Intuitive Understanding of Kinesthetic Students in Solving Mathematics Problems with Realistic Mathematic Education Approach
Abstract
Intuitive understanding is the ability to understand something without going through reasoning, so it is very important in solving math problems. One approach that can improve students' intuitive understanding is the Realistic Mathematic Education (RME) approach. However, not all students can use their intuitiveness in solving math problems. One of them is influenced by students' learning styles. For this reason, it is necessary to conduct research that aims to describe the intuitive understanding of students who have a kinesthetic learning style in solving math problems with the RME Approach. However, not all students can use their intuitiveness in solving math problems. One of them is influenced by students' learning styles. For this reason, it is necessary to conduct research that aims to describe the intuitive understanding of students who have kinesthetic learning styles in solving math problems with the RME Approach. The subjects of this research are students who have kinesthetic learning styles at SMKN 2 Tulungagung. The selection of research subjects is based on the results of the learning style questionnaire. Data collection methods with test questions, interviews, and documentation. Data analysis includes data reduction, data presentation, and conclusions.To test the validity of the data using method triangulation. Based on the research results, subject K1 leads to affirmatory intuition understanding, and subject K2 leads to anticipatory intuition understanding. It can be concluded that the intuitive understanding of kinesthetic students in solving opportunity problems has fulfilled the indicators of affirmatory intuition and anticipatory intuition. Furthermore, it is recommended to use the RME approach to improve students' intuitive understanding in solving math problems based on students' daily experiences or activities.
Pemahaman intuitif merupakan kemampuan memahami sesuatu tanpa melalui penalaran, sehingga sangat penting dalam menyelesaikan masalah matematika. Salah satu pendekatan yang dapat meningkatkan pemahaman intuitif siswa adalah pendekatan Realistic Mathematic Education (RME). Namun, tidak semua siswa dapat menggunakan intuisinya dalam menyelesaikan masalah matematika. Salah satunya dipengaruhi oleh gaya belajar siswa. Untuk itu perlu dilakukan penelitian yang bertujuan untuk mendeskripsikan pemahaman intuitif siswa yang memiliki gaya belajar kinestetik dalam menyelesaikan masalah matematika dengan Pendekatan RME. Namun, tidak semua siswa dapat menggunakan intuisinya dalam menyelesaikan masalah matematika. Salah satunya dipengaruhi oleh gaya belajar siswa. Untuk itu perlu dilakukan penelitian yang bertujuan untuk mendeskripsikan pemahaman intuitif siswa yang memiliki gaya belajar kinestetik dalam menyelesaikan masalah matematika dengan Pendekatan RME. Subyek penelitian ini adalah siswa yang memiliki gaya belajar kinestetik di SMKN 2 Tulungagung. Pemilihan subjek penelitian didasarkan pada hasil angket gaya belajar. Metode pengumpulan data dengan soal tes, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Untuk menguji keabsahan data menggunakan triangulasi metode. Berdasarkan hasil penelitian, subjek K1 mengarah pada pemahaman intuisi afirmatif, dan subjek K2 mengarah pada pemahaman intuisi antisipatif. Dapat disimpulkan bahwa pemahaman intuitif siswa kinestetik dalam menyelesaikan masalah peluang telah memenuhi indikator intuisi afirmatif dan intuisi antisipatif. Selanjutnya disarankan untuk menggunakan pendekatan RME untuk meningkatkan pemahaman intuitif siswa dalam menyelesaikan masalah matematika berdasarkan pengalaman atau aktivitas siswa sehari-hari.
Keywords
References
Amir, M. F., Rahayu, D. S., Amrullah, M., Rudyanto, H. E., & Afifah, D. S. N. (2020). Pemahaman Intuitif Siswa Sekolah Dasar Pada Pengukuran Luas Jajargenjang. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 31-42. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2641
Anggrayani, H. D. L., Fuady, A., & Alifiani. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Berdasarkan Kemampuan Berpikir Intuitif Pada Materi Bilangan Bulat Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Malang. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran. 16(30), 1-5.
Anjayani, V. Y. (2017). Deskripsi Intuisi Siswa Berdasarkan Tingkat IQ Dalam Penyelesaian Masalah Matematika Pada Materi Geometri Kelas VII SMPN 6 Kediri. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami), 1(1), 641–647.
Ardiansyah, K., Kurniati, D., Trapsilasiwi, D., & Osman, S. (2022). Truth-Seekers Students' Critical Thinking Process in Solving Mathematics Problems with Contradiction Information. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 13(1), 1-13.
Ariandi, Y. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Aktivitas Belajar pada Model Pembelajaran PBL. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, X(1996), 579–585.
Bunga, N., Isrok’atun, & Julia. (2016). Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Dan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 441–450.
Byers, V., & Herscovics, N. (1997). Understanding school mathematics. Mathematics Teaching, 24–27.
Dickinson, P., & Hough, S. (2012). Using realistic mathematics education in UK classrooms. Centre for Mathematics Education, Manchester Metropolitan University, Manchester, UK.
Fahmi, S., Rahmawati, R. Y., & Priwantoro, S. W. (2022). Two-Variables Linear System: A Smartphone-Based-E-Module with a Realistic Mathematic Education Approach. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 13(1), 55-66.
Fischbein, E. (2002). Intuition and Schemata in Mathematical Reasoning. Educational Studies in Mathematics. Netherland: Kluwer Academic Publishers.
Hirza, B., Kusumah, Y. S., Darhim, & Zulkardi. (2014). Improving intuition skills with realistic mathematics education. Journal on Mathematics Education, 5(1), 27–34. https://doi.org/10.22342/jme.5.1.1446.27-34
Irdawati, A., Marlina, R., Marlina, & Murni, I. (2019). Realistic Mathematics Education (RME) Approach to Enhance Mathematical Cognition of Elementary School Students. Journal of Physics: Conference Series, 1387(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1387/1/012140
Komariyah, S., Afifah, D. S. N., & Resbiantoro, G. (2018a). Analisis pemahaman konsep dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari minat belajar siswa. Sosiohumaniora, 4(1), 1–8.
Komariyah, S., Afifah, D. S. N., & Resbiantoro, G. (2018b). Analisis Pemahaman Konsep Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.30738/sosio.v4i1.1477
Kurniawati, L., Farhana, I. S., & Miftah, R. (2022). Improving students’ mathematical intuitive thinking ability using analogy learning model. Journal of Physics: Conference Series, 2157(1). 012042. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2157/1/012042
Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How does realistic mathematics education (RME) improve students’ mathematics cognitive achievement? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569–578. https://doi.org/10.12973/ejmste/76959
Nurrakhmi, R. Z. F. (2014). Profil Intuisi Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Turunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent. MATHEdunesa, 3(3), 208–214.
Purwaningsih, W. I., Astuti, E. P., Nugraheni, P., & Rizkyaningtyas, N. P. (2019). Characteristics of intuitive thinking in solve mathematical issue based on cognitive style. Journal of Physics: Conference Series, 1254(1), 012081. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1254/1/012081
Sari, N. I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining Terhadap Kemampuan Menulis Paragraf Argumentasi Oleh Siswa Kelas X SMA Pembangunan Nasional Lubuk Pakam Tahun Pembelajaran 2016-2017 (Doctoral dissertation), Universitas Negeri Medan.
Sa’o, S., Mei, A., & Naja, F. Y. (2019). The Application of Intuition in Solving the Problems of Math in the Olympiad of Mathematics. International Journal of Multidisciplinary Research and Publications, 2(6), 11–15.
Suendarti, M., & Liberna, H. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Perbandingan Trigonometri Pada Siswa SMA. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(2), 326–339.
Suindayati, S., Nur Afifah, D. S., & Sukwatus Suja’i, I. (2019). Teori Pirie-Kieren: Lapisan Pemahaman Siswa Smp Berkemampuan Matematika Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang. MaPan, 7(2), 211–228. https://doi.org/10.24252/mapan.2019v7n2a4
Susilowati, E. (2018). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa SD Melalui Model Realistic Mathematic Education (RME) Pada Siswa Kelas IV Semester I Di SD Negeri 4 Kradenan Kecamatan Kradenan Kabupaten Grobogan Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal PINUS, 4(1), 44–53.
Tanamir, M. D., & Dkk. (2020). Analisis Karakteristik Gaya Belajar Remaja Di Korong Sijangek Kenagarian Sungai Durian Kecamatan Patamuan Kabupaten Padang Pariaman. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 5(1), 50–59. https://doi.org/10.22216/jcc.2020.v5i1.5035
Usodo, B. (2012). Karakteristik Intuisi Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah. Aksioma, 01(01), 1–14.
Widyasari, N., & Jakarta, U. M. (2021). K r e a n o. 12(2), 365–375.
Wuryanie, M., Wibowo, T., Kurniasih, N., & Maryam, I. (2020). Intuition Characteristics of Student in Mathematical Problem Solving in Cognitive Style. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(2), 31–42. https://doi.org/10.37303/jelmar.v1i2.25
Refbacks
- There are currently no refbacks.