Meningkatkan Kepercayaan Diri Remaja Putri Melalui Layanan Penguasaan Konten Teknik Role Playing

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nur Ida Farida
Heru Mugiarso
Maria Theresia Sri Hartati

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui peningkatan kepercayaan diri remaja putri pubertas awal setelah diberikan layanan penguasaan konten dengan teknik role playing. Jenis penelitian ini adalah penelitian pre eksperimen. Populasinya remaja putri pubertas awal kelas VII SMP N 13 Semarang. Teknik sampling yang digunakan purposive sampling, dengan sampel 16 remaja putri pubertas awal yang memiliki kecenderungan kepercayaan diri rendah. Metode pengumpulan data menggunakan skala psikologi berupa skala kepercayaan diri. Analisis datanya  menggunakan uji wilcoxon match pair dan deskriptif persentase. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa layanan penguasaan konten dengan teknik role playing dapat meningkatkan kepercayaan diri remaja putri pubertas awal, dengan nilai zhitung = 0 < ztabel = 30. Simpulan dari penelitian ini yakni terdapat peningkatan kepercayaan diri remaja putri pubertas awal setelah diberikan layanan penguasaan konten dengan teknik role playing.


This study seeks to find out the increasing confidence of female adolescent in early  puberty  after getting mastery content counseling by role playing technique. This research was using pre-experimental design with  female adolescents of seven graders in SMP N 13 Semarang as the  population. Purposive sampling technique was used  in this study. Sixteen adolescents in their early puberty that had tendency of  low self confidence was used as sample. Method for collecting data was used self confident scale; whereas, the data analysis used wilcoxon match pair test and descriptive percentage. The result of this study showed that counseling of mastery content by role playing technique was able to increase self confidence of female adolescent in early puberity with the score zcount = 0 < ztable= 30. It can concluded that there was increasing of self confidence for female adolescent in early puberty after getting counseling of mastery content by role playing.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Farida, N., Mugiarso, H., & Sri Hartati, M. (1). Meningkatkan Kepercayaan Diri Remaja Putri Melalui Layanan Penguasaan Konten Teknik Role Playing. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 3(1). https://doi.org/10.15294/ijgc.v3i1.3743

References

Fatimah, E. 2008. Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Bandung: Pustaka Setia

Harviainen, J.T., 2009. A Hermeneutical Approach to Role-Playing Analysis. International Journal of Role-Playing, [e-journal] 1 (1), pp. 66-78. Available at: http:// marinkacopier.nl/ijrp/wp-content/uploads/ 2009/01/ harviainen_hermeneutical_approach_to_rp_a nalysis.pdf [accessed 24 January 2013]

Jarvis, Lori dkk. 2002. Role-Playing as a Teaching Strategy. Journal. Strategies for Application and Presentation Staff Development and Presentation.

Prayitno. 2004. Layanan Bimbingan dan Konseling (L4). Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Padang

Roemlah, Tatik. 1994. Role playing sebagai Salah Satu Alternatif Teknik Pengenalan Karir di Sekolah Dasar. Malang : DEPDIKBUD IKIP MALANG FIP

Soegiyono. 2007. Statistika untuk Penelitian. Bandung :Alfabeta.

Schwarts, David J. 2008. Berpikir dan Berjiwa Besar. Terjemahan Budiyanto. Jakarta: Bina Rupa Aksara.

Syaifullah, Ach. 2010. Tips Bisa Percaya Diri. Jogjakarta: Gerai Ilmu.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>