Penanaman Nilai Karakter dan Multikultural dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di SMP Negeri 2 Blora

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Arya Sena Nugraha
Rudi Salam

Abstract

Junior High School 2 Blora is a school with a diversity of students and teachers in the school, ranging from culture, language, religion, social status, gender, ability, age, and race. The purpose of this study was to find out how to instill character and multicultural values ​​in social studies learning and the supporting factors for inculcating character and multicultural values ​​in JHS 2 Blora. This type of research is qualitative research. The results of this study indicate that the cultivation of character and multicultural values ​​can be applied in social studies learning by integrating materials that contain character values ​​and multicultural values ​​in them. Instilling character and multicultural values ​​in social science learning at JHS 2 Blora through teaching and learning activities such as group work, utilizing the environment as a learning resource and using the lecture method. The character values ​​inculcated in social studies learning are taken from the main values ​​in the PPK Movement program and for multicultural values, ​​it is directly guided by the values ​​of tolerance, equality/equality, kinship/brotherhood, unity, and justice. The cultivation of character and multicultural values ​​is supported by the existence of supporting factors in planting, which is carried out in the learning process in the school environment that is directly related to students.


 

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Nugraha, A., & Salam, R. (2021). Penanaman Nilai Karakter dan Multikultural dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di SMP Negeri 2 Blora. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 3(2), 138-146. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v3i2.51508

References

Kemendikbud. (2017). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta : Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kesuma, D., Triatna, C., & Permana, J. (2011). Pendidikan karakter: kajian teori dan praktik di sekolah.

Kirom, A. (2017). Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), 69-80.

Kumala, A. E. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Mertoyudan Kabupaten Magelang.

Lestari, R. Y. (2016). Peran kegiatan ekstrakurikuler dalam mengembangkan watak kewarganegaraan peserta didik. Untirta Civic Education Journal, 1(2).

Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1), 96-102.

Mazid, S., & Suharno, S. (2019). Implementasi nilai-nilai multikultural dalam pembelajaran PKn. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 6(1), 72-85.

Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan, 9(3).

Putri, R. P., Suid, S., & Yusuf, M. N. Y. M. N. (2017). Kemampuan Guru Memanfaatkan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar di Sekolah Dasar Negeri 29 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2).

Ratih, L. R. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air Melalui Ekstrakurikuler Musik Keroncong Di SMA Negeri Purworejo. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Sudrajat, S. (2014). Pendidikan multikultural untuk meningkatkan kualitas pembelajaran IPS di sekolah dasar. JIPSINDO, 1(1), 1-19.

Sudrajat, S. (2014). Revitalisasi pendidikan multikultural dalam pembelajaran. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(1).

Suryana, Y., Rusdiana, A., & Saebani, B. A. (2015). Pendidikan Multikultural Suatu Upaya Penguatan Jati Diri Bangsa: konsep-prinsip-implementasi.

Wulandari, I. (2013). Upaya Meningkatkan Aktifitas Siswa dalam Pembelajaran IPS melalui Metode Active Learning tipe True or False (Benar atau Salah) Kelas VII C di SMP Negeri 4 Wonosari. Yogyakarta: Skripsi Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahun Sosial, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Yogyakarta.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.