Android-Based Media in Course of Mathematics Learning Strategy at Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Putri Maisyarah Ammy, Indra Maryanti

Abstract

This research is motivated by teaching materials used by lecturers in the learning process that have not instilled student interest in learning, so students have difficulty understanding the material provided during distance learning (online). This study aims to design android-based mathematics learning media in mathematics learning strategy courses. This Android-based mathematics learning media design model uses Research and Development (R&D) developed by Borg and Gall. The product trial population in this study was students at the Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara majoring in mathematics education using an instrument in the form of a questionnaire. This trial went through three stages, namely individual group trials, small group trials, and field trials. Before product testing, expert validation tests were carried out on the content and design of mathematics learning media using questionnaires according to predetermined indicators, then after that, a questionnaire analysis was carried out to see the percentage and validation criteria of mathematics learning media. This study designed android-based mathematics learning media that has been declared valid and suitable for use by 3 material experts who obtained an average score of 3,73 (valid) and 2 programming experts with an average score of 3,87 (valid). So, it can be concluded that android-based mathematics learning media is valid and feasible to be used as a mathematics learning media. The results of this research can be applied in the process of distance learning (online) and face-to-face to further increase student enthusiasm for learning.

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh bahan ajar yang digunakan dosen dalam proses pembelajaran yang belum menanamkan minat belajar mahasiswa, sehingga mahasiswa mengalami kesulitan untuk memahami materi yang diberikan selama pembelajaran jarak jauh (online). Penelitian ini bertujuan untuk merancang media pembelajaran matematika berbasis android pada mata kuliah strategi pembelajaran matematika. Model perancangan media pembelajaran matematika berbasis android ini menggunakan Research and Development (R&D) yang dikembangkan oleh Borg and Gall. Populasi uji coba produk dalam penelitian ini adalah mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara jurusan pendidikan matematika dengan menggunakan instrumen berupa angket. Uji coba ini melalui tiga tahap, yaitu uji coba kelompok individu, uji coba kelompok kecil, dan uji coba lapangan. Sebelum dilakukan pengujian produk terlebih dahulu dilakukan uji validasi ahli terhadap isi dan desain media pembelajaran matematika menggunakan angket sesuai indikator yang telah ditentukan, kemudian setelah itu dilakukan analisis angket untuk melihat persentase dan kriteria validasi media pembelajaran matematika. Penelitian ini merancang sebuah media pembelajaran matematika berbasis android yang telah dinyatakan valid dan layak digunakan oleh 3 orang ahli materi yang memperoleh skor rata-rata 3,73 (valid) dan 2 orang ahli pemprograman dengan perolehan skor rata-rata 3,87 (valid). Sehingga dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran matematika berbasis android valid dan layak digunakan sebagai media pembelajaran matematika. Hasil penelitian ini dapat diterapkan dalam proses pembelajaran jarak jauh (online) maupun tatap muka agar lebih meningkatkan semangat belajar mahasiswa.

Keywords

Android; Mathematics Learning Media; Mathematics Learning Strategies

Full Text:

PDF Turnitin Check

References

A, D. S., & Abdillah, C. (2019). Modul Metode Penelitian Lapangan. 1–219.

Amil, A. J., Setyawan, A., & Dellia, P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Keterampilan Membaca Berbasis Android Pokok Pembahasan Legenda Desa-Desa Di Madura Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri Se-Kabupaten Bangkalan. METALINGUA Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Pernah, 5(2), 83–86.

Arends, R. I. (1959). Learning to Teach. In Nucl. Phys. (Vol. 13, Issue 1).

Bilda, W., Fadillah, A., & Nopitasari, D. (2021). Android-Based Mathematical Learning Media: Online Learning Alternatives in The Time of The Covid-19 Pandemic. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2646. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4357

Borg, & Gall. (1983). Design and Development Steps Borg Gall.

Chang, B., Baimaganbetova, S., Yang, M. H., Cheung, I. M. W., Pun, C. M. G., & SanYip, B. W. (2021). The Project for Critical Research, Pedagogy & Praxis: An Educational Pipeline Model for Social Justice Teacher Education in Times of Division and Authoritarianism. The Project for Critical Research, Pedagogy & Praxis, 120, 225–249.

Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Ra-hayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelaja-ran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis An-droid Pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Educa-tion, 01(1), 63–70.

Dyah, D. (2014). Pengelolaan Kelas Yang Efektif. Universitas Dirgantara Marsekal Suryadarma, 6(1), 61–67.

Fahmi, S., Rahmawati, R. Y., & Priwantoro, S. W. (2022). Two-Variables Linear System: A Smartphone-Based-E-Module with a Realistic Mathematics Education Approach. Kreano, 13(1), 55–66.

Gluzman, N. A., Sibgatullina, T. V., Galushkin, A. A., & Sharonov, I. A. (2018). Forming the basics of future mathematics teachers’ professionalism using multimedia technologies. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(5), 1621–1633. https://doi.org/10.29333/ejmste/85034

Haris Pito, A. (2018). Media Pembelajaran Perspektif Al-Qu’an. Andragogi Jurnal Diklat Teknis, 6(2), 97–117.

Komputer, W. (2013). App inventor App inventor. PT Elex Media Komputindo.

Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelaja-ran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14(1), 15–20. https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.467

Lee, T. T., & Osman, K. (2012). Interactive Multi-media Module in the Learning of Electrochemistry: Effects on Students’ Understanding and Motivation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 1323–1327. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.295

Muhlisrarini, M. A. H. dan. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. In Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Ma-tematika. PT. RajaGrafindo Persada. https://doi.org/10.33477/bs.v2i2.376

Mulyono, H., Wekke, IS., Syaefudin, M.. (2018). Strategi pembelajaran di abad digital. Yogyakarta: Penerbit Gawe Buku (CV. Adi Karya Mandiri).

Muyaroah, S., & Fajartia, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Aplikasi Adobe Flash Cs 6 Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology (IJCET), 6(2), 79–83.

Peraturan Pemerintah. (2013). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Sekretariat Negara, 2(32), 148–164.

Rahman, A. A. (2018). Strategi Belajar Mengajar Matematika. Aceh: Syiah Kuala University Press.

Saputri, I. W. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi di SMK Negeri 1 Surabaya. It-Edu, 1(01), 37-41.

Schumacher, C. S., & Siegel, M. J. (2015). 2015 CUPM Curriculum Guide to Majors in the Mathematical Sciences. Retrieved April 5th, 2016.

Siregar, B. J., Ndruru, L., & Tamba, S. P. (2021). Android-Based Learning Media for Vocation-al High School Students. International Journal of Natural Science and Engineering, 5(2), 39-48. https://doi.org/10.23887/ijnse.v5i2.37080

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suherman, T., & Suryadi, D. (2003). Pendekatan pembelajaran Matematika kontemporer. Bandung: JICA–Universitas Pendidikan Indonesia (UPI).

Suriansyah, A. (2011). Landasan pendidikan. Banjarmasin: Comdes Publisher.

Ulfa, S. M., Effendi, M. M., & Azmi, R. D. (2023). Development of Codular-Based Mathbox Media to Improve Students’ Self-assessment and Understanding of The Pythagorean Theorem. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 14(1), 111–122.

Utomo, A. P., Amalia, T. R., Iqbal, M., & Narulita, E. (2020). Android-based comic of biotechnology for senior high school students. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3), 4143–4150.

Wahab, A., Junaedi, P, Sari, D.P, Febriyanni, R., & Wicaksono, A. (2021). Media Pembelajaran Matematika. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Waris, A., Masaong, A. K., Haris, I., & Arsyad, A. (2018). Model Design of Electronic Based Managerial and Academic Supervision Application (E-SUKMA) to Increase School Super-visor Performance at Education and Sports Department in Boalemo District. Journal of Education and Practice, 9(33), 61–67.

Wati, D. S., & Sudarma, T. F. (2020). Pengembangan model blended learning menggunakan aplikasi edmodo untuk meta pelajaran fisika di SMK. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan, 6(2), 53–59.

Yuni, Y. (2017). Perencanaan Pembelajaran Ma-tematika. In L. T. Hanifa (Ed.), STKIP Kusuma Negara (Vol. 1). STKIP Kusuma Negara.

Yuniastuti; Miftakhuddin; Khoiron, M. (2021). Media Pembelajaran untuk Generasi Milenial. Ja-karta: Scopindo Media Pustaka.

Yupinus, L., Ichsan, I., & Ardiawan, Y. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik pada Pokok Bahasan Tabung untuk SMP Negeri 2 Nanga Taman Kelas IX. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education, 2(1), 61-72. https://doi.org/10.21580/square.2020.2.1.5380

Refbacks

  • There are currently no refbacks.