Development of History Teaching Materials in the Form of Booklets on the Proclamation of Indonesian Independence Materials to Increase the Learning Interest of Grade XI Students of SMAN 1 Kertek Wonosobo

  • Anna Fitri Ningrum SMAN 1 Kretek Wonosobo (High School)
  • Jayusman Jayusman Universitas Negeri Semarang
  • Syaiful Amin Universitas Negeri Semarang
Keywords: Historical Learning, Booklet, Proclamation of Indonesian Independence, and Student Learning Interest.

Abstract

The research objectives are: (1) To produce and analyze history teaching material in a booklet of Indonesia’s Independence Proclamation, which will be developed in SMA N 1 Kertek. (2) To know and analyze the feasibility of history teaching material in the form of a booklet on Indonesia’s Independence Proclamation from the validation results of material and media experts, practitioners, and students' responses. (3) To describe the effectiveness of using history teaching material in the form of a booklet of Indonesia’s Independence Proclamation seen from the average student’s learning interest in SMA N 1 Kertek. The type of research conducted is Research and Development (R&D), which is grouped into three stages: introduction, development,  and evaluation. The approach used by the researcher is a quasi-experimental approach, which is a nonequivalent control group design. The results show (1) the Condition of teaching material developed based on interviews and analysis of teaching materials needs. (2) The development of teaching material in the form of a developed booklet is considered feasible based on the validation results by the experts (3) History teaching material in the form of a booklet Indonesia’s Independence Proclamation is effective to be applied in learning History of Indonesia in SMA N 1 Kertek.

References

Antari, N. M. W., Arini, N. W., & Sumantri, M. (2019). Pengaruh model pembelajaran word square berbantuan media gambar terhadap keterampilan berbicara. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 174-182.
Anufia, B., & Alhamid, T. (2019). Instrumen pengumpulan data.
Bahriah, E. S., Feronika, T., & Suharto, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Chemo-Edutainment Melalui Model Instructional Games Pada Materi Konfigurasi Elektron. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 7(2), 132-143.
Enterprise, J. (2014). SPSS untuk Pemula. Elex Media Komputindo.
Ermavianti, D., & Sulistyorini, W. (2016). Model pembelajaran kooperatif tipe pair check untuk membangun keterampilan bertanya produktif siswa. Jurnal pendidikan teknologi dan kejuruan, 23(1), 1-15.
Hermawan, S., & Amirullah, A. (2016). Metode penelitian bisnis pendekatan kuantitatif & kualitatif.
Kochhar, S. K. (2008). Pembelajaran sejarah. Jakarta: Grasindo, 161.
Mulyono, H., & Wekke, I. S. (2018). Strategi pembelajaran di abad digital. Gawe Buku. Gawe Buku, 21.
Nahria, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Booklet Pada Materi Hidrolisis Garam di MA Babun Najah Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).
Prastowo, A. (2019). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif menciptakan metode pembelajaran yang menarik dan menyenangkan.
Pribadi, B. A. (2017). Media & teknologi dalam pembelajaran. Prenada Media.
Punaji, S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Jakarta: Kencana.
Purwanto, C. E., & Nughoro, S. E. (2012). Penerapan model pembelajaran guided discovery pada materi pemantulan cahaya untuk meningkatkan berpikir kritis. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 1(1).
Rokhman, M. N., Sardiman, S., & Pramandanu, R. (2015). Pengembangan media blog sejarah untuk pembelajaran sejarah di SMA. ISTORIA Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, 11(1).
Rusman, M. P. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.
Saputra, H. J., & Faizah, N. I. (2017). Pengembangan bahan ajar untuk menumbuhkan nilai karakter peduli lingkungan pada siswa kelas IV sekolah dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 62-74.
Sarniah, S., Anwar, C., & Putra, R. W. Y. (2019). Pengaruh model pembelajaran auditory intellectually repetition terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 87-96.
Sidik, M. (2019). Perancangan dan Pengembangan E-commerce dengan Metode Research and Development. Jurnal Teknik Informatika UNIKA Santo Thomas, 4(1), 99-107.
Slameto, (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi HOTS pada kurikulum 2013. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 1-9.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Supriyanto, D. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 5(1), 112-129.
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran guru sejarah abad 21 dalam menghadapi tantangan arus globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43-50.
Utomo, C. B. (2015). Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sejarah Berorientasi Metakognitif Jenjang SMA. Paramita: Historical Studies Journal, 25(1).
Wiyanarti, E. (2012). Model Pembelajaran Kontekstual dalam Pengembangan Pembelajaran Sejarah. Bahan Ajar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Published
2020-03-15
How to Cite
Ningrum, A., Jayusman, J., & Amin, S. (2020). Development of History Teaching Materials in the Form of Booklets on the Proclamation of Indonesian Independence Materials to Increase the Learning Interest of Grade XI Students of SMAN 1 Kertek Wonosobo. Indonesian Journal of History Education, 5(1), 49-60. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/ijhe/article/view/19914