Students' Perception of Hero Role Models National to Enhance National Spirit

  • Edwin Mirza Chaerulsyah SMA Negeri 4 Tegal (High School)
Keywords: Perception, Modeling, National Hero, The Spirit of Nationality, Teaching History.

Abstract

Based on the research background, the problem issues to be studied are multifaceted and delve into various aspects of historical education and its impact on students (1) The study seeks to understand how history teachers at SMA Negeri 4 Tegal instill the values of exemplary national heroes in their teaching practices. This involves examining the methods and approaches used by these educators to highlight the qualities and contributions of national heroes, thereby fostering a strong sense of national spirit and pride among students (2) The research aims to explore the content and delivery of history lessons related to the national movement, the proclamation of independence, and the subsequent struggle for independence as taught in Classes X, XI, and XII at SMA N 4 Tegal. This part of the study will assess how these significant historical events are presented to students and the educational strategies employed to engage them with this crucial part of their national heritage (3) The research intends to gauge the perceptions of students at SMA Negeri 4 Tegal regarding the exemplary national heroes. This includes understanding how students view these figures, the impact of their stories on the student’s sense of identity and national pride, and how these perceptions influence their overall educational experience in history classes. Through these three focal points, the study aims to provide a comprehensive understanding of the role of history education in shaping national consciousness among high school students in Tegal.

References

Ahmadi, R., & Rose, K. R. (2014). Metodologi penelitian kualitatif. IAIN Palangkaraya
Ajisaka, A. (2008). Mengenal Pahlawan Indonesia Edisi Revisi. Kawan Pustaka.
Almuzaki, R., Syah, I., & Arif, S. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (Tapps) Pada Pembelajaran Sejarah. Pesagi (Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah), 1(4).
Amar, S., & Rahmawati, B.F. (2017). Evaluasi Pembelajaran Sejarah, Universitas Negeri Yogyakarta.
Ariesta, I. (2017). Edugrafis pahlawan nasional Indonesia untuk pendidikan kewarganegaraan sekolah dasar tahun ke-1. Jurnal Dimensi DKV: Seni Rupa dan Desain, 2(2), 167-184.
Arikunto. (2002). Prosedur Penelitian Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Deviyanti. (2013). Meningkatkan hasil belajar IPS tentang peninggalan sejarah dan keteladanan pahlawan dengan penggunaan media gambar pada siswa kelas IV SD Karya Bunda Percut Sei Tuan TP. 2012/2013. Meningkatkan hasil belajar IPS tentang peninggalan sejarah dan keteladanan pahlawan dengan penggunaan media gambar pada siswa kelas IV SD Karya Bunda Percut Sei Tuan TP. 2012/2013.
Herdiansyah. (2010). Metodologi penelitian kualitatif untuk ilmu-ilmu sosial. Salemba Humanika
Hidayah. (2010). Upaya Guru Dalam Mengatasi Hambatan Pembelajaran Sejarah Pada KTSP Di SMP Negeri 39 Semarang. Paramita: Historical Studies Journal, 20(2).
Hidayatun. (2014). Persepsi Siswa Tentang Keteladanan Pahlawan Nasional Untuk Meningkatkan Sikap Nasionalisme Dan Patriotisme di SMP Muhammadiyah 4 Malang (Doctoral Dissertation, University Of Muhammadiyah Malang).
Mahmud. (1989). Psikologi Suatu Pengantar. Depdikbud Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek pengembangan lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.
Manzilati. (2017). Metodologi penelitian kualitatif: Paradigma, metode, dan aplikasi. Universitas Brawijaya Press.
Mar’at. (1984). Sikap Manusia: Perubahan Serta Pengukurannya. Ghalia Indonesia.
Moleong. (2002). Metodologi penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Nurillah. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Team Assisted of Individualitation Terhadap Hasil Belajar Sejarah di SMANegeri I Karawang. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2), 28-41.
Poerwadarminta. (1993). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Rahmat. (2004). Psikologi Komunikasi. PT. Remaja Rosdakarya.
Ricklefs, M. C. (2008). Sejarah Indonesia Modern 1200–2008. Penerbit Serambi.
Robert, B., & Steve, T. J. (1992). Pengantar Metode Penelitian kualitatif: Suatu Pendekatan Fenomenologis terhadap Ilmu-Ilmu Sosial. Terjemahan Arif Furhan. Usaha Nasional.
Seftina, A. T. (2014). Nilai-Nilai Perjuangan Hidup dalam Novel ‘Kembang Turi” karya Budi Sardjono (Doctoral dissertation, STKIP PGRI Sumenep).
Sephia, K. (2017). Nilai-Nilai Perjuangan Tokoh Utama dalam Novel Penjaga Mata Air karya Hidayat Banjar: Analisis Sosiologi Sastra (Doctoral dissertation, Universitas Sumatera Utara).
Suyanti, S. (2016). Implementasi Nilai-nilai Perjuangan Diponegoro Dalam Pembelajaran IPS Di SD Diponegoro. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 6(01).
Uula, N. (2015). Muatan Materi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia Pada Kurikulum 2013 (Studi Kasus Di Sma Negeri 01 Kedungwuni). Indonesian Journal of History Education, 3(2).
Wahyuhastufi, A. (2016). Identifikasi hambatan-hambatan guru dalam pembelajaran di kelas III A Sekolah Inklusi SDN Giwangan Yogyakarta. Basic Education, 5(2), 81-86.
Wardhani, N.W., & Wahono, M. (2017). Keteladanan guru sebagai penguat proses pendidikan karakter. Untirta Civic Education Journal, 2(1).
Published
2018-03-15
How to Cite
Chaerulsyah, E. (2018). Students’ Perception of Hero Role Models National to Enhance National Spirit. Indonesian Journal of History Education, 3(1), 1-8. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/ijhe/article/view/3875