The Development of Adobe Flash CS6-Based Interactive Media to Improve Numerical Literacy Skills for Madrasah Ibtidaiyah Students

Dian Septi Nur Afifah, Muhammad Ilman Nafi’an, Dinda Ayu Manggar

Abstract

It is essential to improve students' numeracy literacy skills to apply concepts in everyday life and interpret information correctly, so interactive learning media is needed to support this. However, teachers need to be more optimal in using interactive learning media so that numeracy literacy skills are low. This study aimed to develop interactive media based on Adobe Flash Media CS6, the development used as ADDIE. The stages of this research model include Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results of this study indicate that the development of interactive learning media based on Adobe Flash CS6 can improve numeracy literacy skills. This can be seen from the average percentage of validity of 87% with very valid criteria, media expert validation of 78.3% with valid criteria, and practitioner validation of 94.2% with very valid criteria, besides that the average percentage of practicality obtained from the results of the black box testing questionnaire on five different types of android devices and types, 100% was successfully used. The percentage of effectiveness was 0.49, and the criteria were moderate. For this reason, interactive learning media based on Adobe Flash CS6 can be used as alternative learning at Madrasah Ibtidaiyah to improve numeracy literacy skills.

Kemampuan literasi numerasi siswa penting untuk ditingkatkan agar siswa dapat mengaplikasikan konsep dalam kehidupan sehari-hari serta menginterpretasi informasi dengan baik, sehingga diperlukan media pembelajaran interaktif untuk mendukung hal tersebut. Namun guru belum maksimal dalam menggunakan media pembelajaran interaktif sehingga kemampuan literasi numerasi rendah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan media interaktif berbasis adobe media flash cs6, pengembangan yang digunakan adalah ADDIE. Adapun tahapan dari model penelitian ini meliputi: Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis adobe flash cs6 dapat meningkatkan kemampuan literasi numerasi. Hal ini dapat dilihat dari rata-rata persentase kevalidan sebesar 87% kriteria sangat valid, validasi ahli media sebesar 78,3% kriteria valid, dan validasi praktisi sebesar 94,2% dengan kriteria sangat valid, selain itu rata-rata persentase kepraktisan yang diperoleh dari hasil angket uji coba blackbox testing pada 5 perangkat android yang berbeda jenis dan tipe sebesar 100% berhasil digunakan dan persentase keefektivan sebesar 0,49 kriteria sedang. Untuk itu media pembelajaran interaktif berbasis adobe flash cs6 bisa digunakan alternatif pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi.

Keywords

Adobe Flash CS6; Numerical Literacy; Interactive Media; Improve; Madrasah Ibtidaiyah

Full Text:

PDF

References

Ariska, M. D., Darmadi, & Murtafi'ah, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Berbasis Metakognisi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(01), 83-97.

Atiaturrahmaniah, & Ibrahim, D. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash dengan Penerapan Teori Van Hiele. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 1-13.

Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis Android Pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 63-70.

Fanani, Z. (2006). Tip dan Trik Animasi Makromedia Flash. Yogyakarta. Graha Ilmu

Hayat & Yusuf (2010) Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Jarmita, N., & Hazami. (2013). Ketuntasan Belajar Siswa Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) pada Materi Perkalian. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2), 212-222.

Kartikasari, M., Kusmayadi, T. A., & Usodo, B. (2016). Kreativitas Guru SMA dalam Menyusun Soal Renah Kognitif Ditinjau Dari Pengalaman Kerja. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNS, (November), 431–442.

Krismadinata, K., Elfizon, E., & Santika, T. (2019). Developing Interactive Learning Multimedia on Basic Electrical Measurement Course. in Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 299. 305–308. https://doi.org/10.2991/ictvet-18.2019.69

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia Based Instructional Design: Compute Based Training, Web Based Training, Distance Broadcast, Second Edition. San Fransisco: Pfeiffer.

Letwinsky, K. M. (2017). Examining the relationship between secondary mathematics teachers’ self-efficacy, attitudes, and use of technology to supportcommunication and mathematics literacy. International Journal of Research in Education and Science, 3(1), 56–66. https://doi.org/10.21890/ijres.267371

Madinda, D. P., Hobri, H., Hadi, A. F., & Fauziyah, M. E. (2022). Designing Hybrid Learning Tools Based on Lesson Study for Learning Community against Metacognition Ability. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 13(1), 174-185

Majdi, M. K., Subali, B., & Sugianto. (2018). Peningkatan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA melalui Model Quantum Learning One Day One Qustion berbasis Daily Life Science Question. Unnes Physics Educational Journal. 7(1), 81-90.

Miller, T. (2018). Developing Numeracy Skills Using Interactive Technology in a Play-Based Learning Environment. International Journal of STEM Education, 5(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0135-2

Mustarin, A; Arifyansah, R.; Rais, M. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Adobe Flash CS6 Da-lam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X ATPH Pada Mata Pelajaran Alat Dan Mesin Pertanian di SMK N 4 Jeneponto. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 5(1), 1-8

OECD (2013) PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy, Paris: OECD Publisher.

Pangesti, FTP. (2018). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Matematika Dengan Soal HOTS. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(09), 566 –575

Purwasih, R., Sari, N. R., & Agustina, S. (2018). Analisis kemampuan Literasi Matematik dan Mathematical Habits of Mind Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Numeracy, 5(1), 67-76.

Putri, J.A. (2017). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal PISA Matematika di Kota Kediri. Simki-Techsain, 01(02), 1-8.

Rahmaibu, F. H., Ahmadi, F., & Prasetyaningsih, F. D. (2016). Pengembangan media pembelajaran menggunakan adobe flash untuk meningkatkan hasil belajar PKn. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(1), 1-10.

Stecey, K & Tuner, R. (2015) Assessing Mathematical Literacy: The PISA experience. Australia: Springer.

Sugandi, M. K., & Rasyid, A. (2019). Developing of Adobe Flash Multimedia Learning Biology Through Project Based Learning to Increase Student Creativity in Ecosystem Concepts Pengembangan Multimedia Adobe Flash Pembelajaran Biologi Melalui Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 5(3), 181–196.

Sugiyono (2018). Metode Peneltian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Umbara, U., & Nuraeni, Z. (2019). Implementation of Realistic Mathematics Education Based on Adobe Flash Professional CS6 to Improve Mathematical Literacy. Infinity Journal, 8(2), 167-178.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.