Development of Codular-Based Mathbox Media to Improve Students’ Self-assessment and Understanding of The Pythagorean Theorem

Siti Maria Ulfa, Mohammad Mahfud Effendi, Rizal Dian Azmi

Abstract

This study uses 'Mathbox' media which is focused and aims to improve students' self-assessment and understanding and is developed using the Codular website. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The development of this learning media proved to be valid with an average percentage of 95.45% of the 'Very Good' Media Checker criteria as measured using the Guttmann scale. There was an 11.1% increase in the pre-test to post-test self-assessment scores which were measured using a Likert scale. The difference in the scores of students' understanding tests with the Paired T-test shows that the application of media affects students' understanding test scores. Based on the results obtained, it can be concluded that the designed Kodular web-based Mathbox media is a valid medium and can improve students' self-assessment and understanding of the Pythagorean theorem.

Penelitian ini menggunakan media 'Mathbox' yang difokuskan dan bertujuan untuk meningkatkan penilaian dan pemahaman diri siswa, serta dikembangkan menggunakan website Codular. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Pengembangan media pembelajaran ini terbukti valid dengan persentase rata-rata 95,45% kriteria validasi media 'Sangat Baik' yang diukur menggunakan skala Guttmann. Ada peningkatan 11,1% pada skor self-assessment pre-test hingga post-test yang diukur dengan menggunakan skala Likert. Perbedaan nilai tes pemahaman siswa dengan Paired T-test menunjukkan bahwa penerapan media berpengaruh terhadap nilai tes pemahaman siswa. Berdasarkan hasil yang diperoleh, dapat disimpulkan bahwa media Mathbox berbasis web Kodular yang dirancang merupakan media yang valid dan dapat meningkatkan penilaian diri dan pemahaman siswa terhadap teorema Pythagoras.

Keywords

media development; learning media; self-assessment; Codular websites; Pythagorean theorem

Full Text:

PDF

References

Abdillah, R., Kuncoro, A., Erlangga, F., & Ramdhan, V. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot! dan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Gamifikasi. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 2(01), 92-102.

https://doi.org/10.47709/jpsk.v2i01.1363

Aditya, P. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web Pada Materi Lingkaran Bagi Siswa Kelas VIII. Jurnal Matematika Statistika Dan Komputasi, 15(1), 64-74. https://doi.org/10.20956/jmsk.v15i1.4425

Agung Saputro, T., Kriswandani, K., & Ratu, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Mengunakan Aplikasi Construct 2 Pada Materi Aljabar Kelas VII. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(1), 10-23.

https://doi.org/10.31764/jtam.v2i1.219

Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Bersastra. Metafora, VI(2).

Attalina, S. N. C., & Irfana, S. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Dasar Perkalian Dengan Menerapkan Model PBL (Problem Based Learning) Berbantuan Media Pembelajaran Tolkama (Botol Perkalian Matematika) Pada Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Tunas Nusantara, 2(2), 210-219. https://doi.org/10.34001/jtn.v2i2.1501

Charissudin, A., Farida, F., & Putra, R. W. Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Animasi Menggunakan Aplikasi Swishmax. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education, 3(1), 10-19. https://doi.org/10.21580/square.2021.3.1.7522

Fadillah, A., Bilda, W., Saleh, H., & Yenni, Y. (2021). Design of Interactive Learning Media In The Covid-19 Pandemic Time Using Ispring. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1-10. https://doi.org/10.31000/prima.v5i1.3260

Fatmadiwi, A., Hairida, H., Sartika, R. P., Melati, H. A., & Rasmawan, R. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran pada Konsep Asesmen Autentik untuk Mahasiswa. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 266-277. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1322

Hairida, H. (2018). Penilaian Sikap Siswa Dalam Pembelajaran Kimia Melalui Teknik Self Assessment dan Peer Assessment. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(2), 37-48. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v9i2.25832

Jonsson, B., Granberg, C., & Lithner, J. (2020). Gaining Mathematical Understanding: The Effects of Creative Mathematical Reasoning and Cognitive Proficiency. Frontiers in Psychology, 11, 574366.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.574366

Kather, P., Duran, R., & Vahrenhold, J. (2022). Through (Tracking) Their Eyes: Abstraction and Complexity in Program Comprehension. ACM Transactions on Computing Education, 22(2), 1-33. https://doi.org/10.1145/3480171

Lestari, D. A. (2019). Pengertian Kodular. 4 April.

Lestari, W., Kusmayadi, T. A., & Nurhasanah, F. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 1141-1150.

https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3661

Liliana, R. A., Raharjo, W., Jauhari, I., & Sulisworo, D. (2020). Effects of the online interactive learning media on student’s achievement and interest in physics. Universal Journal of Educational Research, 8(3B), 59-68.

https://doi.org/10.13189/ujer.2020.081507

Makmuri, M., Wijayanti, D. A., Salsabila, E., & Nur Fadillah, R. (2021). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Matematika Berbasis Android Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Persamaan Garis Lurus Untuk Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 643-654. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.535

Nichols, E. D., & Howlett, J. L. (2021). Experimental Programs: A Study of Placement Methods for Entering College Freshmen in the Proper Mathematics Sequence at Michigan Technological University. The Mathematics Teacher, 62(8), 651-659. https://doi.org/10.5951/mt.62.8.0651

Nugroho, D. A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Geometri dengan Mengadaptasi Model Core untuk Meningkatkan Efikasi Diri. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 39-52. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i1.11599

Pangestu, Y. S., & Setyadi, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Android Pytha Fun untuk Teorema Pythagoras SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 113-125.

https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.177

Rismayanti, T. A., Anriani, N., & Sukirwan, S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantu Kodular pada Smartphone untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859-873. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1286

Rizqiyani, Y., Anriani, N., & Pamungkas, A. S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantu Kodular pada Smarthphone untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 954-969. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1172

Roldán-Zafra, J., Perea, C., Polo-Blanco, I., & Campillo, P. (2022). Design of an Interactive Module Based on the van Hiele Model: Case Study of the Pythagorean Theorem. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(1), 10 pages. https://doi.org/10.29333/iejme/11556

Samo, D. D. (2021). Analysis of Mathematical Connections Ability on Junior High School Students. International Journal of Educational Management and Innovation, 2(3), 261-271. https://doi.org/10.12928/ijemi.v2i3.3785

Saniriati, D. M. D., Dafik, D., & Murtikusuma, R. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Adobe Animate Berbantuan Schoology Pada Materi Barisan dan Deret Aritmetika. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 4(2), 132-145. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v4n2.p132-145

Saputrama, R., Fitrianti, Y., & Ramury, F. (2022). Development of Arithmetic Rows and Series Learning Media in Malay Islam Context. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 13(1), 88-99.

Shofiah, N. F., Purwaningrum, J. P., & Fakhriyah, F. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran Daring Dengan Aplikasi Whatsapp. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2683-2695. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.907

Srilatha, M., Abhinav, C., Balaram, M., & Sanjana, A. (2021). Smart monitoring and collection of garbage system using the internet of things. Proceedings of the 3rd International Conference on Intelligent Communication Technologies and Virtual Mobile Networks, ICICV 2021 (pp. 335-342). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICICV50876.2021.9388438

Sukma, A. K., & Kholiq, A. (2021). Pengembangan SI VINO (Physics Visual Novel) untuk Melatihkan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(2), 123-137. https://doi.org/10.20527/jipf.v5i2.3313

Syarlisjiswan, M. R., Sukarmin, & Wahyuningsih, D. (2021). The development of e-modules using Kodular software with problem-based learning models in momentum and impulse material. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 1796(1), p. 012078. IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1796/1/012078

Towe, M. M., & Julie, H. (2020). Developing learning trajectories with the RME of phytagorean theorem. Journal of Physics: Conference Series, (Vol. 1470, No. 1, p. 012027). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1470/1/012027

Tsai, H., & Chin, E.-T. (2022). Pupil’s Fraction Learning based on Board Game Playing of Confidence Intervals (MICIH) Kernel Density Estimation Approach. ATHENS JOURNAL OF SCIENCES, 9(1), 65-90. https://doi.org/10.30958/ajs.9-1-4

Vellayati, S., Nurmaliah, C., Sulastri, S., Yusrizal, Y., & Saidi, N. (2020). Identifikasi Tingkat Pemahaman Konsep Siswa Menggunakan Tes Diagnostik Three-Tier Multiple Choice pada Materi Hidrokarbon. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 128-140. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.15715

Villeneuve, E. F., Hajovsky, D. B., Mason, B. A., & Lewno, B. M. (2019). Cognitive Ability and Math Computation Developmental Relations with Math Problem Solving: An Integrated, Multigroup Approach. School Psychology Quarterly, 34(1), 96-108. https://doi.org/10.1037/spq0000267

Winarti, W., & Rosyidah, R. (2020). Penilaian Diri Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Sebagai Wujud Penilaian Dalam Pendidikan Abad 21. PRASI, 15(02), 110-124. https://doi.org/10.23887/prasi.v15i02.29844

Yuehuan, M., & Zhou, Y. (2022). Development of a New Teaching Model to Promote the Development of Second Graders’ Metacognitive Monitoring. Journal of Teaching and Learning In Elementary Education (JTLEE), 5(1), 19-33. https://doi.org/10.33578/jtlee.v5i1.7902

Refbacks

  • There are currently no refbacks.