Development of PJBL-STEM based E-books Assisted by Geometry Calculator to Foster Students' Critical Thinking Ability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/eddrkj25

Keywords:

E-book, PjBL-STEM, Geometry Calculator, Think Critical

Abstract

A characteristic of students in 21st century learning is critical thinking, having the ability & willingness to digital literacy, ICT and new media, as well as adaptive and flexible initiative. However, currently, junior high school students' critical thinking abilities are still at a low level. Therefore, this research aims to develop e-book mathematics learning media based on PjBL-STEM assisted by Geometry Calculator to improve students' critical thinking skills. This type of research is research and development using the ADDIE development model which includes five stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. The research subject was MTs NU Mranggen class VIII. The research instruments were material validation questionnaires, media validation questionnaires, and student critical thinking tests. The research results showed that (1) The media was declared suitable for use according to material experts, the validity level of the three material experts was 82%, 86% and 93%, while the validity level of the two media experts was 86% and 92%. (2) The average score for the experimental class was 81.04 while the control class was 64.96, so the learning media was declared effective. This research is very useful for improving students' critical thinking skills through developing a PjBL-STEM based e-book with the help of a Geometry Calculator on circle material used in learning. The unique thing about this research is that it is easier for students to learn because they use e-books which can be read anywhere and anytime. Apart from that, the e-book contains the PjBL-STEM learning method with the help of a Geometry Calculator which can make it easier for students in the learning process.

Suatu karakteristik siswa pada pembelajaran abad 21 yaitu berpikir kritis, memiliki kemampuan & kemauan literasi digital, ICT dan media baru, serta terinisiatif yang adaptif dan fleksibel. Namun saat ini, kemampuan berpikir kritis siswa SMP masih pada tingkatan rendah. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran matematika e-book berbasis PjBL-STEM berbantuan Geometry Calculator untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan dengan menggunakan model pengembangan ADDIE yang meliputi lima tahapan yaitu analisis, desain, pengembangan, implementasi dan evaluasi. Subjek penelitian adalah MTs NU Mranggen kelas VIII. Instrumen penelitian berupa validasi angket materi, validasi angket media, dan tes berpikir kritis siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Media dinyatakan layak pakai menurut ahli materi, tingkat validitas ketiga ahli materi adalah 82%, 86% dan 93%, sedangkan tingkat validitas kedua ahli media adalah 86% dan 92 %. (2) Hasil nilai rata-rata kelas eksperimen 81,04 sedangkan kelas kontrol 64,96 sehingga media pembelajaran dinyatakan efektif. Penelitian ini sangat berguna untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa melalui pengembangan e-book berbasis PjBL-STEM berbantuan Geometry Calculator terhadap materi lingkaran yang digunakan dalam pembelajaran. Hal unik dari penelitian ini yaitu siswa lebih mudah untuk belajar karena menggunakan e-book yang dapat dibaca dimanapun dan kapanpun. Selain itu, e-book tersebut di dalamnya memuat metode pembelajaran PjBL-STEM yang berbantuan Geometry Calculator yang dapat memudahkan siswa dalam proses pembelajaran.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rina Dwi Setyawati, [Scopus ID: 57216693510] Universitas PGRI Semarang

References

Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Biologi. 6(1), 45–53.

Andaresta, N., Rachmadiarti, F., & Pendidikan. (2021). Pengembangan E-Book berbasis STEM pada Materi Ekosistem untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. 10(2), 635–646.

Aprilia, T. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Sains Flipbook Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. 14(1), 10–21.

Azra Fauzi, Widia, Dan S. I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Diskusi Kelas dengan Pemecahan Masalah Matematika Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Dikmat: Jurnal Pendidikan Matematika. 01(01), 6–11.

Bayani, A. (2019). Pengembangan E-Book Matematika Berbasis Masalah pada Materi Kubus dan Balok SMP/MTs Kelas VIII. 5, 7–15.

Buchori, A., Pramasdyahsari, A. S., & Kholifah, S. (2022). The Development Digital Book Media with Learning Model Contextual Teaching and Learning to Improve Student Mathematical Economic Problem Solving Skills. 630 (Icetech 2021), 270–277.

Ergi Dafa Armadani, A. B. (2022). Pemanfaatan Teknologi Qr Code untuk Meningkatakan Kemampuan Berpikir Kritis pada Implementasi Kurikulum Merdeka. 2, 260–270.

Fitriani, I., & Rohayati, S. (2013). Pengembangan E-Book Berbasis Android dengan Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Administrasi Pajak Kelas XII Akuntansi di SMK Negeri 2 Buduran.

Jolly, A. (2016). STEM by design: Strategies and activities for grades 4-8. Routledge.

Jumi Gerhani, Anwar Bey, L. N. (2019). Analisis Kesalahan Matematika Materu Lingkaran Ditinjau dari Tingkat Kemampuan Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 12 Kendari. 7(2).

Nurazizah, S., & Nurjaman, A. (2018). Analisis Hubungan Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa pada materi Lingkaran. 1(3), 361–370. Https://Doi.Org/10.22460/Jpmi.V1i3.361-370

Pramasdyahsari, A. S., Setyawati, R. D., Aini, S. N., & Nusuki, U. (2023). Fostering students ’ mathematical critical thinking skills on number patterns through digital book STEM PjBL. 19(7).

Pramasdyahsari, A. S., Setyawati, R. D., & Salmah, U. (2022). Developing a Test of Mathematical Literacy based on STEM-PjBL using ADDIE Model. 2022(7), 382–391. Https://Doi.Org/10.18502/Kss.V7i19.12458

Pramasdyahsari, A. S., Setyawati, R. D., & Salmah, U. (2022). Digital Book Berbasis STEM PjBL Aritmetika Sosial: Semargres Berburu Makanan Khas Kota Semarang.

Pramasdyahsari, A. S., Setyawati, R. D., & Salmah, U. (2022). Digital Book Berbasis STEM PjBL Pola Bilangan: DAM untuk Penanggulangan Banjir di Kota Semarang.

Pramuditya, L. C., & Nugroho, A. A. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Aljabar. 1(6), 279–286.

Rasiman, & Pramasdyahsari, A. S. (2018). Development of Mathematics Learning Media E-Comic based on Flip Book Maker to Increase The Critical Thiking Skill and Character of Junior High School Students. 2(11).

Rosita Nurul Hidayah, Bambang Suteng Sulasmono, E. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share dengan Permainan Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Kelas IV SD. 3(1), 34–39.

Rosyidah, N. D., Kusairi, S., & Taufiq, A. (2021). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model STEM PjBL disertai Penilaian Otentik pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(10), 1422. Https://Doi.Org/10.17977/Jptpp.V5i10.14107

Samosir, D., Katolik, U., & Thomas, S. (2020). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning ( CTL ) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. 3(1).

Setiyoaji, W. T., Supriana, E., & Laksono, Y. A. (2020). Pengembangan E-Book Berbasis Android dengan Soal Hots untuk Membantu Menganalisis Besaran pada Materi Gerak Lurus. 6(1).

Sukmana, I., Supriatna, A. ., & Wardhani, P. A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Berbasis Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. 6, 1275–1281.

Syahputra, E. (2019). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. November 2018.

T, L. R., Asma, N., & Siregar, R. (2020). Sosialisasi E-Book Berbasis Smartphone pada Materi Polinomial di Kelas XI SMA Negeri 4 Tanjungpinang. 2(2), 75–82.

Verawati, N. N. S. P., Ernita, N., & Prayogi, S. (2022). Enhancing the Reasoning Performance of STEM Students in Modern Physics Courses Using Virtual Simulation in the LMS Platform. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 17(13), 267–277.

Widiyanti, R., & Kurniawan, R. Y. (2021). Efektivitas Bahan Ajar E-Book Berbasis Scientific Approach Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(5), 2803–2818.

Wiwik Andriani1, Tatag Yuli Eko Siswono2, T. D. P. (2023). Pengembangan E-Book Bangun Datar untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. 6, 33–47.

Zuhaida, A., Zuhri, M. K., & Ayyubi, S. H. Y. Al. (2022). Analysis of Students’ Critical Thinking Skills Through Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Approach.

Downloads

Additional Files

Article ID

1541

Published

2024-03-11

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>