The Influence of Learning Models Questions Students Have Regarding Students' History Social Studies Learning Outcomes

  • Haning Vianata SMP N 1 Kendal (Junior High School)
Keywords: Questions Student Have, Learning Model, Learning Outcomes, IPS History

Abstract

IPS needs an innovative learning model to improve learning outcomes. This study intends to examine the influence of innovative learning models Have Student Question (QSH) on the learning outcomes of Sejarah students. The study was conducted in class VIII SMPN 1 Kendal. The conclusion of this study is: In the experimental class, the average score was 78, with the highest score of 95 and the lowest score of 65. In the control class, the average score was 69. The highest score was 85, and the lowest score was 60. The difference is insignificant because the question tests have lower difficulty levels. In the post-test, the average of the experimental class was 77.97, and the average grade in the control class was 69.35. There is a correlation between students' good results and the Student’s Question Have learning model.

References

Abadi, P. R., & Hanif, M. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Blog Terhadap Prestasi Belajar IPS-Sejarah Siswa Kelas VIII SMPN 1 Sukomoro Kabupaten Magetan. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 5(02), 60-98.
Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka cipta.
Arikunto, S. (2006). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi aksara
Bahri, A., Azis, A. A., & Amin, N. F. (2012). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Question Student Have dan Kemampuan Akademik Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas VIII SMPN 2 Camba. SAINSMAT" Jurnal Sains, Matematika, dan Pembelajarannya, 1(1), 41-51.
Basri, B. (2015). Meningkatkan Prestasi Belajar Sejarah pada Siswa Kelas XI IPS₁ SMA Negeri 2 Baubau Tahun Pelajaran 2014/2015 melalui Pembelajaran Kancing Gemerincing. Shautut Tarbiyah, 21(2), 17-36.
Basyari, A. (2013). Hubungan antara minat dan prestasi belajar sejarah dengan kesadaran sejarah siswa MAN Yogyakarta III. Universitas Negeri Yogyakarta.
Fitriana, A. N. (2014). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Melalui Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition. Indonesian Journal of History Education, 3(1).
Hakim, Z. R. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar IPS dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Question Student Have (QSH) pada Siswa Kelas IV SDN Saga V Tangerang Banten. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 21-34.
Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).
Isjoni. (2007). Pembelajaran Sejarah Pada Satuan Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Lan, Y. S. (2013). Gabungan pendekatan konstruktivisme dan behaviorlisme bagi meningkatkan prestasi mata pelajaran sejarah tingkatan tiga. In Seminar Pendidikan Sejarah Dan Geografi. UMS.(29–30 Ogos).
Nikmawati, I. S. (2014). Korelasi Gaya Belajar Siswa Kelas VII dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Islam Durenan Trenggalek.
Nurhayati, S., Mahatmanti, F. W., & Khodijah, F. D. (2009). Keefektifan pembelajaran berbasis question student have dengan bantuan chemo-edutainment media key relation chart terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 3(1).
Pasaribu, E. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar dengan Metode Contextual Teaching Learning pada Mata Pelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 13-19.
Prasetyono, A. E., Amsia, T., & Sri Ekwandari, Y. (2015). Pengaruh penggunaan media komik terhadap peningkatan hasil belajar sejarah. PESAGI: Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah, 3(6).
Putra, A. P. (2015). Pengaruh Penerapan Model Blended Learning Terhadap Prestasi Belajar Sejarah Siswa. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 1(1), 44-57.
Putri, M. V., & Harun, A. I. (2015). Pengaruh Pembelajaran Question Student Have (Qsh) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(4).
Rahayu, S. S. (2012). Pengaruh Metode Pembelajaran Siswa Mempunyai Pertanyaan Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Berita Oleh Siswa Kelas X SMA Prayatna Medan Tahun Pembelajaran 2012/2013. Basastra, 1(3), 53877.
Rosana, L. N. (2014). Pengaruh metode pembelajaran dan kemampuan berpikir kritis terhadap hasil belajar sejarah siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 3(1), 34-44.
Safitri, D., Handayani, S., & Umamah, N. (2014). Penerapan Model Connecting, Organizing, Reflecting, dan Extending (CORE) Untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Sejarah Peserta Didik Kelas X3 SMAN 1 Bangorejo Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Edukasi, 10-14.
Santosa, A. (2015). Pengaruh Penerapan Teknik Pembelajaran Brainstorming Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Sejarah Pada Siswa Kelas XI IPS. Indonesian Journal of History Education, 3(2).
Sari, I. D. P., & Suprijono, A. (2015). Pengaruh Metode Question Student Have Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri I Ngimbang. AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah, 3(2).
Tanjung, S. (2015). Pengaruh media pembelajaran dan gaya kognitif terhadap hasil belajar sejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 25(2), 261-271.
Wahyuningsih, I., Gunowibowo, P., & Coesamin, M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Question Student Have terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 1(3).
Published
2016-03-15
How to Cite
Vianata, H. (2016). The Influence of Learning Models Questions Students Have Regarding Students’ History Social Studies Learning Outcomes. Indonesian Journal of History Education, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.15294/ijhe.v1i1.243