The Effectiveness of Historical Memes on High School Students' Interest in Learning History

  • Aris Nur Vaizin Mardisiswa Junior High School of Semarang
Keywords: Effectiveness, Historical Memes, Students’ Interest, Learning History

Abstract

This research aims to: (1) Understand the history learning process for class in history learning at SMA Jakenan Pati (a High School); (2) Analyzing the effectiveness of history learning using historical memes at SMA Jakenan Pati; and (3) Knowing the influence of the use of historical memes on students' interest in learning history at SMA Jakenan Pati. This research uses a quantitative research method that uses an experimental research design. The research results show (1) teachers are good at teaching history but teachers do not use the facilities provided by the school such as wifi facilities, LCD projectors in each class. Teachers still use the lecture method; (2) The first indicator of respondents was doubtful at 20.75%, strongly agreed and agreed at 76.85%, and a small portion disagreed and strongly disagreed at 2.4%. The second indicator which discusses learning more quickly, effectively and efficiently shows that 29.44% are unsure, 67.56% strongly agree and 3% disagree; and (3) Based on the summery model table which has been analyzed using the SPSS 25 program, it shows that the R Square value is 0.228= 22.8%. These results show that the independent or non-free variable (historical memes) influences the independent variable (interest in learning) in history learning for class Meanwhile, the remaining 77.2% is explained by other factors not covered in this study.

References

Ahmad, T. A. (2010). Strategi Pemanfaatan Museum sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Zaman Prasejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 20(1), 105–115.
Amin, S., & Sugiarto, S. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Playing Card Slot untuk Pembelajaran Sejarah di Sekolah Menengah Atas Negeri 12 Semarang. Indonesian Journal of History Education, 7(2), 129-134.
Atno. (2010). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Konstektual dengan media VCD Pembelajaran. Paramita: Historical Studies Journal, 20(1).
Damayanti, R. (2019). Pemaknaan Pragmatik dalam Teks Meme Di Instagram. Jurnal Ilmiah FONEMA: Jurnal Edukasi Bahasa dan Sastra Indoensia. Vol. 2 No. 1
Dawkins, R., & Davis, N. (1976). The Selfish Gene. Macat Library.
Djamaludin & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaram Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Parepare: Kaafah Learning Center.
Hamalik, O. (2020). Proses Belajar dan Mengajar. Bandung: PT Sinar Baru Algesindo.
Hidayah & Putri. (2018). Menganalisis Pembelajaran ICT Dengan Metode Meme. Diakses pada ICT Meme.pdf (umsida.ac.id) diakses pada tanggal 10 Maret 2022.
Indriati, D. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Konsep Cahaya Melalui Pembelajaran Science-Edutainment Berbantuan Media Animasi. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), 192–197. https://doi.org/10.15294/jpii.v1i2.2138
Isjoni. (2007). Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Johanis, A. (2018). Analisis Struktur Kerangka Dan Proses Penciptaan Meme Internet Indonesia. Phd Thesis. Master Program In Communication Science.
Kocchar. (2008). Pembelajaran Sejarah: Teaching of History. Jakarta: Pt. Gramedia.
Kuntowijoyo. (1995). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Bentang Budaya.
Lalo. (2018). Menciptakan Generasi Milenial Berkarakter dengan Pendidikan Karakter guna Menyongsong Era Globalisasi. Jurnal Ilmu Kepolisian, 12(2).
Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Munawar, A., & Suryadi, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Indonesia Berbasis Videoscribe Materi Kerajaan Islam Di Jawa Kelas X Tahun Ajaran 2018/2019 di Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Salatiga. Indonesian Journal of History Education, 7(2), 174-184.
Nasution, S. (2009). Metode Research (Penelitian Ilmiah). Jakarta: Bumi Aksara.
Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale Dan Keragaman Dalam Memilih Media. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42–57.
Sayono, J. (2015). Pembelajaran Sejarah Di Sekolah: Dari Pragmatis Ke Idealis. Jurnal Sejarah dan Budaya, 7(1), 9-17.
Sekolah Menengah Atasn, M. P. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.
Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supardi, U. S. (2013). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian. Jakarta: Change Publisher.
Suryadi, A. (2012). Pembelajaran Sejarah dan Problematikanya. Jurnal Historia Pedagogia, 1(1).
Suryadi. (2012). Pendidikan, Investasi SDM, dan Pembangunan: Isu, Teori, dan Aplikasi untuk Pembangunan Pendidikan dan Sumber Daya Manusia Indonesia. Bandung: Widya Aksara Press.
Susanto, M. P. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Tazeh, A. (2011). Metodologi Penelitian Praktis. Yogyakarta: Teras.
Wibowo, H. S. (2014). Efektivitas Pembelajaran Sejarah Dengan Mengunakan Model Pembelajaran E-Learning. Indonesian Journal of History Education, 3(1).
Widja, I. G. (1989). Sejarah Lokal Suatu Prespektif Dalam Pengajaran Sejarah. Proyek Pengemembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.
Published
2023-09-15
How to Cite
Vaizin, A. (2023). The Effectiveness of Historical Memes on High School Students’ Interest in Learning History. Indonesian Journal of History Education, 8(2), 33-50. https://doi.org/10.15294/ijhe.v8i2.67312