The Effect of the Application of Brainstorming Learning Techniques on Student Learning Outcomes in History Subjects in Grade XI Social Studies Students

  • Affan Budi Santosa SMA Negeri 1 Karangreja (High School)
Keywords: Effects, Application of Learning Brainstorming Techniques, learning outcomes.

Abstract

In the process of teaching and learning, teachers must have a strategy, so that students can learn effectively and efficiently, which is expected to hit the goal. One step to have a strategy that is to be mastered the techniques of presentation, students are expected to participate in the learning process history by boldly convey ideas in history, in order to create an active learning. To realize the historical quality of learning outcomes, can be applied learning techniques Brainstorming. The approach used in this thesis research is a quantitative approach, the design Quasi Experimental kind of pre-test and post-test control group design. The study population was students of class social science class with a total of 83 students are divided into four classes. The research sample using social science class as the control group and social science class as the experimental group. Using data from pre-test to test the equality of two variances before the treated group, followed by learning and ending with post-test.

References

Arikunto, S. (2008). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Bahri, E. S. (2015). Meretas jalan perubahan. FAM Publishing.
Burke, P. (2016). Sejarah dan teori sosial. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Daliman. (2012). Metode penelitian sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Hamalik, O. (2011). Perencanaan pengajaran berdasarkan pendekatan sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Hidayat, U. S. (2016). Model-model pembelajaran efektif. Bina Mulia Publishing.
Huriaty, D. (2010). Mengembangkan komunikasi yang efektif dalam pembelajaran di kelas. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1).
Inah, E. N. (2013). Peranan komunikasi dalam pendidikan. Al-Ta'dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 176-188.
Iriyani, D., & Anshori, S. (2017). Penerapan pembelajaran yang berbasis pendekatan scientific bagi guru. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, 1(1).
Isjoni. (2007). Pembelajaran pada suatu pendidikan. Bandung: Bumi Aksara.
Karima, M. K., & Ramadhani, R. (2017). Peran pendidikan dalam mewujudkan generasi emas Indonesia yang bermartabat. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 1-25.
Kochhar, S. K. (2008). Pembelajaran sejarah: Teaching of history. Jakarta: P.T Grasindo.
Kurniawati, K. (2015). Mencari makna dalam sejarah: Meninjau kembali historiografi Indonesiasentris sebagai sumber belajar sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(2), 13-20.
Lan, T. J., & Manan, M. A. (Eds.). (2011). Nasionalisme dan ketahanan budaya di Indonesia: Sebuah tantangan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Mahanal, S. (2014). Peran guru dalam melahirkan generasi emas dengan keterampilan abad 21. In Seminar Nasional Pendidikan HMPS Pendidikan Biologi FKIP Universitas Halu Oleo (Vol. 1, pp. 1-16).
Masrukhin, A. (2013). Model pembelajaran character building dan implikasinya terhadap perilaku mahasiswa. Humaniora, 4(2), 1229-1236.
Martinis, Y. (2007). Kiat mempelajari siswa. Jakarta: Gaung Persada Press.
Munib, A. (2010). Pengantar ilmu pendidikan. Semarang: UNNES Press.
Musadad, A. A. (2015). Model manajemen pembelajaran sejarah terintegrasi pendidikan multikultural untuk membangun wawasan kebangsaan. Paramita: Historical Studies Journal, 25(2), 247-260.
Mustakim, B. (2011). Pendidikan karakter: Membangun delapan karakter emas menuju Indonesia bermartabat. Samudra Biru.
Ni’mah, Z. A. (2017). Urgensi penelitian tindakan kelas bagi peningkatan profesionalitas guru antara cita dan fakta. Realita: Jurnal Penelitian dan Kebudayaan Islam, 15(2).
Roestiyah, N. K. (2012). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Saiman, M. (2011). Inovasi metode pembelajaran sejarah. Lentera (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 2(04), 73-85.
Sambo, B. (2013). Visi pendidikan Ki Hadjar Dewantara: Tantangan dan relevansi. PT Kanisius.
Saiman, M. (2011). Inovasi metode pembelajaran sejarah. Lentera (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 2(04), 73-85.
Santoso, B. (2015). Kompetensi Guru dan Pengaruhnya Terhadap Kualitas Pendidikan. Yogyakarta: Media Edukasi.
Sanjaya, H. W. (2016). Media komunikasi pembelajaran. Prenada Media.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2010). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Supriadi, H. (2016). Peranan pendidikan dalam pengembangan diri terhadap tantangan era globalisasi. Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang, 3(2), 92-119.
Susrianto, E. (2012). Peranan pendidikan sejarah dalam membangun karakter bangsa. Lentera (Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Budaya, dan Sosial), 1(5), 33-44.
Trianto. (2007). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Widja, I. G. (1989). Dasar-dasar pengembangan strategi serta metode pengajaran sejarah. Jakarta: DIKTI.
Wibawa, S. (2017). Tridharma perguruan tinggi (pendidikan dan pengabdian kepada masyarakat). Disampaikan dalam Rapat Perencanaan Pengawasan Proses Bisnis Perguruan Tinggi Negeri. Yogyakarta, 29, 01-15.
Wijayanti, Y. (2017). Pemanfaatan situs Karangkamulyan untuk kepentingan pendidikan dalam pembelajaran sejarah. Jurnal: Purbawidya, 6(1).
Yudiono, K. S. (2010). Pengantar sejarah sastra Indonesia. Grasindo.
Published
2018-09-15
How to Cite
Santosa, A. (2018). The Effect of the Application of Brainstorming Learning Techniques on Student Learning Outcomes in History Subjects in Grade XI Social Studies Students. Indonesian Journal of History Education, 3(2), 1-8. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/ijhe/article/view/7311