TPACK Competency Analysis of Prospective Mathematics Teacher in Micro Teaching Subjects

Hanifah Nurus Sopiyani, Rika Mulyati Mustika Sari, Nenden Suciyati Sartika, Ika Yunitasari

Abstract

In education, the integration of technology is becoming increasingly important. This is especially true for mathematics teachers, who must use technology effectively to enhance the learning experience for their students. One method for assessing a mathematics teacher's ability to integrate technology into their teaching practice is through TPACK competency analysis. The purpose of this study was to analyze the TPACK abilities possessed by a future teacher candidate through the microteaching course he has attended. This study used a qualitative method in which data were obtained from interviews and questionnaires distributed via WhatsApp. The results of this study showed that prospective teachers who were the subjects of this study were capable and proficient enough in using and utilizing technology in learning, but were still unable to match learning methods and models with the material to be taught to students in the learning tools they compiled. Through this research, it is hoped that students who are prospective teachers of mathematics will deepen their mastery of learning methods and models which will be applied when they teach. The implications of these findings highlight the importance of increased training in developing the TPACK competency of prospective mathematics teachers.

Di bidang pendidikan, integrasi teknologi menjadi semakin penting. Hal ini terutama berlaku untuk guru matematika, yang harus memanfaatkan teknologi secara efektif untuk meningkatkan pengalaman belajar bagi siswanya. Salah satu metode untuk menilai kemampuan guru matematika dalam mengintegrasikan teknologi ke dalam praktik mengajarnya adalah melalui analisis kompetensi TPACK. Tujuan dari penelitian ini untuk menganalisis kemampuan TPACK yang dimiliki oleh seorang calon guru masa depan melalui mata kuliah microteaching yang telah diikutinya.  Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang mana data diperoleh dari hasil wawancara dan pengisian kuisioner yang sebar melalui WhatsApp.  Hasil penelitian ini   diperoleh bahwa calon guru yang menjadi subjek penelitian ini telah mampu dan cukup mahir dalam penggunaan dan pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran, namun masih belum mampu dalam mencocokkan metode dan model pembelajaran dengan materi yang akan diajarkan kepada siswa dalam perangkat pembelajaran yang mereka susun. Melalui penelitian ini diharapkan mahasiswa calon guru matematika dapat memperdalam penguasaannya terhadap metode dan model pembelajaran yang akan diterapkan pada saat mereka mengajar. Implikasi dari temuan ini menyoroti pentingnya peningkatan pelatihan dalam pengembangan kompetensi TPACK calon guru matematika.

Keywords

TPACK ability; Prospective Mathematics teachers; Microteaching

Full Text:

PDF Turnitin Check

References

Annisa, F., Annisa, R. N., Yunita, T., Rafifah, T., & Vichaully, Y. (2023). Peran Mata Kuliah Microteaching dalam Mengembangkan Keterampilan Guru Mengajar di Kelas. Journal on Education, 5(2), 1564-1569.

Azizah, I. N., & Purwaningrum, J. P. (2021). Penerapan Teori Vygotsky Pada Pembelajaran Matematika Materi Geometri. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 3(1), 19–26.

Cunska, A., & Savicka, I. (2012). Use of ICT teaching-learning methods make school math blossom. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 1481-1488.

Hafinda, T. (2022). Kemampuan Mengajar Calon Guru : TPACK Pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika MI/SD. Jurnal Binagogik, 9(1), 158–168.

Hasanah, R. U., & Siregar, T. J. (2022). Profil Kemampuan Calon Guru Matematika dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran Selama Melaksanakan Micro Teaching. JURNAL TARBIYAH, 29(1), 92-107.

Herawati, H. (2021). Kompetensi Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Guru Kimia. [Doctoral Dissertation]. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Herizal, D. (2022). Profil TPACK Mahasiswa Calon Guru Matematika dalam Menyongsong Pembelajaran Abad 21. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(1), 1847–1857.

Hidayah, N. (2021). Analisis Kompetensi Pedagogis Calon Guru Matematika pada Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 4, No. 1, pp. 046-051).

Ismail, S., & Hadiana, E. (2020). Kompetensi Guru Zaman Now Dalam Menghadapi Tantangan Di Era Revolusi Industri 4.0. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 5(2), 198-209.

Isnaniah, I., & Imamuddin, M. (2022). Keterampilan Membuka dan Menutup Pelajaran Mahasiswa Calon Guru Matematika pada Matakuliah Microteaching. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 5(3), 147-156.

Maemanah, S., & Saleh, H. (2022, September). Analisis Kemampuan Numerasi Dan Motivasi Diri Mahasiswa Calon Guru Matematika. In Seminar & Conference Proceedings of UMT (pp. 37-45).

Muhtadi, D., Sukestiyarno, Y. L., Hidayah, I., & Suyitno, A. (2022, September). Transformasi Technological Pedagogical and Content Knowledge Calon Guru dalam Pembelajaran Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 5, No. 1, pp. 251-257).

Murtiyasa, Budi dan Atikah, M. D. (2021). Kemampuan TPACK Mahasiswa Calon Guru Matematika pada Pendidikan Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2577–2590.

Novianti, N., & Khaulah, S. (2022). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Microteaching Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Almuslim. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(1), 30-36.

Nugroho, W. (2022). Persepsi Siswa Terhadap Kompetensi Calon Guru Matematika Pada Praktik Magang Blended Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 250-260.

Nurdiana, U. (2016). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) melalui Jejaring Media Sosial Facebook dan Google Drive. Karya Tulis Simposium Guru, 8-9.

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Sahidin, L., & Pradjono, R. (2022). Eksplorasi TPACK dalam Mendukung Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 212-227.

Sartika, N. S., & Mauladaniyati, R. (2021, December). Analysis of Prospective mathematics teachers’ reading interest through e-book for geometry systems course in new normal era. In International Conference on Educational Studies in Mathematics (ICoESM 2021) (pp. 353-359). Atlantis Press.

Satriawati, G., Mas' ud, A., Dwirahayu, G., Dahlan, J. A., & Cahya, E. (2022). Analisis Kemampuan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Microteaching Di Masa Pandemi Covid 19. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 8(1), 73-84.

Sintawati, M., & Indriani, F. (2019, December). Pentingnya technological pedagogical content knowledge (TPACK) guru di era revolusi industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN) 2019 (Vol. 1, No. 1, pp. 417-422).

Sumarni, S., Darhim, D., & Siti, F. (2019, February). Profile of mathematical knowledge for teaching of prospective mathematics teachers in develop the lesson plan. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 4, p. 042107). IOP Publishing.

Sumartini, T. S. (2022). Korelasi Beliefs dengan Pedagogical Content Knowledge Calon Guru Matematika. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 8(1), 107-116.

Turmuzi, M., & Kurniawan, E. (2021). Kemampuan Mengajar Mahasiswa Calon Guru Matematika Ditinjau dari Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) pada Mata Kuliah Micro Teaching. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2484–2498.

Yohana, R. (2020). Analisis Kemampuan Technological Pedagogical Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Pendidikan Biologi UIN Raden Intan Lampung dalam Menyusun Perangkat Evaluasi Pembelajaran [Doctoral dissertation] UIN Raden Intan Lampung.

Yurinda, B., & Widyasari, N. (2022). Analisis Technological Pedagogical Content Knowledge (Tpack) Guru Profesional Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 8(1), 47-60.

Zulhazlinda, W., Noviani, L., & Sangka, K. B. (2023). Pengaruh TPACK Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Profesional Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Di Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 11(1), 26-38.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.