Development of Rainbow Mathematics Card in TGT Learning For Increasing Mathematics Communication Ability

Rahmad Sugianto, Yus Mochamad Cholily, Rani Darmayanti, Kamilia Rahmah, Niswatun Hasanah

Abstract

Mathematics communication, which includes writing, drawing, and expressing mathematics, is essential in learning mathematics. The teacher needs to design learning to develop the ability to communicate mathematically. Questions presented in the Rainbow Mathematics Card (RMC) allow participants to be educated to convey the ideas and concepts that become part of developing mathematics communication ability. The study aims to make mathematics communication ability TGT learning with RMC. A type study is a mixed method that is designed and experimented with in subjects research. Data was obtained through test mathematics ability communication before and after learning using a paired t-test. The results showed an enhanced mathematics communication ability through the TGT learning model with RMC.

Komunikasi matematika yang meliputi menulis, menggambar, dan mengekspresikan matematika, sangat penting dalam pembelajaran matematika. Guru perlu merancang pembelajaran untuk mengembangkan kemampuan berkomunikasi matematis. Soal-soal yang disajikan dalam Rainbow Mathematic Card (RMC) memungkinkan peserta dididik untuk menyampaikan ide dan konsep yang menjadi bagian dari pengembangan kemampuan komunikasi matematika. Tujuan penelitian ini untuk tes peningkatan kemampuan matematis melalui pembelajaran TGT dengan RMC. Jenis studi adalah metode campuran yang kemudian dikembangkan dan dieksperimentasikan ke subjek penelitian. Data diperoleh melalui tes kemampuan komunikasi matematis sebelum dan sesudah pembelajaran menggunakan uji t berpasangan. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan kemampuan komunikasi matematis melalui pembelajaran TGT dengan RMC.

Keywords

Development; Mathematics Communication Ability; Rainbow Mathematics Card; TGT

Full Text:

PDF

References

Anwar, K. (2021). Urgensi Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1). https://doi.org/10.31000/rf.v17i1.4183

Arisoy, B., & Aybek, B. (2021). The effects of subject-based critical thinking education in mathematics on students’ critical thinking skills and virtues*. Eurasian Journal of Educational Research, 2021(92). https://doi.org/10.14689/ejer.2021.92.6

Dalimunthe, S. A. S., Mulyono, M., & Syahputra, E. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Think Pair Share untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 735–747. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1229

Diandita, E. R., Johar, R., & Abidin, T. F. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Metakognitif Siswa Smp Pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 79–97. https://doi.org/10.22342/jpm.11.2.2533.

Falakhudin, F. A., Handayanto, A., & Happy, N. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dan NHT Berbantuan Macromedia Flash terhadap Prestasi Belajar Siswa. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 164-171. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i5.4463

Faulinda, E. N., & Aghni Rizqi Ni’mal, ‘Abdu. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi era society 5.0. Edcomtech : Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66.

Fitraini, D., Maisyah, I., & Kurniati, A. (2021). Pengaruh Scaffolding terhadap Kemampuan Komunikasi. Suska Journal of Mathematics Education, 7(1), 49–58.

Gozali, I., Lie, A., Tamah, S. M., & Jemadi, F. (2021). HOTS questioning ability and HOTS perception of language teachers in Indonesia. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 11(1), 60-71. https://doi.org/10.17509/ijal.v11i1.34583

Gunarta, I. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran TGT Berbantuan Media Question Card Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(2), 112-120 https://doi.org/10.23887/jp2.v1i2.19338

Heckman, J. J., Pinto, R., & Savelyev, P. A. (2017). Pembelajaran Matematika. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Hendriana, H., Sumarmo, U., & Rohaeti, E. E. (2013). Kemampuan Komunikasi Matematik Serta Kemampuan dan Disposisi Berpikir Kritis Matematis. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 35–45.

Ivone, F. M., Mukminatien, N., & Tresnadewi, S. (2020). Blended Learning Untuk Penguatan Kompetensi Dalam Menyongsong Abad 21. Jurnal Graha Pengabdian, 2, 18–26.

Karmila, B., & Mawardi, M. (2020). Meta Analisis Efektifitas Model Pembelajaran Team Games Tournamen (TGT) dan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Terhadap Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa SD. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(4), 224-233. https://doi.org/10.36312/jisip.v4i4.1495

Ke, F., & M. Clark, K. (2020). Game-Based Multimodal Representations and Mathematical Problem Solving. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(1). https://doi.org/10.1007/s10763-018-9938-3

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Kurniawan, R., Silalahi, L. B., Limbong, C., & Tambunan, H. (2021). Analisis Literasi, Komunikasi Dan Penalaran Matematik Terhadap Hasil Belajar Siswa Selama Pembelajaran E-Learning. Jurnal Pendidikan Matematiksa: Judika Education, 4(1), 56-70.

Mahadewi, N. K. N., Ardana, I. M., & Mertasari, N. M. S. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Melalui Model Reciprocal Teaching Berbantuan Media Interaktif. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 338. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i2.3606

Mujahid, N., Ruslan, R., & Thalib, A. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa SMA. Issues in Mathematics Education (IMED), 2(2), 136-143.

Partono, P., Wardhani, H. N., Setyowati, N. I., Tsalitsa, A., & Putri, S. N. (2021). Strategi Meningkatkan Kompetensi 4C (Critical Thinking, Creativity, Communication, & Collaborative). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 41–52. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.35810

Puteh, M., Mohd Tajudin, ain, Adnan, M., & Azwan Mohd Abdul Aziz, A. (2017). The Utilization of Bar Model Method in Year 5 Mathematics Learning Based on HOTS. International Journal of Advanced Biotechnology and Research (IJBR), 8.

Unengan, I. R., Ainy, C., & Mursyidah, H. (2020). Implementasi model kooperatif TGT dengan media ludo math untuk meningkatkan hasil dan motivasi belajar siswa. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(1), 113-126. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i1.21

Ratnasari, S. F., & Saefudin, A. A. (2018). Efektivitas Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl) Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. MaPan, 6(1), 119–127. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n1a11

Rebollo, C., Remolar, I., Rossano, V., & Lanzilotti, R. (2021). Multimedia augmented reality game for learning math. Multimedia Tools and Applications, 81(11), 14851-14868. https://doi.org/10.1007/s11042-021-10821-3

Saadjad, D. Y. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran TGT Melalui Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa MTs Negeri 1 Luwuk. Linear : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.53090/jlinear.v5i1.95

Sari, S. M., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa ditinjau dari Self-Concept. Jurnal Matematika Kreatif Inovatif Kreano, 11(1), 71–77.

Selviani, M. T., Rasiman, & Pramasdyahsari, A. S. (2021). Profil Pemecahanmasalah Etnomatematika Pada Materi Geometri Bagi Siswa Berkemampuan Matematika Tinggi. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 3(2), 140–152.

Seran, E. B., Ladyawati, E., & Susilohadi, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(2), 115-120. https://doi.org/10.36456/buana_matematika.8.2:.1749.

Sugiatno, S., & Ahmad, D. Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Materi Limit Fungsi melalui Pendekatan Saintifik di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(1), 1-10.

Wahyuni, V. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Chip Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. LENTERNAL: Learning and Teaching Journal, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.32923/lenternal.v3i1.2228

Yulianti, Y. A., & Wulandari, D. (2021). Flipped Classroom : Model Pembelajaran untuk Mencapai Kecakapan Abad 21 Sesuai Kurikulum 2013. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 372. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3209

Zaditania, A. P., & Ruli, R. M. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Himpunan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 328–336. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1997

Zaeni, A, Hidayah, J., & Fatichatul, F. (2017). Analisis Keaktifan Siswa Melalui Penerapan Model Teams Games Tournaments (TGT) Pada Materi Termokimia Kelas XI IPA 5. Prosiding Seminar Nasional & Internasiona;, 416–425. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/psn120120/article/view/3086

Zulfa, H., Saputro, D. R. S., & Riyadi. (2019). Students’ difficulties in mathematics learning with artisan character type in HOTS trigonometry test. Journal of Physics: Conference Series, 1321(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022104

Refbacks

  • There are currently no refbacks.