The Influence of History Learning on the Nationalist Attitudes of Class XI IPS Students at SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar

  • Nurul Riri Saputri SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar (High School)
  • Ufi Saraswati Univeritas Negeri Semarang
Keywords: Learning, Nationalism, Nationalist Attitudes

Abstract

This research aims to: (1) Understand the history learning process. (2) Knowing students' nationalistic attitudes. (3) Knowing the influence of history learning on the nationalistic attitudes of class XI IPS students at SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. This research method is quantitative regression with an ex post facto design. The data source for this research is class XI IPS students at SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. The data for this research are from class XI IPS students. The research target is the history learning process and students' nationalist attitudes. Data collection techniques use questionnaires and documentation. The data analysis technique uses descriptive percentage analysis with Ms. Excel 2010 and statistical analysis using the SPSS 16 application. The results of this research are: (1) Based on descriptive analysis using Ms. Excel 2010, class XI IPS history learning is in a good category with an average of 71.78. (2) Based on descriptive analysis using Ms. Excel 2010, the nationalism attitude of the class was high with an average of 89.2. So the nationalism attitude of class XI IPS students is in the very high category with an average of 87.22. (3) There is an influence of history learning on students' nationalistic attitudes of 0.150 (15%) and the remaining 85% is influenced by other factors.

References

Agung, L. dan Sri Wahyuni. (2013). “Perencanaan Pembelajaran Sejarah”. Yogyakarta: Ombak.
Ahmad, T. A. (2010). Strategi pemanfaatan museum sebagai media pembelajaran pada materi zaman prasejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 20(1).
Alfaqi, M. Z. (2016). Melihat sejarah nasionalisme Indonesia untuk memupuk sikap kebangsaan generasi muda. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 209–216. https://doi.org/10.21831/civics.v13i2.12745
Alfaqi, M. Z. (2015). “Memahami Indonesia Melalui Prespektif Nasionalisme, Politik Identitas, Serta Solidaritas”. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Volume 28 (2).
Alfian Magdalia. (2011). Pendidikan Sejarah Dan Permasalahan Yang Dihadapi. Khazanah Pendidikan, 3.
Aman. (2011). “Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah”. Yogyakarta: Ombak.
Amelia, C. (2015). Peranan pembelajaran sejarah dalam penanaman sikap nasionalisme siswa kelas XI IPS SMA negeri 1 Pecangaan. Indonesian Journal of History Education, 3(2).
Amin, S. (2011). “Pewarisan nilai sejarah local melalui pembelajaran sejarah jalur formal dan informal pada siswa SMA di Kudus Kulon”. Jurnal Paramita. Volume 21 (1).
Arikunto, S. (2010). “Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik”. Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Atno. (2010). “Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Siswa melalui Pendekatan Pembelajaran Kontestual dengan Media VCD Pembelajaran. Jurnal Paramita. Volume 20 (1).
Aziz, T. I., & Taman, A. (2016). Pengaruh Love Of Money Dan Machiavellian Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi UNY Angkatan 2013 dan Angkatan 2014). Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 4(2). https://doi.org/10.21831/nominal.v4i2.7998
Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual Differences, 42(5), 815–824. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.018
Basuki, U. (2013). Globalisasi, Konstitusi dan Hak Asasi Manusia: Pengaruh Globalisasi terhadap Pengaturan HAM dalam Konstitusi Indonesia. Supremasi Hukum: Jurnal Kajian Ilmu Hukum, 2(2). https://doi.org/10.14421/sh.v2i2.1930
Dimyati dan Mujiono. (1994). “Belajar dan Pembelajaran”. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan..
Erman, E. (2011). Penggunaan Sejarah Lisan Dalam Historiografi Indonesia. Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 1(13), 1–22.
Fernanda, R., & Sagoro, E. M. (2016). Pengaruh Kompensasi, Kepuasan Kerja, Motivasi Kerja Dan Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Karyawan. Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 5(2). https://doi.org/10.21831/nominal.v5i2.11727
Hanafy, Muh. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita: Historica Studies Jurnal 22, 1.
Irfani, A. (2016). Nasionalisme Bangsa dan Melunturnya Semangat Bela Negara. Jurnal Al-Hikmah, 10(2), 135–145.
Madjid, M. D. , & W. J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Kencana.
Magini, A. P. (2013). Sejarah Pendekatan Montessori. PT Kanisius.
Ngadiman, N., & Puspitasari, C. (2016). Pengaruh Leverage, Kepemilikan Institusional, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Penghindaran Pajak (Tax Avoidance) Pada Perusahaan Sektor Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia 2010-2012. Jurnal Akuntansi, 18(3). https://doi.org/10.24912/ja.v18i3.273
Nisa, T. F. , Karim, M. B. , & Mayangsari, D. (2016). Membangun Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Math Character. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 5(2), 113–124.
Nurdin, S. dan Adriantoni. (2016). “Kurikulum dan Pembelajaran”. Jakarta: Rajawali Pers.
Pramono, S. E. (2011). “Perbaikan Kesalahan Konsep Pembelajaran Sejarah Melalui Metode Pemecahan Masalah dan Diskusi”. Jurnal Paramita. Volume 22 (2).
Priskila, M. (2015). Menumbuhkan Kreativitas Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Sejarah Di Kelas. Pendidikan Transformatif Dan Tantangan Masa Depan Bangsa.
Purnamasari, I. (2011). Pengembangan model pembelajaran sejarah berbasis situs sejarah lokal di SMA negeri kabupaten temanggung. Paramita: Historical Studies Journal, 21(2).
Putra, I. E. , & K. S. (2013). Teknologi Media Pembelajaran Sejarah Melalui Pemanfaatan Multimedia Animasi Interaktif. Jurnal Teknoif Teknik Informatika Institut Teknologi Padang, 1(2).
Razak, R. A., Othman, I. W., Yusoff, M. S., & Mohd Suki, N. (2016). Pendorong Dominan Dan Sub Dominan Kejayaan Kerjaya Ekspatriat Akademik Di Universiti Malaysia Sabah. Labuan E-Journal of Muamalat and Society (LJMS), 10, 77–85. https://doi.org/10.51200/ljms.v10i.2577
Sugiyono. (2009). “Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D” Bandung: Alfabeta
Ulfah, N. dan Darmiyati. Z. (2015). “Keefektifan Metode Komperhensif untuk Pengembangan Nilai Nasionalisme dalam Pembelajaran PPKn di SMPIT Abu Bakar Yogyakarta”. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS. Volume 2 (2).
Zulaikah. (2011). “Pengaruh Pembelajaran Sejarah dalam Materi Perkembangan Nasionalisme Indonesia terhadap Penguatan Jiwa Nasionalisme di Era Globalisasi pada Siswa Kelas XI IPS SMA N 1 Jepara”. Skripsi Prodi Pendidikan Sejarah Jurusan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Semarang.
Published
2016-09-15
How to Cite
Saputri, N., & Saraswati, U. (2016). The Influence of History Learning on the Nationalist Attitudes of Class XI IPS Students at SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. Indonesian Journal of History Education, 1(2), 57-72. https://doi.org/10.15294/ijhe.v1i2.32510