Development E-Book Learning Media Based on Kvisoft Flipbook Maker
Abstract
The main purpose of this research is to produce a kvisoft flipbook maker-based ebook learning media product on root material, rank, and logarithms. The research carried out is development research (Development Research) with the ADDIE model. The sample in this study was a student of class X SMK Avicena Rajeg Tangerang Regency in 2021. The data in the study was collected using questionnaires, which consist of expert validation questionnaires, and student response questionnaires. Based on the results of the analysis of research data conducted obtained a value of 76% for media experts and 75.75% for material experts with good categories. The next stage is a practicality test and questionnaire on a small scale and obtained a score of 75.25% with good and practical categories. So it was concluded that the kvisoft flipbook maker-based ebook learning medium is feasible and practically used in math learning.
Tujuan utama penelitian ini adalah untuk menghasilkan produk media pembelajaran ebook berbasis kvisoft flipbook maker pada materi akar, pangkat, dan logaritma. Penelitian yang dilaksanakan adalah penelitian pengembangan (Development Research) dengan model ADDIE. Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas X SMK Avicena Rajeg Kabupaten Tangerang tahun 2021. Data dalam penelitian ini dikumpulkan dengan menggunakan angket, yang terdiri dari angket validasi ahli, dan angket respon siswa. Berdasarkan hasil analisis data penelitian yang dilakukan diperoleh nilai 76% untuk ahli media dan 75,75% untuk ahli materi dengan kategori yang baik. Tahap berikutnya adalah tes kepraktisan dan kuesioner dengan skala kecil dan memperoleh nilai 75,25% dengan kategori baik dan praktis. Jadi disimpulkan bahwa media pembelajaran ebook berbasis kvisoft flipbook maker layak dan praktis digunakan dalam pembelajaran matematika.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z. (2016). Penerapan Pemilihan Media Pembelajaran. Edcomtech, 1(1), 9–20. http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/view/1784
Adam, steffi dan M. T. . (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3 No 2(ISSN 2337-8794), 78–90.
Fadillah, A, and Bilda, W. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Sparkoll Videoscribe. Jurnal Gantang, 4(2), 177–182. https://doi.org/10.31629/jg.v4i2.1369
Akdon, & Riduwan. (2013). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. In Bandung: Alfabeta.
Andina, E. (2011). Buku Digital dan Pengaturannya. Jurnal Aspirasi, 2(2), 95.
https://doi.org/https://doi.org/10.22212/aspirasi.v2i1.429
Bilda, W., & Fadillah, A. (2020). An Analysis of Students in Independent Learning of Analytic Geometry During the COVID-19 Pandemic. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 4(2), 166–172.
https://doi.org/10.31764/jtam.v4i2.2575
Boangmanalu, D., Jampel, I. N., & Suwatra, I. I. W. (2018). Pengembangan Media Komik Dengan Model Hannafin dan Peck Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD Negeri 4 Kampung Baru. Jurnal Edutech Undiksha, 6(2), 170-179.
Eskawati, S. Y., & Sanjaya, I. G. M. (2012). Pengembangan E-Book Interaktif pada Materi Sifat Koligatif sebagai Sumber Belajar Siswa Kelas XII IPA. UNESA Journal of Chemical Education, 1(2), 46–53.
Fadillah, A., Sukmawati, R., & Rahardjo, S. (2021). Analysis of Student Digital Literacy in Linear Algebra Courses During The Covid-19 Pandemic. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 10(2), 1206–1212. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3704
Ghavifekr, S., & Rosdy, W. A. W. (2015). Teaching and learning with technology: Effectiveness of ICT integration in schools. International Journal of Research in Education and Science, 1(2). https://doi.org/10.21890/ijres.23596
Goldschmidt, K. (2020). The COVID-19 Pandemic: Technology use to Support the Wellbeing of Children. Journal of Pediatric Nursing, 53, 88–90. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2020.04.013
Gorghiu, L. M., Gorghiu, G., Bîzoi, M., & Suduc, A. M. (2011). The electronic book - A modern instrument used in teachers’ training process. Procedia Computer Science, 3, 563-567.
Hastuti, N. L., Waryanto, N. H., & Retnowati, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Edutainment Berupa Android Mobile Game Untuk Siswa SMP Kelas VII Pada Materi Segi Empat. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 67–75.
Hidayatullah, M. S., & Rakhmawati, L. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flip Book Maker Pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK Negeri 1 Sampang. Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83–88.
Kumbhar, R. (2018). Trends in E-book research. In DESIDOC Journal of Library and Information Technology (Vol. 38, Issue 3, pp. 162–169). Defence Scientific Information and Documentation Centre.
https://doi.org/10.14429/djlit.38.3.12382
Lawson-Body, A., Willoughby, L., Lawson-Body, L., & Tamandja, E. M. (2020). Students’ acceptance of E-books: An application of UTAUT. Journal of Computer Information Systems, 60(3), 256–267.
https://doi.org/10.1080/08874417.2018.1463577
Lestari, R., Adi, E., & Soepriyanto, Y. (2018). E-Book Interaktif. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 71-76.
Linda, R., Herdini, H., S, I. S., & Putra, T. P. (2018). Interactive E-Module Development through Chemistry Magazine on Kvisoft Flipbook Maker Application for Chemistry Learning in Second Semester at Second Grade Senior High School. Journal of Science Learning, 2(1), 21–25. https://doi.org/10.17509/jsl.v2i1.12933
Omodara, O.D and Adu, E.I. (2014). Relevance of Educational Media and Multimedia Technology for Effective Service Delivery in Teaching and Learning Processes. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSRJRME), 4(2), 48-51.
https://doi.org/10.9790/7388-04214851
Oktaviara, R. A., & Pahlevi, T. (2019). Pengembangan E-modul Berbantuan Kvisoft Flipbook Maker Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Menerapkan Pengoperasian Aplikasi Pengolah Kata Kelas X OTKP 3 SMKN 2 Blitar Rhesta Ayu Oktaviara Triesninda Pahlevi. Jurnal Pendidikan Perkantoran, 07(03), 60–65.
Pangestu, A., Susanti, E., & Setyaningrum, W. (2019, March). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis augmented reality (AR) pada penalaran spasial siswa. In Prosiding Seminar Pendidikan Matematika dan Matematika (Vol. 1, pp. 205-210).
Pradipta, K. A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Pada Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Materi Elektro Listrik Untuk Kelas XI MIPA dan IPS di SMA Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 14(2). 199-209.
https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v14i2.11107
Samura, A. O. (2015). Penggunaan media dalam pembelajaran matematika dan manfaatnya. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 69–79.
http://dx.doi.org/10.33387/dpi.v4i1.145
Saprizal, S. (2019). Pemanfaatan Media Audio Visual Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa MTSS Raudhatun Najah Langsa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 2(2), 41-49.
https://doi.org/10.32505/qalasadi.v2i2.797
Saraswati, S., Linda, R., & Herdini, H. (2019). Development of Interactive E-Module Chemistry Magazine Based on Kvisoft Flipbook Maker for Thermochemistry Materials at Second Grade Senior High School. Journal of Science Learning, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.17509/jsl.v3i1.18166
Setiyo, E., Zulhermanan, Z., & Harlin, H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flash Flip Book pada Mata Kuliah Elemen Mesin 1 di Program Studi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Sriwijaya. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 18(1), 1-6. https://doi.org/10.24036/invotek.v18i1.171
Smith, M., & Kukulska-Hulme, A. (2012). Building mobile learning capacity in higher education: E-books and iPads®. CEUR Workshop Proceedings, 955, 298–301.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, dan R&D). In Alfabeta. Alfabeta.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.
https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Waldopo, W. (2011). Analisis Kebutuhan Terhadap Program Multi Media Interaktif Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(2), 244-253.
https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i2.21
Waryanto, N. H. (2014). Storyboard Dalam Media Pembelajaran Interaktif. Makalah Dalam Workshop Media Pembelajaran Program KKN - PPL UNY.
https://doi.org/10.4135/9781452229669.n3524
Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 147–156. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2279
Widoyoko, E. P. (2012). Teknik penyusunan instrumen penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wu, K. C., & Hsieh, T. Y. (2016). Affective choosing of clustering and categorization representations in e-book interfaces. Aslib Journal of Information Management, 68(3), 265–285. https://doi.org/10.1108/AJIM-12-2015-0191
Refbacks
- There are currently no refbacks.