Obstacles for History Teachers in Implementing the 2013 Curriculum in Public High Schools in Mranggen District

  • Muhammad Eko Aris Munandar SMA Negeri 1 Mranggen (High School)
Keywords: Curriculum 2013, The Problem of Teaching, History.

Abstract

Curriculum 2013 is a new curriculum that was developed from the KTSP curriculum. To implement Curriculum 2013, teachers have to face problems. The objectives of this research are to know the understanding of history teachers for curriculum 2013, the issues which the teachers face, and the way of history teachers to overcome the difficulties in curriculum 2013 to SMA N in Mranggen. To collect data, the researcher used observation, interviews, and documentation. The object of this research is history teachers. The researcher chose SMA N 1 Mranggen and SMA N 2 Mranggen to do the research. The results of this research show that the understanding of history teachers in SMA N of sub-district Mranggen has been good; however, there are some problems faced in teaching process, and history teachers have their way to overcome the difficulties in teaching process.

References

Ahmad, T. A. (2014). Kendala Guru dalam Internalisasi Nilai Karakter pada Pembelajaran Sejarah. Khazanah Pendidikan, 7(1).
Basrowi, S. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. PT Rineka Cipta
Bintari, N. L. G. R. P., Sudiana, I. N., & Putrayasa, I. B. (2014). Pembelajaran bahasa indonesia berdasarkan pendekatan saintifik (problem based learning) sesuai kurikulum 2013 di kelas VII SMP Negeri 2 Amlapura. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 3(1).
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. PT. Gramedia Pustaka Umum.
Disas, E. P. (2017). Analisis kebijakan pendidikan mengenai pengembangan dan peningkatan profesi guru. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(2).
Fadlillah. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran SD/MI, SMP/MTS, SMA/MA. Ar-ruzz Media
Fathoni, T. (2018). “Ki Ageng Nursalim”(Sejarah Lisan tentang Perkembangan Islam di Ngasinan). QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 10(01).
Ghasya, D. A. V. (2017). Keterkaitan penerapan metode pembelajaran Montessori untuk mencapai kompetensi dasar mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial sekolah dasar pada kurikulum 2013. Jurnal Tunas Bangsa, 4(1), 112-125.
Japar, M., Zulela, M. S., & Mustoip, S. (2018). Implementasi pendidikan karakter. Jakad Media Publishing.
Kastawi, N., Widodo, S., & Mulyaningrum, E. (2017). Kendala dalam implementasi kurikulum 2013 di Jawa Tengah dan strategi penanganannya. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 5(2), 66-76.
Kochar, S. K. (2008). Pembelajaran Sejarah Teaching of History. PT. Gramedia.
Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Muzamiroh, M. L. (2013). Kupas Tuntas Kurikulum 2013. Kata Pena.
Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 13(2), 177-181.
Ritonga, M. (2018). Politik dan dinamika kebijakan perubahan kurikulum pendidikan di Indonesia hingga masa Reformasi. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2).
Sadikin, M. (2017). Analisis Pembelajaran Sejarah dengan Pendekatan Saintifik pada Kurikulum 2013. SOSIAL HORIZON: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(2), 219-227.
Sila, I. M. (2014). Rasinalisasi pengembangan kurikulum dan penyempurnaan pola pikir pembelajaran. Widya Accarya, 3(1).
Suciati, R., & Astuti, Y. (2016). Analisis rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) mahasiswa calon guru Biologi. Edusains, 8(2), 192-200.
Sugiyono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitaitf, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Sujanto, B. (2007). Guru Indonesia dan Perubahan Kurikulum Mengorek Kegelisahan Guru. CV. Sagung Seto.
Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran guru dalam meningkatkan kemandirian belajar peserta didik Kelas V SD Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 14(1).
Umar, U. (2016). Landasan Konseptual Pengembangan Kurikulum PAI: Sebuah Tinjauan Kritis.
Uno, H. (2006). Perencanaan Pembelajaran. PT. Bumi Aksara.
Untari, E. (2017). Pentingnya pembelajaran multiliterasi untuk mahasiswa pendidikan guru sekolah dasar dalam mempersiapkan diri menghadapi kurikulum 2013. Wahana Sekolah Dasar, 25(1), 16-22.
Yanuarti, E. (2017). Pemikiran pendidikan ki. Hajar dewantara dan relevansinya dengan kurikulum 13. Jurnal penelitian, 11(2), 237-265.
Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 2(2), 83-91.
Yusuf, W. F. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 (K-13) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (SD). Jurnal Al-Murabbi, 3(2), 263-278.
Published
2019-03-15
How to Cite
Munandar, M. E. (2019). Obstacles for History Teachers in Implementing the 2013 Curriculum in Public High Schools in Mranggen District. Indonesian Journal of History Education, 4(1), 23-34. https://doi.org/10.15294/ijhe.v4i1.17528