Differences in Learning Achievement between Major Students History of the Faculty of Social Sciences, Semarang State University Active and Inactive Class of 2008 in Student organizations

  • Pinky Wohing Apiwie Universitas Negeri Semarang
Keywords: Student organizations, Student Learning Achievement

Abstract

This study aimed at finding out if the effect of active students in student organizations on their learning outcomes. This time we have two main problems, namely the activity of students in student organizations and student learning outcomes. The hypothesis taken is that there is no influence between the activity of students in student organizations and student learning outcomes. These results indicate the average GPA of students who are active in student activities of 3.38, a minimum GPA of 3.16 and a maximum GPA of 3.6. while the average GPA of students who were not active in student activities amounted to 3.19 GPA minimum GPA of 2.72 and maximum of 3.43.

References

Afti Muslikhatin, L. (2013). PROFIL MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA YANG AKTIF ORGANISASI DI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO).
Alfiana, A. D. (2013). Regulasi diri mahasiswa ditinjau dari keikutsertaan dalam organisasi kemahasiswaan. Jurnal ilmiah psikologi terapan, 1(2), 245-259.
Alfiana, A. D. (2013). Regulasi diri mahasiswa ditinjau dari keikutsertaan dalam organisasi kemahasiswaan. Jurnal ilmiah psikologi terapan, 1(2), 245-259.
Ardi, M. (2011). Hubungan antara persepsi terhadap organisasi dengan minat berorganisasi mahasiswa fakultas psikologi UIN Suska Riau (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Pustaka
Budiati, Y., Yani, T. E., & Universari, N. (2012). Minat mahasiswa menjadi wirausaha (studi pada mahasiswa fakultas ekonomi universitas semarang). Jurnal dinamika sosbud, 14(1), 89-100.
Caesari, Y. K., & Listiara, A. (2013). “Kuliah versus organisasi” studi kasus mengenai strategi belajar pada mahasiswa yang aktif dalam organisasi mahasiswa pecinta alam universitas diponegoro. Jurnal Psikologi, 12(2), 164-175.
Farid, M. (2013). Perilaku prososial dan unit-unit kegiatan mahasiswa. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 2(3).
Fausiah, N. L. (2011). Hubungan Motivasi Intrinsik dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Aktivis Universitas Negeri Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Mkassar).
Firdausz, R., & MAS'UD, F. (2013). Motivasi Mahasiswa Bergabung di Organisasi Intra Kampus (Studi Eksplorasi Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis Undip) (Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis).
Firdausz, R., & MAS'UD, F. (2013). Motivasi Mahasiswa Bergabung di Organisasi Intra Kampus (Studi Eksplorasi Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis Undip) (Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis).
Masruroh, A. (2013). Praktik budaya akademik mahasiswa. Paradigma, 1(2).
Mulyanafi, F. (2013). Perbedaan keterampilan komunikasi interpersonal pada mahasiswa FISIP Universitas Brawijaya ditinjau dari keaktifan berorganisasi. Jurnal Komunikasi, 1(1).
Muthmainah, F. (2013). Perilaku Damai Pada Mahasiswa Aktivis (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Prastiawan, D. P. (2009). Dukungan Minat Belajar, Fasilitas Belajar dan Kegiatan Organisasi Himpunan Mahasiswa Jurusan (HMJ) Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Rasyid, H. (2009). Penilaian hasil belajar.
Ratminto dan Atik Septi Winarsih. (2005). Manajemen Pelayanan. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Salim, A. (2012). Pengaruh Motivasi Organisasi dan Keaktifan Berorganisasi terhadap Prestasi Mahasiswa Pada Unit Kegiatan Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif R & D. Bandung : Alfabeta
Taufan, A. (2011). Hubungan antara keaktifan berorganisasi dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa aktivis organisasi (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Universitas Negeri Semarang Tahun. (2008). Semarang : Tim Gugus Penjaminan Mutu Fakultas Ilmu Sosial UNNES 2008.
---. (2008). Panduan Akademik Fakultas Ilmu Sosial
---. (2008). Profil Kemahaiswaan Universitas Negeri Semarang. Semarang : UNNES Press
Published
2017-03-15
How to Cite
Apiwie, P. (2017). Differences in Learning Achievement between Major Students History of the Faculty of Social Sciences, Semarang State University Active and Inactive Class of 2008 in Student organizations. Indonesian Journal of History Education, 2(1), 29-36. https://doi.org/10.15294/ijhe.v2i1.2174