The Professionalism of History Teachers in Implementation 2013 Curriculum at SMA Negeri 1 Salatiga

  • Ferria Andani SMA Negeri 1 Salatiga (High School)
  • Hamdan Tri Atmaja Universitas Negeri Semarang
  • Ba'in Ba'in Universitas Negeri Semarang
Keywords: Professionalism, Teachers, Curriculum 2013.

Abstract

This study aimed to describe the professionalism of history teachers, their perceptions of Curriculum 2013, and their professionalism in implementing Curriculum 2013 at SMA Negeri 1 Salatiga. Utilizing a qualitative descriptive method, data were collected through in-depth interviews, observations, and documentation to provide a comprehensive understanding of the teachers' experiences and practices. The findings indicate that history teachers have effectively adopted a scientific approach in implementing Curriculum 2013, guiding learners through observing, questioning, collecting data, analyzing, and communicating (5M). Teachers no longer face significant challenges in assessing the effectiveness of this approach. The implementation of Curriculum 2013 in teaching history has been thorough, encompassing planning, process, and evaluation stages, with teachers independently creating Learning Implementation Plans (RPPs). This professionalism has led to the efficient execution of the Specialization History Mandatory component, demonstrating teachers' competence in managing all aspects of the curriculum. Overall, the study highlights the successful adaptation and implementation of Curriculum 2013 by history teachers at SMA Negeri 1 Salatiga, reflecting their professionalism and commitment to enhancing the educational experience.

References

Arif, A. M., & Indra, E. (2014). 5 Rukun Pembelajaran Kurikulum 2013. Repository UINDATOKARAMA.
Arta, K. S. (2012). Kurikulum dan kontroversi buku teks sejarah dalam KTSP. Media Komunikasi FPIPS, 11(2).
Asnawi, A., Fransyaigu, R., & Mulyahati, B. (2016). Konsep pembelajaran terpadu dalam kurikulum 2013 di sekolah dasar. SEUNEUBOK LADA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 3(2), 84-93.
Bintari, N. L. G. R. P., Sudiana, I. N., & Putrayasa, I. B. (2014). Pembelajaran bahasa indonesia berdasarkan pendekatan saintifik (problem based learning) sesuai kurikulum 2013 di kelas VII SMP Negeri 2 Amlapura. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 3(1).
Darmadi, H. (2015). Tugas, peran, kompetensi, dan tanggung jawab menjadi guru profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161-174.
Dewi, A. A. (2018). Guru mata tombak pendidikan. CV Jejak (Jejak Publisher).
Ismail, M. I. (2010). Kinerja dan kompetensi guru dalam pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(1), 44-63.
Janawati, D. P. A. (2018). Analisis Kesiapan Guru Sd 5 Kawan Bangli Tahun 2018 Dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Wahana Chitta Jurnal Pendidikan, 1(1), 56-62.
Moleong, J. L. (2007). Metodelogi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Musfah, J. (2012). Peningkatan kompetensi guru: Melalui pelatihan dan sumber belajar teori dan praktik. Kencana.
Muspiroh, N. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif IPA dan IPS di Madrasah Ibtidaiyah pada Kurikulum 2013. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(2).
Noor, J. (2011). Metodelogi penelitian. Kencana Prenada Media Group.
Pianda, D. (2018). Kinerja guru: kompetensi guru, motivasi kerja dan kepemimpinan kepala sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher).
Pohan, A. (2017). Persiapan guru matematika dalam menyahuti kurikulum 2013 di MTs Negeri Barus (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan).
Pramono, S. E. (2014). “Kinerja Guru Sejarah: Studi Kausal Pada Guru-Guru Sejarah SMA Di Kota Semarang”. Paramita. Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah. Vol.24 No.1 Hal. 114-125.
Purwanto, N. (2007). Psikologi Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Putra, C. A. A., Yudana, M., & Natajaya, N. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, prilaku kepemimpinan kepala sekolah dan etos kerja dengan kinerja guru. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Sains dan Humaniora, 1(1).
Roqib, M. (2009). Ilmu Pendidikan Islam; Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. LKIS Pelangi Aksara.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujarweni, V. W. (2014). Metodelogi penelitian. Pustaka Baru Perss.
Sukmadinata, N. S. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya.
Widia, I. G. (1989). Sejarah Lokal Suatu Perspektif Dalam Pengajaran Sejarah. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Winfred F. H. (2010). Theoris of Learning Teori-Teori Pembelajaran Konsepsi, Komparasi dan Signifikasi. Nusa Media.
Yanuarti, E. (2017). Pemikiran pendidikan ki. Hajar dewantara dan relevansinya dengan kurikulum 13. Jurnal penelitian, 11(2), 237-265.
Zainal, S. (2015). Persepsi Guru Ipa Terhadap Kurikulum 2013 dan Implementasinya Di Smp Se-Kota Palu. JSTT, 4(1).
Published
2019-09-15
How to Cite
Andani, F., Atmaja, H., & Ba’in, B. (2019). The Professionalism of History Teachers in Implementation 2013 Curriculum at SMA Negeri 1 Salatiga. Indonesian Journal of History Education, 4(2), 29-38. https://doi.org/10.15294/ijhe.v4i2.18094