Utilization of Documentary Videos from Historical Heritage Studies (KPS) As a Media for Learning History

  • Yuniati Yuniati Universitas Negeri Semarang
Keywords: Video Documentary PPP, Learning Media.

Abstract

The purpose of this study is multifaceted, aiming to (1) determine whether the video documentary PPP results can be effectively utilized as a medium for learning history; (2) assess how students from the History Education Study Program, particularly those from the class of 2011, have been using the documentary video results of KPS as a learning tool; and (3) identify the efforts being made to enhance the KPS course within the department. Analyzing the data and discussions, it is evident that the PPP documentary video can serve as a valuable learning medium. This can be applied in various phases of teaching history, whether as an introduction, a core element, or enrichment material. Furthermore, students from the 2011 cohort of the History Education Department have effectively utilized the KPS documentary video during their classroom activities while conducting Field Practice Experience in History in 2014. The department has consistently strived to develop and refine the PPP course, aiming to improve its quality and effectiveness. These efforts ensure the course meets its objectives and produces the desired educational outcomes.

References

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Adiprastyo, B., Sumarni, W., & Saptorini, S. (2013). Penerapan Modelling Learning dengan Video Eksperimen untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Chemistry in Education, 2(1).
Ahmad, T. A. (2013). Pembelajaran sejarah berwawasan lingkungan. Indonesian Journal of Conservation, 2(1).
Anas, M. (2014). Alat peraga dan media pembelajaran. Book Google.
Andriani, S. (2016). Pengaruh motivasi belajar dan penggunaan media pembelajaran terhadap hasil belajar IPS siswa kelas IV di SDN Mayangan 6 kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(1), 101-118.
Anshori, S. (2016). Kontribusi ilmu pengetahuan sosial dalam pendidikan karakter. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(2).
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Hidayat, M. (2016). Inovasi media pembelajaran sejarah untuk meningkatkan pemahaman siswa. Pustaka Pelajar.
Lionar, U. (2013). Peran guru sejarah dalam pendidikan nilai: Suatu refleksi. In Prosiding Seminar Nasional Program Studi Pendidikan Sejarah se-Indonesia: Kajian Muatan dan Posisi Mata Pelajaran Sejarah di Kurikulum (pp. 81-90).
Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1).
Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95-105.
Mustikasari, A. (2008). Mengenal media pembelajaran. On Line at http://edu-articles.com. [diunduh tanggal 9 April 2010].
Nata, A. (2015). Media pembelajaran sejarah di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 21(3), 213-225.
Nurmadiah, N. (2016). Media pendidikan. Al-Afkar: Manajemen Pendidikan Islam, 5(1).
Rahman, K. A. A. (2016). Konstruk model video pembelajaran berdasarkan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan pendidikan berasaskan ketrampilan dalam pendidikan teknikal (Doctoral dissertation, Universiti Teknologi Malaysia).
Rahelly, Y. (2015). Media pembelajaran sejarah dalam kurikulum 2013. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(1).
Sadiman, A. S., dkk. (1984). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Rajagrafindo Persada.
Sanjaya, W. (2012). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Kencana Prenada Media.
Sinensis, A. R. (2017). Sejarah dan filsafat sains sebagai pendekatan dalam pengajaran fisika pada konsep archimedes. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah), 1(1), 23-28.
Sirnayatin, T. A. (2017). Membangun karakter bangsa melalui pembelajaran sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3).
Subagyo. (2010). Membangun kesadaran sejarah. Widya Karya Semarang.
Sudrajat, T. (2014). Peran media dalam pembelajaran sejarah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 98-110.
Umar, U. (2017). Media pendidikan: Peran dan fungsinya dalam pembelajaran. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(01), 131-144.
Utami, S. M. (2013, June). Keterlibatan masyarakat lokal dalam pengembangan potensi wisata di Kabupaten Semarang. In Forum Ilmu Sosial (Vol. 40, No. 1).
Yunica, Y. (2016). Pengaruh kompetensi guru dan sarana media pembelajaran terhadap efektivitas pembelajaran (Studi penggunaan sarana media pembelajaran berbasis komputer di SMP Negeri 1 Cisarua Kabupaten Bandung Barat) (Doctoral dissertation, UNPAS).
Zahro, M., Sumardi, S., & Marjono, M. (2017). The implementation of the character education in history teaching. Jurnal Historica, 1(1), 1-11.
Published
2018-09-15
How to Cite
Yuniati, Y. (2018). Utilization of Documentary Videos from Historical Heritage Studies (KPS) As a Media for Learning History. Indonesian Journal of History Education, 3(2), 25-34. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/ijhe/article/view/7317