Comparison of the Implementation of the 1994 Curriculum and the 2006 Curriculum in History Subjects: A Case Study in Senior High Schools (SMA) in Magelang

  • Muhamad Jufri Suryawan Universitas Negeri Semarang
  • Romadi Romadi Universitas Negeri Semarang
Keywords: Curriculum 1994, Curriculum 2006, History Learning

Abstract

The research aimed to compare History study material based on Curriculum 1994 and Curriculum 2006 in Senior High Schools in Magelang Regency, to compare the method or learning models of History learning in Senior High Schools in Magelang Regency, to compare learning media for History in Senior High Schools in Magelang Regency, and to compare the evaluation of History learning in Senior High School in Magelang Regency. The object of the research was three senior high schools in Magelang Regency. The research used a descriptive qualitative approach and case study research design. Data collection methods were observation, interview, and documentation. The data analysis technique was interactive and consisted of data reduction, presentation, and conclusion. The research shows that History study notes, History learning method, History learning media, and History learning evaluation of Curriculum 1994 and Curriculum 2006 are significantly different during the curriculum implementation in three senior high schools as the location of the study, that is, SMA Muhammadiyah 1 Muntilan, SMA Negeri 1 Grabag, and SMA Pangudi Luhur Van Lith Muntilan.

References

Addahil, M. I. J. (2019). Problematika Pengembangan Kurikulum Di Lembaga Pendidikan Islam: Tinjauan Epistimologi. journal TA'LIMUNA, 8(2), 01-11.
Ali, M. (2009). Pendidikan untuk pembangunan nasional: menuju bangsa Indonesia yang mandiri dan berdaya saing tinggi. Grasindo.
Arifianto, S. (2016). Implementasi Metode Penelitian Studi Kasus Dengan Pendekatan Kualitatif. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Artapati, L. W., & Budiningsih, C. A. (2017). Pelaksanaan pembelajaran Kurikulum 2013 di SD Negeri Serayu Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 185-200.
Creswell, John W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset Memilih di Antara Lima Pendekatan Edisi Ke-3.Terjemahan Ahmad Lintang Lazuardi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dacholfany, M. I. (2017). Inisiasi strategi manajemen lembaga pendidikan Islam dalam meningkatkan mutu sumber daya manusia islami di Indonesia dalam menghadapi era globalisasi. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(01).
Fitriyani, P. (2018). Pendidikan karakter bagi generasi Z. Prosiding Konferensi Nasional Ke-7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah Aisyiyah (APPPTMA). Jakarta, 23-25.
Habsyi, I. (2016). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Pada Smp Negeri 13 Kota Ternate. Edukasi, 14(2).
Jannah, R. (2020). Strategi Penerapan Kurikulum Dan Problematikanya Di Madrasah Ibtidaiyah. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 11(2).
Jumikun, J. (2017). Manajemen peningkatan kompetensi profesional tenaga pendidik di MIN Melayu Muara Teweh (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).
Lubis, M. A. (2019). Pembelajaran ppkn (teori pengajaran abad 21 di SD/MI). Samudra Biru.
Machali, I. (2014). Kebijakan perubahan kurikulum 2013 dalam menyongsong Indonesia emas tahun 2045. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 71-94.
Moleong, L. J. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung:PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan;Sebuah Panduan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, E. (2014). Problematika pendidikan di Indonesia. Jurnal Mediasi, 8(1).
Nawawi, H. (1983). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta:Gadjah Mada University Press
Pawero, A. M. V. D. (2018). Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP, dan K-13. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(1), 42-59.
Ritonga, M. (2018). Politik dan dinamika kebijakan perubahan kurikulum pendidikan di Indonesia hingga masa Reformasi. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2).
Rohman, M. (2015). Problematika Kurikulum Pendidikan Islam. Madaniyah, 5(1), 1-15.
Sari, R. M. (2019). Analisis Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1).
Simatupang, H., Simanjuntak, M. P., Sinaga, L., & Hardinata, A. (2019). Telaah kurikulum SMP di Indonesia. Pustaka Media Guru.
Sugiyama, A. (2018). A Proses Pengembangan Organisasi Kurikulum di Indonesia. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 12(1), 91-103.
Suharyanto, A. (2013). Peranan pendidikan kewarganegaraan dalam membina sikap toleransi antar siswa. Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik, 2(1), 192-203.
Widja, I Gde. (1989). Dasar-Dasar Pengembangan Strategi serta Metode Pengajaran Sejarah. Jakarta: Depdikbud.
Yusutria, M. A. (2017). Profesionalisme guru dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 2(1).
Published
2021-03-15
How to Cite
Suryawan, M., & Romadi, R. (2021). Comparison of the Implementation of the 1994 Curriculum and the 2006 Curriculum in History Subjects: A Case Study in Senior High Schools (SMA) in Magelang. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 83-96. https://doi.org/10.15294/ijhe.v6i1.27355