The Role of History Teachers in Developing Student Character Through Learning Local History at SMA Negeri 1 Ambarawa

  • Reni Alfiyah
  • Jayusman Jayusman
  • Mukhamad Shokheh
Keywords: Teacher's role, Character, Local History Learning.

Abstract

The purpose of this study is to determine the focus of local history learning, a manifestation of the role of the history teacher, and the constraints and efforts that history teachers make to develop students' character. This study employed qualitative phenomenological research. (2) The manifestation of the role of the history teacher was as a facilitator to facilitate student learning by providing, managing a classroom, giving examples, and evaluating local history teaching to XI IPS, as a supervisor to assist, direct, motivate, be a counselor and liaison between generations in learning local history, as a creative stimulus to give variations in teaching and add a source of local history. (3) The constraints faced by teachers were formed of students’ character, which was different between their house and the school, difficulties in adjusting characters to be achieved with the given material, difficulties in understanding the psychological condition of each student, the lack of supervision of students and social influences on the environment. Teachers' efforts by giving a good example, advising, guiding, motivating, using a personal approach, and providing religious knowledge were very good for developing students’ character, especially in local history learning.

References

Anas, M., & PdI, M. (2014). Mengenal Metodologi Pembelajaran. Muhammad Anas.
Anufia, B., & Alhamid, T. (2019). Instrumen pengumpulan data. Sekolah Tinggi Agama Islam (STAIN) Sorong.
Asmani, Jamal Ma’ruf. (2011). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Diva Press.
Chaerulsyah, E. M. (2014). Persepsi siswa tentang keteladanan pahlawan nasional untuk meningkatkan semangat kebangsaan. Indonesian Journal of History Education, 3(1).
Hasan, S. H. (2019). Pendidikan sejarah untuk kehidupan abad ke-21. Historia: jurnal pendidik dan peneliti sejarah.
Jumardi, J. (2017). Peranan pelajaran sejarah dalam pengembangan karakter siswa melalui pembelajaran berbasis nilai sejarah lokal di SMA Negeri 65 Jakarta Barat. Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 70-80.
Kamang, H., Musadad, A. A., & Sutiyah, S. (2019). Pengembangan Strategi Pembelajaran IPS Berbasis Nilai Sejarah Lokal dalam Membangun Karakter Siswa. Seminar Nasional Pendidikan 2019.

Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan kelas: Upaya mengukur keberhasilan proses pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53-70.
Moleong, L. J. (2017). Metode penelitian kualitatif, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 17.
Mulyadi, M. (2012). Riset desain dalam metodologi penelitian. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 16(1), 71-80.
Mulyana, A., & Gunawan, R. (2007). Sejarah lokal penulisan dan pembelajaran di sekolah. Bandung: Salamina.
Priyadi, S., & Nursam, M. (2012). Sejarah lokal: konsep, metode, dan tantangannya. Penerbit Ombak.
Rahmat, S. T. (2018). Pola asuh yang efektif untuk mendidik anak di era digital. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(2), 143-161.
Sariyatun, S. (2013). Pengembangan Model Pendidikan Nilai-Nilai Budaya Di Smp Berbasis Tradisi Seni Batik Klasik Surakarta. Paramita: Historical Studies Journal, 23(2).
Setianto, Y. (2019). Pendidikan karakter melalui keteladanan pahlawan nasional. Publikasi Pendidikan, 9(2), 177-186.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumarsono, S. (2005). Dkk. Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Supardi, S. (2014). Pendidikan multikultural dalam pembelajaran sejarah lokal. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1).
Supriatna, N. (2019). Pengembangan Kreativitas Imajinatif Abad Ke-21 dalam Pembelajaran Sejarah. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(2).
Suradi, A. (2018). Pendidikan berbasis multikultural dalam pelestarian kebudayaan lokal nusantara di era globalisasi. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 5(1), 111-130.
Suryani, N. (2013). Pengembangan model internalisasi nilai karakter dalam pembelajaran sejarah melalui model value clarification technique. Paramita: Historical Studies Journal, 23(2).
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran guru sejarah abad 21 dalam menghadapi tantangan arus globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43-50.
Wardan, K. (2019). Guru sebagai profesi. Deepublish.
Widja, I. G. (1991). Sejarah lokal suatu perspektif dalam pengajaran sejarah. Penerbit Angkasa.
Published
2020-09-15
How to Cite
Alfiyah, R., Jayusman, J., & Shokheh, M. (2020). The Role of History Teachers in Developing Student Character Through Learning Local History at SMA Negeri 1 Ambarawa. Indonesian Journal of History Education, 5(2), 1-10. https://doi.org/10.15294/ijhe.v5i2.19925