Implementation Evaluation Authentic in Learning History Curriculum 2013 at SMA Negeri 1 Purwareja Klampok

  • Amin Nurohim SMA Negeri 1 Purwareja Klampok (High School)
  • Ba'in Ba'in Universitas Negeri Semarang
  • Andy Suryadi Universitas Negeri Semarang
Keywords: Authentic Assessment, Historical Learning, Curriculum 2013.

Abstract

The purpose of this research is to 1) to know teachers' understanding of the authentic assessment; 2) know the application of authentic assessment that the teacher has conducted; 3) know teachers' problems in implementing authentic assessment; 4) know the efforts to overcome the obstacles in the implementation of authentic assessment. The method uses a qualitative approach with descriptive methods to obtain the data using interviews, documentary studies, and observations. To test the validity of the data triangulation sources and techniques. Data analysis was performed using analytical models of interaction. The results of this study showed 1) teachers' understanding of authentic assessment of Curriculum in 2013 is still subjective based on personal knowledge; it does not line up with the theory; 2) on the authentic assessment process, teachers have prepared various assessments based on Curriculum 2013, but the implementation is not entirely by the planning on lesson plan; 3) the problems experienced were the number of techniques and instruments that should be implemented, the lack of facilities and infrastructure, and the government regulations were often capricious; 4) efforts that the teachers have conducted are trying every technique, moving classes to obtain adequate facilities and infrastructure, and also keeping in touch with other teachers and curriculum holders.

References

Ananda, R., Rafida, T., & Wijaya, C. (2017). Pengantar evaluasi program pendidikan. Repository UINSU.
Bintari, N. A. A., & Sutama, M. P. (2015). Pengelolaan Evaluasi Pembelajaran Kurikulum 2013 Di SD Negeri Salatiga 06 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Cahyono, A. E. (2017). Evaluasi pelaksanaan authentic assessment berdasarkan kurikulum 2013 dalam pembelajaran ekonomi di SMA Islam Al-Hidayah Jember. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 5(1), 1-13.
Daryanto, H. M. (2008). Evaluasi Pendidikan. PT Rineka Cipta.
Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.
Gunawan, I. (2011). Evaluasi program pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 17(1).
Hadi, S. (2016). Pemeriksaan Keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 22(1), 109874.
Hajaroh, S., & Adawiyah, R. (2018). Kesulitan guru dalam mengimplementasikan penilaian autentik. El Midad: Jurnal Jurusan PGMI, 10(2), 131-152.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Konstekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Grafindo Indonesia.
Kunandar. (2015). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) Edisi Revisi. Raja Grafindo Persada.
Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95-105.
Moleong, L. J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Mulyadi, M. (2012). Riset desain dalam metodologi penelitian. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 16(1), 71-80.
Mulyasa, H.E. (2013). Pengembangan Dan Implementasi Kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya.
Nainggolan, V., Rondonuwu, S. A., & Waleleng, G. J. (2018). Peranan media sosial Instagram dalam interaksi sosial antar mahasiswa fakultas ilmu sosial dan politik UNSRAT Manado. ACTA Diurna Komunikasi, 7(4).
Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 13(2), 177-181.
Permendikbud Nomor 53 Tahun 2015 tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.
Permendikbud Nomor 66 Tahun 2013 tentang Standar Penilaian Pendidikan.
Pujiono, S. (2014). Kesiapan guru bahasa Indonesia SMP dalam implementasi Kurikulum 2013. Litera, 13(2).
Rufiana, I. S. (2016). Level kognitif soal pada buku teks matematika kurikulum 2013 kelas VII untuk pendidikan menengah. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 13-22.
Safitri, D., & Oktaviana, M. (2017). Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 (Studi Kasus Guru IPS di SMP Labschool Jakarta). Edukasi IPS, 1(1), 31-40.
Salamah, U. (2018). Penjaminan mutu penilaian pendidikan. EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 274-293.
Siregar, L. A. (2018). Penilaian Otentik dalam Kurikulum 2013. Al-Razi: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Kemasyarakatan, 18(2), 1-11.
Syafruddin, S. (2017). Implementasi metode diskusi terhadap peningkatan hasil belajar siswa. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1).
Umasih, U. (2012). Evaluasi Pembelajaran Sejarah Pada Sma Negeri Di Dki Jakarta. Paramita: Historical Studies Journal, 22(2).
Zarkasyi, A. (2016). Konsep Pengembangan Program Unggulan di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Al-Makrifat, 1(1).
Published
2019-09-15
How to Cite
Nurohim, A., Ba’in, B., & Suryadi, A. (2019). Implementation Evaluation Authentic in Learning History Curriculum 2013 at SMA Negeri 1 Purwareja Klampok. Indonesian Journal of History Education, 4(2), 59-68. https://doi.org/10.15294/ijhe.v4i2.18090