Development of Motion Graphic Video Media History of Herman's Government Willem Daendels (1808-1811) in Learning Indonesian History For Increasing Students' Interest in Learning for High School

  • Iffah Sa'adah
  • Suwito Eko Pramono
  • R Suharso
Keywords: Historical Learning, Motion Graphic, Students Interest

Abstract

The research objectives are as follows: (1) To describe the history of learning in Indonesia in SMA Negeri 1 Bangsri. (2) To produce learning media through motion graphic video History of Government Herman Willem Daendels (1808-1811) developed in SMA Negeri 1 Bangsri. (3) To know and motion graphic History of Government Herman Willem Daendels (1808-1811) worthy of learning media. (4) To know the effectiveness of using learning media in the form of a motion graphic video History of Government Herman Willem Daendels (1808-1811) was seen from the average student’s interest in SMA Negeri 1 Bangsri. The type of research conducted is Research and Development (R&D). The results showed the development of learning media in the form of motion graphic video History of Government Herman Willem Daendels (1808-1811) between traffic (1) The process of learning History of Indonesia was done in SMA Negeri 1 Bangsri. (2) The development of learning media in the form of motion graphic video History of Government Herman Willem Daendels (1808-1811) was conducted in three main stages: preliminary, study stage, development, and evaluation. (3) Based on validation done by material and media experts, motion graphics are suitable for use as a learning medium in school. (4) Motion graphic video History of Government Herman Willem Daendels (1808-1811) is compelling for use in learning History of Indonesia class XI in SMA Negeri 1 Bangsri.

References

Ahmad, T. A. (2010). Strategi pemanfaatan museum sebagai media pembelajaran pada materi zaman prasejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 20(1).
Atno, A. (2010). Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Dengan Media VCD Pembelajaran. Paramita: Historical Studies Journal, 20(1).
Anwar, M. (2018). Menjadi guru profesional. Prenada Media.
Belajar, S. (2003). Faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Chan, F., Kurniawan, A. R., Herawati, N., Efendi, R. N., & Mulyani, J. S. (2019). Strategi guru dalam mengelola kelas di sekolah dasar. International Journal of Elementary Education, 3(4), 439-446.
Nurjaman, A. (2019). Joyful Learning Mencuatkan Kreativitas Siswa. SPASI MEDIA.
Prastowo, A. (2019). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif menciptakan metode pembelajaran yang menarik dan menyenangkan.
Rofiq, A. C. (2016). Menelaah historiografi nasional Indonesia: Kajian kritis terhadap buku Indonesia dalam Arus Sejarah. Deepublish.
Mufidah, C. I. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran pada Kompetensi Dasar Hubungan Masyarakat Kelas X APK 2 di SMK N 10 Surabaya. Jurnal Administrasi Perkantoran (JPAP), 2(2), 1-17.
Sapriyah, S. (2019, May). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 470-477).
Hakim, M. L. (2019). Development Of Video Media In The History Of Islamic Culture History. Jurnal Pedagogik, 6(2), 300-331.
Ngatiyono, A. (2011). KARYA SASTRA NOVEL “JALAN RAYA POS, JALAN DAENDELS” SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH (Studi Kasus pada Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Negeri kota Salatiga) (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).
Octaviani, R., & Sutriani, E. (2019). Analisis data dan pengecekan keabsahan data.
Punaji, S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Sidik, M. (2019). Perancangan dan Pengembangan E-commerce dengan Metode Research and Development. Jurnal Teknik Informatika UNIKA Santo Thomas, 4(1), 99-107.
Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: sebuah tinjauan teori & praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Efendi, N. M. (2018). Revolusi pembelajaran berbasis digital (Penggunaan animasi digital pada start up sebagai metode pembelajaran siswa belajar aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(2), 173-182.
Printina, B. I. (2019). Membumikan moral dan cita benih bangsa. Deepublish.
Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(01), 38-55.
Rohman, M. M. (2018). Pemanfaatan situs dan museum manusia purba sangiran sebagai media pembelajaran ips dan sejarah bagi pelajar. Jurnal Sangiran, 7, 133-144.
Penyusun, T. (2014). Pedoman Penyusunan Skripsi. Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA.
Prasetyo, I. (2012). Teknik analisis data dalam research and development. Jurusan PLS FIP Universitas Negeri Yogyakarta.
Saidillah, A. (2018). Kesulitan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1(2), 214-235.
Published
2020-03-15
How to Cite
Sa’adah, I., Pramono, S., & Suharso, R. (2020). Development of Motion Graphic Video Media History of Herman’s Government Willem Daendels (1808-1811) in Learning Indonesian History For Increasing Students’ Interest in Learning for High School. Indonesian Journal of History Education, 5(1), 71-82. https://doi.org/10.15294/ijhe.v5i1.19904