Development of History Learning with a Scientific Approach Through Outdoor Study in Class XI IIS 4 SMA Negeri Ajibarang

  • Diah Apriliana SMA Negeri Ajibarang (High School)
Keywords: Scientific approach, outdoor study, Learning History

Abstract

This research aims to develop a history lesson in class XI social science secondary schools to overcome Ajibarang. This study uses design research and development (Research and Development). This study was conducted in Class XI social science secondary schools in Ajibarang in 2014/2015. The approach used in this study is the R and D quantitative approach with experimental design pattern Design. Pengambilan Pre Test Post Test samples were obtained from two classes of class X social science as an experimental class of carrying out the pre-test and post-test with classroom learning outside the school XI social science as the control class in the form of implementation of the pre-test and post-test with conventional learning, before doing penelitien first design learning development lecturer. Hasil, validated by the validation of the learning progression, meets the criteria of decent so that it can be tested.

References

Abdullah Sani, R. (2013). Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Bumi Aksara.
Alwi, Z. (2015). Model pembelajaran inovatif dalam pengajaran sejarah. Pustaka Belajar.
Amalia, M. D., Agustini, F., & Sulianto, J. (2017). Pengembangan media diorama pada pembelajaran tematik terintegrasi tema indahnya negeriku untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(2), 185-198.
Anggraini, D. N. (2016). Strategi pembelajaran sejarah di SMA Negeri 2 Bantul. Risalah, 1(4).
Ardiansyah, R. (2016). Manfaat pembelajaran di alam terbuka. Penerbit Andi.
Arikunto, S. (2007). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Bumi Aksara.
Asmani, J. M. M. (2016). Tips efektif cooperative learning: Pembelajaran aktif, kreatif, dan tidak membosankan. Diva Press.
Asrori, M. (2013). Pengertian, tujuan, dan ruang lingkup strategi pembelajaran. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 26.
Bintari, N. L. G. R. P., Sudiana, I. N., & Putrayasa, I. B. (2014). Pembelajaran bahasa Indonesia berdasarkan pendekatan saintifik (problem based learning) sesuai kurikulum 2013 di kelas VII SMP Negeri 2 Amlapura. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 3(1).
Ghozali, I. (2017). Pendekatan scientific learning dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(1).
Ginting. (2005). Outdoor learning. P3GT.
Hasan, Z. (2016). Upaya meningkatkan kualitas pembelajaran sejarah Indonesia kelas XI IIS 1 melalui penerapan outdoor learning berbasis inkuiri di SMAN Kunir tahun ajaran 2015-2016. Jurnal Sejarah dan Budaya, 10(2), 209-215.
Heri, S. (2014). Seputar pembelajaran sejarah; Isu, gagasan dan strategi pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Hidayat, U. S. (2016). Model-model pembelajaran efektif. Bina Mulia Publishing.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21. Ghalia Indonesia.
Jacobsen, D. A. (2009). Methods of teaching. Pustaka Pelajar.
Karima, M. K., & Ramadhani, R. (2017). Peran pendidikan dalam mewujudkan generasi emas Indonesia yang bermartabat. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 1-25.
Kochhar, S. K. (2008). Pembelajaran sejarah: Teaching of history. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Lisdayeni, S., Darsono, D., & Sinaga, R. M. (2015). Penerapan metode outdoor study dalam meningkatkan minat belajar dan keterampilan sosial siswa. Jurnal Studi Sosial, 3(3), 41034.
Oktavianto, D. A. (2017). Pengaruh pembelajaran berbasis proyek berbantuan Google Earth terhadap keterampilan berpikir spasial. Jurnal Teknodik, 059-059.
Pratama, D. (2015). Metode pembelajaran outdoor dalam pendidikan. Pustaka Edukasi.
Rasmilah, I. (2016). Pembelajaran outdoor study untuk membentuk kepedulian lingkungan. Jurnal Geografi Gea, 13(1).
Saragih, A. H. (2008). Kompetensi minimal seorang guru dalam mengajar. Jurnal Tabularasa, 5(1), 23-34.
Saputra, H. J., & Novitasari, A. D. (2014). Keefektifan pembelajaran outdoor learning berbasis nilai karakter terhadap hasil belajar tematik terintegrasi siswa kelas IV SD Negeri 1 Meteseh Rembang. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 4(2).
Setiawan, A. (2016). Penggunaan model pembelajaran kolaboratif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(2), 45-57.
Wahyuni, S. (2014). Aktivitas dan permainan edukatif di luar kelas. Media Ilmu.
Yuliana, R. (2017). Penerapan strategi pembelajaran aktif dalam pengajaran sejarah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(1), 32-40.
Published
2018-09-15
How to Cite
Apriliana, D. (2018). Development of History Learning with a Scientific Approach Through Outdoor Study in Class XI IIS 4 SMA Negeri Ajibarang. Indonesian Journal of History Education, 3(2), 9-16. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/ijhe/article/view/7315