Class XI Students' Historical Awareness of Values KH Ahmad Dahlan's example at SMA Muhammadiyah 1 Semarang

  • Ulfiah Afidatul Jannah SMA Muhammadiyah 1 Semarang (High School)
  • Tsabit Azinar Ahmad Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Keywords: Historical Awareness, Exemplary, KH Ahmad Dahlan

Abstract

The purpose of this study was to identify the exemplary values of Ahmad Dahlan's leadership, which had been applied in the learning process, to prioritize the embedding of Ahmad Dahlan's values of exemplary in the learning process, and to analyze the obstacles of the learning process about Ahmad Dahlan's character. The method in this study was a qualitative type of case study. Informants were history teachers, teachers of Kemuhammadiyahan, class XI Muhammadiyah 1 High School Semarang. The results of this study indicate that KH Ahmad Dahlan has five values, as stated in Character Education Strengthening (KDP): religious values, independence, cooperation, nationalism, and integrity. The embedding of KH Ahmad Dahlan's exemplary value has been done quite well in the history of class XI learning Muhammadiyah 1 High School Semarang. Besides the history subject, the Kemuhammadiyahan subject also plays a vital role in cultivating KH Ahmad Dahlan's exemplary values in students. Obstacles in embedding K. H Ahmad Dahlan's exemplary values in the learning process, namely lack of use of the learning model used by teachers make students less interested in historical learning and lack of pedagogical competencies possessed by teachers so that the teacher has difficulties related to differences so much and also impossible that the teacher can understand the character of students one by one.

References

Agung dan Wahyuni. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Ahmad, F. (2015). Pemikiran KH Ahmad Dahlan tentang pendidikan dan implementasinya di SMP Muhammadiyah 6 Yogyakarta tahun 2014/2015. Profetika: Jurnal Studi Islam, 16(2), 144-154.
Ahmad, T.A. (2014). Kendala Guru dalam Internalisasi Nilai Karakter pada Pembelejaran Sejarah. Jurnal Khazanah Pendidikan Vol 7 No 1.
Ali, M., Kuntoro, S. A., & Sutrisno, S. (2016). Pendidikan Berkemajuan: Refleksi Praksis Pendidikan KH Ahmad Dahlan. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 4(1), 43-58.
Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Amboro, K. (2015). Membangun Kesadaran Berawal Dari Pemahaman; Relasi Pemahaman Sejarah Dengan Kesadaran Sejarah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Sejarah Fkip Universitas Muhammadiyah Metro. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 3(2), 109-118.
Amin, S. (2010). Pewarisan Nilai Sejarah Lokal melalui PembelajaranSejarah jalur Formal dan Informal pada Siswa SMA di Kudus Kulon. Tesis. Surakarta: Pendidikan Sejarah UNS. Chaerulsyah, E. M. (2013). Persepsi Siswa Tentang Keteladanan Pahlawan Nasional Untuk Meningkatkan Semangat Kebangsaan Melalui Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 4 Kota Tegal Tahun 2012/2013. Skripsi. Semarang: UNNES
Anurkarina, F. W. (2015). Perilaku Tokoh KH. Ahmad Dahlan dalam Novel Sang Pencerah Karya Akmal Nasery Basral. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 34-42.
Budiyono, Y. H., & Harmawati, Y. (2017). Penguatan pendidikan karakter melalui nilai-nilai keteladanan guru dan orang tua pada siswa sekolah dasar. In Prosiding Seminar Nasional PPKn III (pp. 1-12).
Firdaus, P. dan Ahmad. (2018). Kesadaran
Gunawan, R. (2013). Pembelajaran Nilai-nilai Pahlawan Kemerdekaan Soekarno Dalam Rangka Mengembalikan Karakter Bangsa Indonesia. E-Journal WIDYA Non-Eksakta Vol 1 No 1 Jamhari. (2016). Implikasi Pemikiran Kh. Ahmad Dahlan Terhadap Perkembangan Pendidikan Islam Di Indonesia. Skripsi. Banten: IAIN Sultan Maulana Hasanuddin
Hamsah, M., Nurchamidah, N., & Rasimin, R. (2021). Pemikiran Pendidikan Kh Ahmad Dahlan Dan Relevansinya Dengan Dunia Pendidikan Modern. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 7(2), 378-390.
Jannah, U. A., & Ahmad, T. A. (2019 ). Kesadaran sejarah siswa kelas XI terhadap nilai-nilai keteladanan KH Ahmad Dahlan di SMA Muhammadiyah 1 Semarang. Indonesian Journal of History Education, 7(2), 135–145.
Kumalasari, D. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif tokoh Muhamadiyah. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah.
Kurnia, I. (2019). Konsep Pendidikan Karakter Menurut KH AHmad Dahlan (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU).
Kurniawan, S. dan Erwin M. (2013). Jejak Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Kutoyo, S. (1998). Kiai Ahmad Dahlan dan Persyarikatan Muhammadiyah.Jakarta: Balai Pustaka.
Mu’thi, A. dkk. (2015). K.H Ahmad Dahlan (1868-1923). Jakarta: Museum Kebangkitan Nasional Direktorat Jenderal Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Pramono, S. E. (2014). ‘Kinerja Guru Sejarah: Studi Kausal pada Guru-guru Sejarah SMA di Kota Semarang’. Paramita Historical Studies Journal 24 (1):115.
Rasyid, R. (2018). Kepemimpinan Transformatif KH Ahmad Dahlan di Muhammadiyah. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 18(1), 50-58.
Sejarah Siswa Terhadap Ketokohan dan Keteladanan Sunan Kudus Di MA Qudsiyyah Kudus Tahun Pelajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, Vol 6 No 2
Sutarna, N., Cahyati, N., Heriyana, T., Anggraeni, D., & Lestari, I. A. (2022). Implementasi nilai-nilai karakter dan keteladanan kh ahmad dahlan pada siswa usia 6-8 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2506-2518.
Utomo, C. B. (2012). Model kepemimpinan dan Suasana Akademik dalam Pembelajaran Sejarah SMA di Kota Semarang. Paramita Historical Studies Journal. Vol.22, No 1
Yazici, S. dan Mecnum A. (2011). I use heroes as role models in value education: A comparison between social studies textbooks and prospective Teachers' choice of heroes or heroines. Edam.
Zuhdi, R. (2013). Pendidikan akhlak Kh. Ahmad Dahlan dan Kh. Hasyim Asy’ari.
Published
2022-09-15
How to Cite
Jannah, U., & Ahmad, T. (2022). Class XI Students’ Historical Awareness of Values KH Ahmad Dahlan’s example at SMA Muhammadiyah 1 Semarang. Indonesian Journal of History Education, 7(2), 73-86. https://doi.org/10.15294/ijhe.v7i2.36430