The Influence of History Learning and Student Perceptions General Soedirman's character in defending the country at SMAN 1 Rembang Purbalingga

  • Tri Wardani Rahim SMA N 1 Rembang Purbalingga
  • Bain Bain Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Keywords: Historical Learning, Perception, attitude of Defending the Country

Abstract

The study aims to determine the effect of the historical learning (Soedirman sub-material) and students' perception of General Sudirman's figure on the national defense attitude of grade XI students in Senior High School 1 Rembang Purbalingga. The type of this research is ex-post facto research. The population in this research was the eleventh-grade students in Senior High School 1 Rembang Purbalingga. The research sample was the eleventh-grade students consisting of 8 classes taken each of 21 children from each class with 168 students. The variables in this study consisted of independent variables, that is, the historical learning chapter of Soedirman (X1) and the student's perception of Soedirman 's figure (X2), and the dependent variable is the attitude toward defending the country (Y). The data collection methods used were questionnaires and documentation. Data analysis used descriptive percentage analysis and multiple regression analysis. The results showed that historical learning and students' perception of Soedirman 's figure affect their attitude toward defending the country. This is proven by test F obtained from Simultaneous learning of the history chapter of Soedirman and the student's perception of Soedirman 's figure with the attitude of defending the country equal to 34.8%.

References

Amin, S. (2011). “Pewarisan Nilai Sejarah Lokal melalui Pembelajaran Sejarah Jalur Formal dan Informal pada Siswa SMA Di Kudus Kulon”. Paramita Historical Studies Journal Vol. 21, No. 1.
Atno. (2010). “Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Siswa melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual dengan Media Vcd Pembelajaran”. Paramita Historical Studies Journal Vol. 20 No. 1.
Ayuningtyas, D. R., Suharso, R., & Sodiq, I. (2016). Perjuangan panglima besar jenderal soedirman pada masa revolusi fisik tahun 1945-1950. Journal of Indonesian History, 5(1).
Azwar, S. (2016). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bakhri, M.S. (2018). “Pembelajaran Sejarah, Persepsi Dan Sikap Siswa Terhadap Figur Kartini Di SMA N 2 Rembang Tahun 2018”. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Budiman, H. G., & Sofianto, K. (2018). Representasi Sipil-Militer dan Konstruksi Maskulinitas Pada Film Jenderal Soedirman (2015). Paradigma Jurnal Kajian Budaya, 8(2), 155-173.
Chaerulsyah, E.M. (2013). “Persepsi Siswa tentang Keteladanan Pahlawan Nasional untuk Meningkatkan Semangat Kebangsaan Melalui Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 4 Kota Tegal Tahun 2012/2013”. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Fathoni, B. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Keteladanan Jenderal Soedirman Dalam Pembelajaran Sejarah untuk Menanamkan Sikap Nasionalisme Siswa di Kelas XI Iips 3 Sma N 2 Boyolali Tahun Ajaran 2017/2018.
Harahap, H. H. (2014). Analisa karakteristik penggunaan jembatan penyeberangan pada daerah perbelanjaan di jalan jenderal sudirman kota palembang. Jurnal Teknik Sipil dan Lingkungan, 2(1), 146-153.
Mayasari, V., & Perwita, D. (2017). Analisa pengaruh kecerdasan adversitas, kepribadian entrepreneurship dan internal locus of control terhadap intensitas berwirausaha (studi pada feb universitas jenderal soedirman). Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(1), 20-21.
Munib, A., dkk. (2010). Pengantar Ilmu Pendidikan. Semarang:Universitas Negeri Semarang Press.
Nireki, L. T., Purnomo, B., & Wahyuni, A. (2020). Manifestasi Perjuangan Jenderal Soedirman Pada Era Masa Kini di Indonesia. Literacy: Jurnal Ilmiah Sosial, 2(1).
Promono, S. Eko. (2012). “Perbaikan Kesalahan Konsep Pembelajaran Sejarah melalui Metode Pemecahan Masalah dan Diskusi”. Paramita Historical Studies Journal. No 2. Hal 239.
Riani, S., Noor, A. S., & Firmansyah, A. (2018). Pengaruh Media Film Jenderal Sudirman Terhadap Sikap Nasionalisme Siswa Pembelajaran Sejarah Sman 7 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(9).
Sardiman, Ajat S, Djoko Suryo. (2017). “The Revitalization of Deliberation Values in The Education of Democracy in Indonesia: A Study of Soedirman Figure Values.” International Journal of Services and Standards. Vol.13, No.1.
Sarwono, Sarlito W. (2010). Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Rajawali Pers.
Subagyo. (2011). Membangun Kesadaran Sejarah. Semarang: Widya Karya.
Sugiyono. (2010). Statistika untuk Penelitian. Bandung: ALFABETA.
Sukardi. 2009. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Susilo, A. (2018). “Sejarah Perjuangan Jenderal Soedirman dalam Mempertahankan Indonesia (19451950)”. Jurnal HISTORIA, Volume 6, Nomor 1, Tahun 2018, ISSN 2337-4713 (e-ISSN 2442-8728).
Susilo, A. (2018). Sejarah perjuangan jenderal soedirman dalam mempertahankan indonesia (1945-1950). HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 6(1), 57-68.
Suspurwanto, J. (2020). Kepemimpinan Strategis Jenderal Sudirman Dalam Pengabdiannya Sebagai Prajurit Tentara Nasional Indonesia. Strategi Perang Semesta, 6(1).
Wibowo, M. U., Suryo, D., & Siswoyo, D. (2017). Internalisasi nilai-nilai kejuangan Jenderal Soedirman dalam pendidikan karakter di SMA Taruna Nusantara. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 5(2), 132-139.
Y.Y.F.R Sunarjan. (2014). “Survival Strategy Komunitas Makam Gunung Brintik Semarang”. Disertasi. Salatiga: Satya Wacana University Press.
Zayyadi, A. (2018). Deradikalisasi Agama Dalam Strategi Penanggulangan Radikalisme dan Terorisme di Universitas Jenderal Soedirman dan IAIN Purwokerto. An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam, 5(2), 19-40.
Published
2022-09-15
How to Cite
Rahim, T., & Bain, B. (2022). The Influence of History Learning and Student Perceptions General Soedirman’s character in defending the country at SMAN 1 Rembang Purbalingga. Indonesian Journal of History Education, 7(2), 53-64. https://doi.org/10.15294/ijhe.v7i2.36434