PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN POE UNTUK MENINGKATKAN KETERCAPAIAN KOMPETENSI DASAR SISWA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Yuli Atriyanti
Subiyanto Hadisaputro

Abstract

This research aimed to determine of the implementation of learning model of POE (Predict, Observe, Explain) can improve student’s achievement of basic competencies the hydrolysis of the salt material. The population in this research was students of XI IPA SMAN 1 Tengaran in academic year 2013/2014. In selecting the sample, the researcher used cluster random sampling technique because the population’s distribution was normal and homogeneous. Design used in this research is pretest-posttest group design. Data collection in this research was using test, observation, questionnaire and documentation. The result of data analysis indicated the implementation of POE's learning model can improve students' achievement of basic competencies of the material salt hydrolysis. The test results of N-gain for the experiment class is 0.24 and 0.16 for the control class. This means there is an increased of student's achievement. To determine which one better of both group then the test average difference one side (right side) was done. The test result showed the value of t-test of 2.00 while t-critical 0.063 so that it can be concluded that achievement the basic competencies of students in experimental class is better than control class.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biography

Yuli Atriyanti, Jurusan Kimia Falkutas MIPA Universitas Negeri Semarang

References

Arikunto, S. 2006. Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Abrahams, I. & Robin, M. 2008. Does practical work eeally work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education. 30 (14): 1945-1969.
Anisa, Desi Nur, Mohammad M., & Sri Y. 2013. Pengaruh model pembelajaran POE (Predict, Observe, and Explanation) dan sikap ilmiah terhadap prestasi belajar siswa pada materi asam, basa dan garam kelas VII semester 1 SMP N 1 Jaten tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). 2(2): 16-23.
Costu, Bayram, Alipas¸a A., & Mansoor N. 2012. Investigating the effectiveness of a poe-based teaching activity on students’ understanding of condensation. Instr Sci. 40: 47- 67.
Elselia, Helsy.2011. Efektifitas strategi predict-observe-explain bermuatan nilai dalam meningkatkan pemahaman dan sikap nilai siswa pada konsep struktur dan fungsi jaringan tumbuhan. Thesis. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Gultepe, N., Celik, A., & Kiliz, Z. 2013. Exploring effects of high school students’ mathematical processing skills and conceptual understanding of chemical concepts on algorithmic problem solving. Australian Journal of Teacher Education. 38 (10): 106-122.
Khanafiyah, S. & Ani, R. 2010. Penerapan pendekatan modified free inquiry sebagai upaya meningkatkan kreativitas mahasiswa calon guru dalam mengembangkan jenis eksperimen dan pemahaman terhadap materi fisika. Jurnal Berkala Fisika. 13 (2): E7-E14.
Ma’rifatun, Dian., Kus S.M., & Suryadi B.U. 2014. Pengaruh model pembelajaran Predict- -Observe-Explain (POE) menggunakan metode eksperimen dan demonstrasi terhadap prestasi belajar siswa pada pokok bahasan larutan penyangga kelas XI SMA Al Islam 1 Surakarta tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). 3(3):11-16.
Puriyandari, Devi, Agung, N.S., & Mohammad M. 2014. Penerapan model pembelajaran prediction, observation and explanation dilengkapi lembar kerja siswa untuk meningkatkan sikap ilmiah dan prestasi belajar materi kelarutan dan hasil kali kelarutan siswa Kelas XI IPA1 semester genap SMA Negeri 1 Ngemplak. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). 3(1): 24-30.
Ratumanan,Tanwey Gerson. 2013. Pengaruh model pembelajaran dan gaya kognitif terhadap hasil belajar matematika siswa SLTP di Kota Ambon. Jurnal Pendidikan Dasar. 5(1): 1-10.
Restami, M. P., Suma, K., & Pujani, M. 2013. Pengaruh model pembelajaran POE (Predict-Observe-Explaint) terhadap pemahaman konsep fisika dan sikap ilmiah ditinjau dari gaya belajar siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 3: 1-11.
Sudesti, R., Fransisca, S. & Mimin, N. K. 2014. Penerapan pembelajaran berbasis praktikum untuk meningkatkan penguasaan konsep dan keterampilan proses sains siswa SMP pada subkonsep difusi osmosis. Formica Education Online. 1 (1): 1-11.
Sugiyono. 2010. Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Nawawi, Sugiyarto, & Sutarno. 2013. Pembelajaran biologi dengan model POE (Predict-Observe-Explain) menggunakan multimedia flash dan VCD ditinjau dari kemampuan verbal dan kreativitas siswa. Jurnal Inkuiri. 2(1): 25-33.
Wahyuni, S.E., Suciati S., & Puguh K. 2013. Pembelajaran biologi model POE (Prediction,Observation, Explanation) melalui laboratorium riil dan laboratorium virtuil ditinjau dari aktivitas belajar dan kemampuan berpikir abstrak. Jurnal Inkuiri. 2(3): 269-278.