Implementation of Authentic Assessment in History Learning at SMA Negeri 1 Semarang

  • Ela Nurhayati SMA Negeri 1 Semarang (High School)
  • Jayusman Jayusman Universitas Negeri Semarang
  • Tsabit Azinar Ahmad Universitas Negeri Semarang
Keywords: Assessment, Authentic, History Learning

Abstract

The purpose research is to know the teacher's understanding of authentic assessment on the curriculum of 2013 in SMA Negeri 1 Semarang, to see the implementation of authentic assessment conducted by teachers in SMA Negeri 1 Semarang, and to know the obstacles experienced by teachers in SMA Negeri 1 Semarang in authentic assessment. The research method used is a qualitative case study. The research location is in SMA Negeri 1 Semarang. This study's data sources are information from the deputy head of school curriculum, teachers and learners, learning activities, documents, and questionnaires. Data collection techniques include the interview method, documentation study, and observation. The results of this study show that history teachers have a good understanding of authentic assessment in the 2013 curriculum; history teachers have performed a good assessment of knowledge and skills assessment, while in terms of analysis and reporting of authentic assessment results, teachers use online value processing software; obstacles experienced by history teachers is the plurality of learners with different backgrounds and characters, while the factors that support teachers in implementing authentic assessment are quality learners, the availability of facilities and learning resources and the existence of software processing value.

References

Abdullah. (2016). Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Palangka Raya. Dalam Fitrah. Vol. 02. No. 2. Hal 59-82.
Afifah, N., & Hidayat, B. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis videoscribe pada materi sejarah kerajaan islam di sumatra dan akulturasinya kelas x sma muhammadiyah 1 metro. SwarnaDwipa, 2(3).
Ahmad, T. A. (2010). Strategi pemanfaatan museum sebagai media pembelajaran pada materi zaman prasejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 20(1).
Ahmad, T. A. (2012). Pembelajaran sejarah dalam perspektif critical pedagogy. Historia Pedagogia, 17(2), 45-52.
Ahmad, T. A., Sodiq, I., & Suryadi, A. (2014). Kendala-Kendala Guru dalam Pembelajaran Sejarah Kontroversial di SMA Negeri Kota Semarang. Paramita: Historical Studies Journal, 24(2).
Aman. (2009). Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Diktat. Universitas Negeri Yogyakarta.
Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.
Ayuningtyas, F. (2015). Analisis Pelaksanaan Penilaian Autentik Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Muntilan. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Bordoh, A., Eshun, I., Quarshie, A. M., Bassaw, T. K., & Kwarteng, P. (2015). Social studies teachers’ knowledge base in authentic assessment in selected senior high schools in the central region of Ghana. Journal of Social Sciences and Humanities, 1(3), 249–257.
Fadlillah, M. (2014). Implementasi Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Fasyikhah, E. Q. (2020). Penerapan Penilaian Autentik Kurikulum (2013). Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam IX SMP Negeri 1 Baturraden Kabupaten Banyumas (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Harahap, A. (2019). Analisis Kompetensi Profesionalisme Guru Pendidikan Sejarah Di Man Nagasaribu Ta 2018/2019. Jurnal TAROMBO, 1(2), 17-17.
Iskandar, H. (2013). Model Pengembangan Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Menengah Direktorat Pembinaan SMA..
Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) Edisi Revisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kusnandi, K. (2019). Model Inovasi Pendidikan dengan Strategi Implementasi Konsep “Dare to Be Different”. Jurnal Wahana Pendidikan, 4(1), 132-144.
Majid, A. (2015). Penilaian Autentik Proses dan Hasil Belajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mansur. (2015). Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas. Dalam E-Buletin Widyaiswara Media Pendidikan Lembaga Penjamin Mutu Pendidikan Provinsi Sulawesi Selatan. Edisi Maret.
Moleong, L. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muslich, M. (2011). Authentik Assessment (Penilaian Berbasis Kelas dan kompetensi). Bandung: Refika Aditama.
Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Prastowo, A. (2017). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu: Implementasi Kurikulum 2018 Untuk SD/MI. Kencana.
Puspitasari, D. (2015). Penerapan Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Sejarah pada Kurikulum 2013 di SMK Negeri 1 Bawen Tahun 2014/2015. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Puspitasari, E. D. (2016). The Feasibility of Authentic Assessment and Its Correlation with Biology Academic Achievement in Senior High Schools. Dalam Proceeding Biology Education Conference. Vol. 13 No.1. Hal. 196-202.
Sriyanti, I. (2019). Evaluasi pembelajaran matematika. Uwais Inspirasi Indonesia.
Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 2(2), 83-91.
Published
2021-03-15
How to Cite
Nurhayati, E., Jayusman, J., & Ahmad, T. (2021). Implementation of Authentic Assessment in History Learning at SMA Negeri 1 Semarang. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 27-38. https://doi.org/10.15294/ijhe.v6i1.27334