Development of Infographic Teaching Materials for the Events of the September 30, 1965 Movement in Indonesian History Learning at SMAN 1 Kudus

  • Nur Anisa Agustin SMAN 1 Kudus (High School)
  • Suwito Eko Pramono Universitas Negeri Semarang
  • Romadi Romadi Universitas Negeri Semarang
Keywords: Infographic, G30S, Indonesian History

Abstract

The purpose of this study includes: (1) Analyze the history of the Incident Movement of 30 September 1965, which was done in SMA N 1 Kudus. (2) Analyze the infographic history of the Incident Movement of 30 September 1965 that corrects of students needed in SMA N 1 Kudus. (3) Analyzing the infographic feasibility of the history Incident Movement of 30 September 1965 as a teaching material. This research uses the Research and Development (R & D) method and is then grouped into three research stages: preliminary stage, development, and evaluation. The results of this study indicate that the teaching materials used in SMA N 1 Kudus are from Worksheet and the student book of Curriculum 2013. After passing the validation stage, the infographic teaching materials of the G30S 1965 Event have gained eligibility for use in school without revision. Based on student and teacher responses of infographic teaching materials showing a positive reaction to use infographic in teaching history as teaching material, that is proven by the response questionnaire from teacher and students.

References

Abimantoro, H. (2010). Peningkatan Pemahaman Fakta Sejarah melalui Metode Pemberian Tugas pada Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Islam Sultan Agung Semarang. Paramita: Historical Studies Journal, 20(2).
Ahmad, T. A. (2016). Sejarah Kontroversial Di Indonesia: Perspektif Pendidikan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dewi, A. A. (2018). Guru mata tombak pendidikan. CV Jejak (Jejak Publisher).
Farida, F., Khoirunnisa, Y., & Putra, R. W. Y. (2018). Pengembangan bahan ajar gamifikasi pada materi bangun ruang sisi lengkung. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 11(2).
Haryati, S. (2012). Research and Development (R&D) sebagai salah satu model penelitian dalam bidang pendidikan. Majalah Ilmiah Dinamika, 37(1), 15.
Inayah, E. (2018). Melawan dari Dalam: Pers Mahasiswa Malang Pasca-Reformasi. I: boekoe.
Kochhar, S.K. (2008). Pembelajaran Searah. Jakarta: PT Gramedia Widiasrana Indonesia.
Kuntowijoyo. (2005). Pengantar Yogyakarta: Bentang Pustaka. Ilmu Sejarah.
Mardiana, S., & Sumiyatun, S. (2017). Implementasi kurikulum 2013 dalam pembelajaran sejarah di SMA Negeri 1 Metro. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(1), 45-54.
Mustika, Z. (2015). Urgenitas media dalam mendukung proses pembelajaran yang kondusif. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1).
Nurhayati, D. I., Yulianti, D., & Mindyarto, B. N. (2019). Bahan ajar berbasis problem based learning pada materi gerak lurus untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan kolaborasi siswa. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(2), 208-218.
Octaviani, R., & Sutriani, E. (2019). Analisis data dan pengecekan keabsahan data.
Purnomo, A. (2008). Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Semarang: UNNES Press.
Putra, C. A. (2017). Pemanfaatan teknologi gadget sebagai media pembelajaran: Utilization of gadget technology as a learning media. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2), 1-10.
Putra, N. (2015). Research & Development Penelitian dan. Pengembangan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Safitri, S., & Atmaja, H. T. (2019). Penggunaan Bahan Ajar Sejarah Peminatan dan Apresiasi Siswa SMA/MA Kabupaten Brebes. Indonesian Journal of History Education, 7(2), 185-195.
Salirawati, D. (2018). Smart Teaching: Solusi Menjadi Guru Profesional. Bumi Aksara.
Septina, N., Farida, F., & Komarudin, K. (2018). Pengembangan lembar kerja siswa dengan pendekatan saintifik berbasis kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Tatsqif, 16(2), 160-171.
Soedjatmoko. (1989). Historical Awareness in Development. Jakarta: Ministry of Education and Culture.
Soedjatmoko. (1989). Historical Awareness in Development. Jakarta: Ministry of Education and Culture.
Soedjatmoko. (1989). Kesadaran Sejarah dalam Pembangunan. Jakarta: Depdikbud.
Soedjatmoko. (1989). Kesadaran Sejarah dalam Pembangunan. Jakarta: Depdikbud.
Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Learning media: essence, development, utilization, and assessment. CV. Discourse Prima.
Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima.
Sutarmi, K., & Suarjana, I. M. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Problem Solving dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 75-82.
Wahidmurni, W. (2017). Pemaparan metode penelitian kualitatif.
Wahidmurni, W. (2017). Presentation of qualitative research methods.
Wandari, A., Kamid, K., & Maison, M. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) pada materi geometri berbasis budaya Jambi untuk meningkatkan kreativitas siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 47-55.
Published
2020-03-15
How to Cite
Agustin, N., Pramono, S., & Romadi, R. (2020). Development of Infographic Teaching Materials for the Events of the September 30, 1965 Movement in Indonesian History Learning at SMAN 1 Kudus. Indonesian Journal of History Education, 5(1), 61-70. https://doi.org/10.15294/ijhe.v5i1.19906