Instilling Multiculturalism Values in the Learning of Indonesian Sub-Subject History in the Hindu-Buddhist Era in Class X Students of Madrasah Aliyah Negeri Purbalingga

  • Siti Nurjanah
  • Hamdan Tri Atmaja
  • Ufi Saraswati
Keywords: Multiculturalism, Multicultural Education, Value Planting.

Abstract

The purpose of this research is to know the cultivation of values of multiculturalism in the study of the sub-material history of the Indonesian Hindu-Buddhist era, the student's understanding of the values of multiculturalism in the study of the history of the sub-material of the Indonesian Hindu-Buddhist era, and the implementation of values in everyday life. This kind of research is qualitative and uses a narrative approach. The research results show that the planting of multicultural values is done practically in classroom learning, which is integrated with the sub-subject of Hindu-Buddhist Indonesia. The cultivation of multicultural values is not found in the RPP and the syllabus, but the evaluation of some of the multicultural values implicitly is contained in the lesson plan; the students are aware of the teaching of tolerance values in the material of Hindu-Buddhist era and implement the values of multiculturalism in daily life.

References

Afif, A. (2015). Mengendalikan Masa Depan. IRCISOD.
Baharuddin, B., & Wahyuni, E. N. (2015). Teori belajar dan pembelajaran. UIN Malang
Bimo Walgito, B. W. (2004). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: ANDI Publisher
Budiman, H. (2007). Hak Minoritas: Multikulturalisme dan Dilema Negara Bangsa. Makassar: The Interseksi Foundation.
Darmawan, W. (2019). Pendidikan nasionalisme dalam penulisan buku teks pelajaran sejarah sekolah menengah atas masa orde baru dan reformasi di indonesia (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).
Hasan, S. H. (2019). Pendidikan sejarah untuk kehidupan abad ke-21. Historia: jurnal pendidik dan peneliti sejarah.
Hergenhahn, B. R., & Olson, M. H. (2008). Theories of learning (Terjemahan Tri Wibowo), Jakarta: Kencana Prenada Media. Buku asli diterbitkan tahun.
Kebudayaan, K. P. (2013). Materi pelatihan guru implementasi kurikulum 2013. Nuh, M.(2013). Kurikulum.
M Mahfud, C. (2013). Pendidikan multikultural. Putaka Belajar
Makkawaru, M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi kehidupan dan pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 116-119.
Mania, S. (2010). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(1), 78-91.
Mazid, S., & Suharno, S. (2019). Implementasi nilai-nilai multikultural dalam pembelajaran PKn. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 6(1), 72-85.
Mudlofir, A., & Rusydiyah, E. F. (2016). Desain Pembelajaran Inovatif dari teori ke praktik.
Munadlir, A. (2016). Strategi sekolah dalam pendidikan multikultural. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 114-130.
Rahardjo, M. (2011). Metode pengumpulan data penelitian kualitatif.
Sahlan, A. K. (2018). Mendidik perspektif psikologi. Deepublish.
Salmiwati. (2013). Urgensi Pendidikan Agama Islam dalam Pengembangan Nilai-Nilai Multikultural. Jurnal Al-Ta lim: Vol. 20, No. 1.
Sardiman, S. (2015). Menakar Posisi Sejarah Indonesia pada Kurikulum 2013. ISTORIA Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, 11(2).
Septri, S. (2018). Belajar Motorik Dasar.
Supardi, S. (2006). Pendidikan Sejarah Lokal Dalam Konteks Multikulturalisme. Jurnal Cakrawala Pendidikan, (1).
Tilaar, H. A. R. (2009). Kekuasaan dan pendidikan: Manajemen pendidikan nasional dalam pusaran kekuasaan. Rineka Cipta.
Ufie, A. (2014). Mengintegrasikan Nilai Nilai Multikulturalisme Berbasis Kearifan Lokal sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 3(2).
Widja, I. G. (1988). Pengantar Ilmu Sejarah: Sejarah dalam Perspektif Pendidikan. Satya Wacana.
Published
2020-09-15
How to Cite
Nurjanah, S., Atmaja, H., & Saraswati, U. (2020). Instilling Multiculturalism Values in the Learning of Indonesian Sub-Subject History in the Hindu-Buddhist Era in Class X Students of Madrasah Aliyah Negeri Purbalingga. Indonesian Journal of History Education, 5(2), 11-20. https://doi.org/10.15294/ijhe.v5i2.19928