyline 2 interactive learning media in transformation materials for class IX junior high school. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 205–220. https://doi.org/10.33654/math.v7i3.1391

Wijayanti, F. A., & Utami, S. (2022). Development of Articulate Storyline Interactive Learning Media Based on Realistic Mathematical Education (RME) to Improve Critical Thinking Ability of Elementary School Students. ICCCM Journal of Social Sciences and Humanities, 1(5), 13–22.

Yang, X., Kuo, L.-J., & Jiang, L. (2020). Connecting theory and practice: A systematic review of K-5 science and math literacy instruction. International Journal of Science and Mathematics Education, 18, 203–219.

Yanto, D. T. P. (2018). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19vi1.409

Yenti, F. (2020). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Software After Effect Cc. Jurnal Ilmu Pendidikan Ahlussunnah, 3(2), 167–181.

Zana, F. M., Sa’dijah, C., & Susiswo, S. (2022). LOTS to HOTS: How do mathematics teachers improve students’ higher-order thinking skills in the class? International Journal of Trends in Mathematics Education Research, 5(3), 251–260.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.