Implementation of Learning Indonesian History with Block System at SMK Negeri 3 Salatiga

  • Faridha Dwi Harsiwi SMK Negeri 3 Salatiga (Vocational School)
Keywords: Historical Learning, Block System, Vocational School.

Abstract

This research discusses the implementation of learning Indonesian history with a block schedule system in SMK N 3 Salatiga. This research uses qualitative descriptive, interviews, observation, study documentation, and recording to collect data. The results showed that learning Indonesian history was implemented using Curriculum 2013 and a block schedule system with the application for each block a week. Advocates in implementing learning are moving the class system, compression of 2x2 hours to spending time 40 minutes, compression of history matter, and creativity teachers when giving the lectures. Obstacles in the implementation of learning are the application of a block schedule system, conditions in students themselves, background and commitment of teachers, and the source and media of student learning such as books, Wi-Fi, and LCD limited and marginalization of history subject. The efforts by teachers to overcome the obstacles to build the systematic of learning, follow the theme related to the purpose of education, use basic geography subjects, form the MGMP, use varied media, give strength and grating ahead of the exam, and tasks structured, assigned the students to search the source in the internet and local library.

References

Abdul Latief. (2015). Perkembangan IPTEK di Indonesia. http://www.kompasiana.com/nenene/perkembangan-iptek-diindonesia_54f79810a33311417b8b47a6 (diakses pada 8 Januari 2016)
Aman, A. (2009). Kesadaran Sejarah dan Nasionalisme: Pengalaman Indonesia. Informasi, 35(2).
Ardiati, M. K. (2012). Strategi pembelajaran kongahyan usia 7-12 tahun di sanggar Setra Kirana Jakarta Selatan (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).
Firdianti, A. (2018). Implementasi manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Gre Publishing.
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).
Kochhar, S.K, (2008). Teaching of History, Pembelajaran Sejarah. PT. Gramedia.
Nasution, E. (2014). Problematika pendidikan di Indonesia. Jurnal Mediasi, 8(1).
Nasution, E. (2015). Penguatan Tiga Pilar Pendidikan di Era Globalisasi. Dialektika, 9(2).
Pramono, S. E. (2012). Perbaikan kesalahan konsep pembelajaran sejarah melalui metode pemecahan masalah dan diskusi. Paramita: Historical Studies Journal, 22(2).
Prastowo, A. (2017). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu: Implementasi Kurikulum 2018 Untuk SD/MI. Kencana.
Pribadi, B. A. (2017). Media & teknologi dalam pembelajaran. Prenada Media.
Rachmawati, T. (2017). Metode pengumpulan data dalam penelitian kualitatif. Unpar Press, 1, 1-29.
Republik Indonesia. (2003). Undang-undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara RI Tahun 2003 No.78. Sekretaris Negara. Jakarta (diunduh pada 4 Januari 2016)
Republik Indonesia. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 70 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum SMK/MAK. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI. Jakarta (diunduh pada 4 Januari 2016)
Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Deepublish.
Sardiman, S. (2015). Menakar Posisi Sejarah Indonesia pada Kurikulum 2013. ISTORIA Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, 11(2).
Sari, D. N. A., Bafadal, I., & Wiyono, B. B. (2018). Pelaksanaan supervisi manajerial dalam rangka implementasi manajemen berbasis sekolah. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 213-221.
Sepriady, J. (2016). Contextual teaching and learning dalam pembelajaran sejarah. Kalpataru: Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah, 2(2), 100-110.
Subandowo, S. (2009). Peningkatan Produktivitas Guru dan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan pada Era Global. Khazanah Pendidikan, 1(2).
Subhan, A. (2012). Lembaga pendidikan Islam Indonesia: abad ke-20. Kencana.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran guru sejarah abad 21 dalam menghadapi tantangan arus globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43-50.
Susrianto, E. (2012). Peranan Pendidikan Sejarah dalam Membangun Karakter Bangsa. LENTERA (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 1(5), 33-44.
Suwendra, I. W. (2018). Metodologi penelitian kualitatif dalam ilmu sosial, pendidikan, kebudayaan dan keagamaan. Nilacakra.
Wijaya, H. (2018). Analisis data kualitatif ilmu pendidikan teologi. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Published
2019-03-15
How to Cite
Harsiwi, F. (2019). Implementation of Learning Indonesian History with Block System at SMK Negeri 3 Salatiga. Indonesian Journal of History Education, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.15294/ijhe.v4i1.17526