The Most Common Students’ Epistemological Obstacles in Relations and Functions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15294/zywwa804

Keywords:

Epistemological obstacle, relations, functions

Abstract

Epistemological obstacles are obstacles that cannot be avoided by students. There are many epistemological obstacles experienced by students in understanding scientific knowledge. In this case, students experience cognitive constraints in understanding a learning topic, such as Relations and Functions. The topic of Relations and Functions is one of the important topics for learning further topics. However, there are still students who cannot understand this topic perfectly due to various epistemological obstacles they experience. Therefore, this study aims to describe the epistemological obstacles on the topic of relation and function. This study was qualitative research with 22 junior high school students who have studied the topic of relation and function. The results of this study are in the form of epistemological obstacles experienced by students, namely obstacles to understanding the concepts of relations and functions, obstacles to understanding the concepts of relations and functions in different contexts, obstacles to determining the domain, codomain, and range, and obstacles to presenting relations and functions to various representations. This research is expected to be used as a reference by teachers to minimize the occurrence of epistemological obstacles in the learning process. In addition, one of the efforts that can be made by teachers and researchers to minimize epistemological obstacle is by making Didactical Design Research (DDR) that supports the development of student knowledge epistemically.

Hambatan epistemologis merupakan suatu hambatan yang tidak dapat dihindari oleh siswa. Terdapat banyak kendala epistemologis yang dialami oleh siswa dalam memahami pengetahuan ilmiah. Dalam hal ini, siswa mengalami kendala kognitif dalam memahami suatu materi pembelajaran, seperti Relasi dan Fungsi. Topic Relasi dan Fungsi merupakan salah satu topic penting untuk mempelajari topic-topic selanjutnya. Namun, masih terdapat siswa yang tidak dapat memahami topic ini dengan sempurna dikarenakan berbagai hambatan epistemologis yang dialaminya. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hambatan epistemologis pada topic relasi dan fungsi. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan subjek berupa 22 siswa sekolah menengah pertama yang telah mempelajari topic relasi dan fungsi. Hasil penelitian ini berupa hambatan-hambatan epistemologis yang dialami oleh siswa yaitu hambatan memahami konsep relasi dan fungsi, hambatan memahami konsep relasi dan fungsi pada konteks yang berbeda, hambatan menentukan domain, kodomain, dan range, serta hambatan menyajikan relasi dan fungsi ke berbagai representasi. Penelitian ini diharapkan dapat digunakan sebagai acuan bagi guru untuk meminimalkan terjadinya hambatan epistemologis dalam proses pembelajaran. Selain itu, salah satu upaya yang dapat dilakukan oleh guru maupun peneliti untuk meminimalkan hambatan epistemologis yaitu dengan membuat Didactical Design Research (DDR) yang mendukung perkembangan pengetahuan siswa secara epistemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

Anastasia, P., Raharjo, M., Dewi, A., & Christanti, I. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII SMP Kanisius Gayam dalam Menyelesaikan Soal Relasi dan Fungsi. In ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan) (Vol. 1, pp. 281-292).

Brousseau. (2002). Theory of Didactical Situations in Mathematics. Kluwer Academic Publishers.

Chevallard, Y. (2006). Steps Towards a New Epistemology in Mathematics Education. Proceedings of the FourthCongress of the European Society for Research in Mathematics Education, 21–30.

Cleve, J., & Bonjour, L. (1988). The Structure of Empirical Knowledge. The Philosophical Re-view, 34–57.

Cornu, B. (1991). Advanced Mathematical Thinking. Kluwer Academic Publisher.

Dewi, F. C., Mahani, P., & Wijayanti, D. (2021). Hambatan Epistemologi Siswa dalam Materi Persamaan Eksponen. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 4(1), 1–14.

Fink, L. D. (2003). A selfdirected guide to designing courses for significant learning. University of Oklahoma, 1–35.

Firda, N., & Juandi, D. (2023). Learning Obstacles Siswa Sekolah Menengah Pertama pada Materi Matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(3), 1055-1070. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.17540

Hidayah, A., & Maemonah, M. (2022). Analisis Hambatan Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran Matematika. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(2), 232–240. https://doi.org/10.23969/symmetry.v7i2.6737

Hutagaol, A. S. R., Yopita, & Andau, V. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Relasi dan Fungsi. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 491-498.

Ilyanah, L. (2022). Hambatan Belajar Siswa Kelas VIII SMP dalam Memahami Konsep Relasi dan Fungsi. [Doctoral Dissertation] Universitas Pendidikan Indonesia.

Istiqomah, D. N. (2015). Learning Obstacles terkait Kemampuan Problem Solving pada Konsep Fungsi Matematika SMP. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY 2015, 407–412.

Kartikasari, R., & Masduki. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal cerita Matematika pada Siswa SMP. [Doctoral Dissertation] Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Lithner, J. (2011). University Mathematics Students’ Learning Difficulties. Education Inquiry, 2(2), 289–303.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis (3rd ed.). Sage Publication.

Muzaiyana, D. U., Asriningsih, T. M., & Syafrudin, T. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa SMP pada Materi Relasi dan Fungsi Ditinjau dari Gaya Kognitif FI Dan FD. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 99–114. https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.99-114

Nopriana, T., Hermanand, T., Suryadi, D., & Martadiputra, B. A. P. (2023). Combinatorics problems for undergraduate students: Identification of epistemological obstacles and model of combinatorial thinking. 2nd National Conference on Mathematics Education: Mathematical Proof as a Tool for Learning Mathematics, NaCoME 2021.

Pramesty, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik pada Siswa Kelas V SDN 5 Merak batin Natar Lampung Selatan. [Doctoral Dissertation] Universitas Islam Negeri Raden Intan.

Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi, 2, 1–10.

Rahmi, L., & Yulianti, K. (2022). Learning Obstacles yang Dihadapi Siswa dalam Memahami Topik Relasi dan Fungsi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(4), 929-940.

Ramadan, F. A., & Arfinanti, N. (2019). Pengembangan Mobile Learning Rensi (Relasi Dan Fungsi) Berbasis Android pada Pokok Bahasan Relasi dan Fungsi Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM), 1(1), 42–50.

Raudiyah, R. R., & Suryadi, D. (2023). Junior high school student’s learning obstacle related to mathematical communication ability on systems of linear equations in two variables. 8th Mathematics, Science, and Computer Science Education International Seminar, MSCEIS 2021.

Setiawati, E. (2011). Hambatan Epistemologi (Epistemological Obstacles) Dalam Persamaan Kuadrat Pada Siswa Madrasah Aliyah. International Seminar and the Fourth National Conference on Mathematics Education “Building the Nation Character through Humanistic Mathematics Educations", 787–800.

Subroto, T., & Suryadi, D. (2018). Epistemological obstacles in mathematical abstraction on abstract algebra. Journal of Physics: Conference Series, 1132(1), 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1132/1/012032

Suryadi, D. (2013). Didactical Design Research (DDR) dalam Pengembangan Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Suryadi, D. (2018). Ontologi dan Epistemologi dalam Penelitian Desain Didaktis (DDR). 1–17.

Suryadi, D. (2019). Penelitian Desain Didaktis (DDR). Pusat Pengembangan DDR Indonesia.

Tanjungsari, Retno, D., Soedjoko, E., & Mashuri. (2012). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika SMP Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(1), 52–57.

Utami, N. S. (2022). Eksplorasi Kemampuan Functional Thinking dan Learning Obstacle dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar Awal pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. [Doctoral Dissertation] Universitas Pendidikan Indonesia.

Utami, N. S., & Prabawanto, S. (2023). Student obstacles in learning early algebra: A systematic literature review. 8th Mathematics, Science, and Computer Science Education International Seminar, MSCEIS 2021.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind and Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Downloads

Additional Files

Article ID

1282

Published

2024-02-18

Data Availability Statement

Complete data is available and will be provided upon request with sufficient justification. Please contact the corresponding author for this purpose.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>