Influence Using the Project-Based Learning Model in History Learning on Learning Outcomes Student Class XI IPS MAN Temanggung

  • Ardhian Ramadhany MA Negeri 1 Temanggung (Islamic High School)
  • Arif Purnomo Universitas Negeri Semarang
  • Andy Suryadi Universitas Negeri Semarang
Keywords: Influence, Learning Model Project Based Learning, Learning Outcomes.

Abstract

This research discusses the influence of using a learning model learning project based on the teaching history of the study graders' results in Xi IPS Man Temanggung. The approach that was undertaken in the research is the quantitative approach, a quasi-experimental design. The population in the study was a student xi ips man Temanggung academic year 2015/2016; the sample in the research was a class XI social 1; this procedure used the sample collection using a random sample technique. The variable in this research is a project-based learning model and study results. Data collection method in a test, survey, and documentation. Search shows that study results showed students who use the project-based learning model have an average point pretest of 61.86 and a posttest increase of 82.94. Is the use of a learning model project-based learning of the results of the studied history. The size of the influence of the use of the learning model project-based learning is 23.8, showing that the use of the learning model project-based learning is the dominant factor in determining whether there is an increase or a failure in the study results.

References

Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula, 16.
Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Penerbit Ombak.
Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Astuti, E. I. F. (2018). Strategi guru dalam meningkatkan efektifitas proses pembelajaran pada mata pelajaran sejarah kelas X IPS di MAN 1 Malang. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 5(1), 64-77.
Fajri, N., Yoesoef, A., & Nur, M. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe talking stick dengan strategi joyful learning terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VII MTsN Meuraxa Banda Aceh. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 1(1).
Firdianti, A. (2018). Implementasi manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Gre Publishing.
Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya metodologi pembelajaran bagi guru. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 58-85.
Kochhar, S. K. (2008). Teaching of History Edisi Pertama. PT Grasindo.
Madjid, M. D., & Wahyudhi, J. (2014). Ilmu sejarah: Sebuah pengantar. Kencana.
Maharani, T. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Play) dalam Upaya Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Mengelola Pertemuan/Rapat Kelas X Administrasi Perkantoran 2 Di SMK Negeri 1 Banyudono Tahun Pelajaran 2011/2012.
Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran menerapkan inovasi pembelajaran di kelas-kelas inspiratif. CV Kekata Group.
Nahar, N. I. (2016). Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran. NUSANTARA: jurnal ilmu pengetahuan sosial, 1(1).
Pramono, S. E. (2012). Perbaikan kesalahan konsep pembelajaran sejarah melalui metode pemecahan masalah dan diskusi. Paramita: Historical Studies Journal, 22(2).
Purnomo, A. (2011). Evaluasi Pembelajaran Sejarah. UNNES.
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.
Sauri, S. (2010). Membangun karakter bangsa melalui pembinaan profesionalisme guru berbasis pendidikan nilai. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2), 1-15.
Setiadi, E. M. (2017). Ilmu sosial & budaya dasar. Kencana.
Setiawan, S. A., & Woyanti, N. (2010). Pengaruh umur, pendidikan, pendapatan, pengalaman kerja dan jenis kelamin terhadap lama mencari kerja bagi tenaga kerja terdidik di kota Magelang (Doctoral dissertation, Universitas Diponegoro).
Sole, F. B., & Anggraeni, D. M. (2017). Respon guru terhadap instrumen penilaian sikap ilmiah sains siswa sekolah dasar. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 1(1).
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran guru sejarah abad 21 dalam menghadapi tantangan arus globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43-50.
Uno, H. (2011). Belajar dengan Pendekatan PAIKEM. Bumi Aksara.
Widianingsih, H. (2009). Keefektifan Pembelajaran Berbasis Proyek Berbantuan LKS dalam Pencapaian Hasil Belajar Materi Pokok Segiempat Pada Peserta Didik dalam Kelas VII SMP N 2 Warung asem Kabupaten Batang. Skripsi. FMIPA Universitas Negeri Semarang: Semarang.
Widiansyah, A. (2017). Peran ekonomi dalam pendidikan dan pendidikan dalam pembangunan ekonomi. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 17(2), 207-215.
Published
2019-09-15
How to Cite
Ramadhany, A., Purnomo, A., & Suryadi, A. (2019). Influence Using the Project-Based Learning Model in History Learning on Learning Outcomes Student Class XI IPS MAN Temanggung. Indonesian Journal of History Education, 4(2), 39-48. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/ijhe/article/view/18092