Teacher Efforts in Overcoming Obstacles to History Learning in the Education Unit Level Curriculum at Madrasah Aliyah Al Irsyad Gajah Demak
Abstract
This article examines the implementation of the SBC, which puts more pressure on the ability of teachers to develop learning materials and requires the development of self-esteem after implementing the learning process because self-development is a significant component of the SBC. This study used qualitative research methods. The informant in this study is a history teacher. Data collection techniques in this study use several methods: (1) observation, (2) the interview, and (3) documentation. Analyzes were performed using interactive models. The results showed that several perceived barriers to MA Al Ershad, a history teacher in implementing the SBC Elephant, were still at the learning process level, not the curriculum level itself. Efforts are being made to overcome the obstacles teachers SBC is to intensify the PAIKEM approach.
References
Alvionita, H. (2015). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Sejarah Sma Di Kabupaten Semarang Tahun Ajaran 2014/2015. Indonesian Journal of History Education, 3(2).
Arta, K. S. (2012). Kurikulum dan kontroversi buku teks sejarah dalam KTSP. Media Komunikasi FPIPS, 11(2).
Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). 2006. Standard Isi (KTSP). Jakarta: Depdiknas.
Hidayah, L. A. (2010). Upaya Guru Dalam Mengatasi Hambatan Pembelajaran Sejarah Pada KTSP Di SMP Negeri 39 Semarang. Paramita: Historical Studies Journal, 20(2).
Ibrahim, B. (2012). Peningkatan mutu pembelajaran dengan penggunaan RPP berbasis KTSP oleh guru sejarah yang telah disertifikasi di SMA Negeri 5 Pekanbaru. LENTERA (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 1(5), 9-20.
Indrawati, Y. (2006). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru matematika dalam pelaksanaan kurikulum berbasis kompetensi (kbk) pada sekolah menengah atas Kota Palembang. Jurnal Manajemen & Bisnis Sriwijaya, 4(7), 41-58.
Kande, F. A. (2008). Membedah Kekuatan dan Kelemahan KTSP (Antara Globalisasi Lokal dan Ancaman Disintegrasi Bangsa). Jurnal Manajemen Pendidikan UNY, 112742.
Miles, Matthew. B, dan A.Michael Huberman. 1992, Analisis Data Kualitatif. Jakarta. UI Press.
Moleong, J Lexy. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Rosdakarya Offest.
Mulyasa, E. (2004). Kurikulum berbasis kompetensi. Konsep, karakteristik, dan implementasi.
Mulyasa, E. 2009. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Munawar, I. (2009). Implementasi Cooperative Learning Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika di Kelas VIII MTS N Gondowulung Bantul (Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta).
Oemar, K. (2015). Studi Deskriptif Tentang Ktsp dalam Mata Pelajaran Sejarah di SMA Nurul Falah Pekanbaru. LENTERA (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 6(15), 20-40.
Oemar, K. (2015). Studi Deskriptif Tentang Ktsp dalam Mata Pelajaran Sejarah di SMA Nurul Falah Pekanbaru. LENTERA (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 6(15), 20-40.
Rahardjo, M. (2010). Triangulasi dalam penelitian kualitatif.
Sa'diyah, H. (2012). Implementasi kurikulum tingkat satuan pendidikan pada mata pelajaran sejarah dengan sistem kredit semester di SMA Negeri 2 Malang tahun ajaran 2011/2012 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Saleh, S. (2017). Analisis data kualitatif.
Sanjaya, W. (2011). Kurikulum dan pembelajaran: Teori dan praktik pengembangan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP).
Sumartono, H. (2014). Penerapan KTSP mata pelajaran sejarah pada SMA Negeri se-Kabupaten Ponorogo (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Suparjo, A. R. (2016). Pemanfaatan Sumber Belajar pada Pembelajaran Sejarah di SMA N 1 Jetis Bantul Tahun Ajaran 2015-2016. Risalah, 1(1).
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Utami, Y. P., Aqillamaba, K., Alan, D., & Cahyono, D. (2013). IMPLEMENTASI MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP PELAJARAN MATEMATIKA DENGAN METODE COOPERATIVE LEARNING TYPE STUDENTS TEAMS-ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) PENDAHULUAN Pada dasarnya setiap siswa memiliki potensi, namun kemampuan berpikir siswa serta minat belaja.
Widuri, E. (2012). Perbandingan Pengajaran Dengan Menggunakan KBK (Kurikulum Berbasis Kompetensi) Dan KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Basastra, 1(1), 54986.
Zaini, H. (2015). Karakteristik kurikulum 2013 dan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(01), 15-31.
Copyright Notice
An author who publishes in the Jurnal Indonesian Journal of History Education agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.