Instilling Multicultural Values in History Learning at SMA N 1 Rembang

  • Wahyu Adya Lestariningsih SMA Negeri 1 Rembang (High School)
  • Jayusman Jayusman Universitas Negeri Semarang
  • Arif Purnomo Universitas Negeri Semarang
Keywords: Value, Multicultural, History Learning

Abstract

The purpose of this research is to know what multicultural values are implemented in learning history in SMA Negeri 1 Rembang, to know the implementation of multicultural values in SMA Negeri 1 Rembang, and know what constraints faced in instilling multicultural values in SMA Negeri 1 Rembang. This research type is qualitative research. Data collection techniques are observation, interview, and documentation. Data validity uses triangulation and source techniques. Data analysis uses an interactive analysis model. The research results reveal that planting multicultural values in teaching history taught in SMA Negeri 1 Rembang has been done well. The implementation of multicultural values in history learning in SMA Negeri 1 Rembang is not only taught in the classroom but also through out-of-class learning. The curriculum becomes an obstacle to instilling multicultural values in SMA Negeri 1 Rembang, and classroom learning becomes a supporting factor in implementing multicultural values.

References

Ahmad, T. A. (2013). Pembelajaran sejarah berwawasan lingkungan. Indonesian Journal of Conservation, 2(1).
Antone, H. S. (2010). Pendidikan Kristiani Kontekstual. BPK Gunung Mulia.
Arends, R. (2008). Learning To Teach. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Barker, C. (2005). Teori dan Praktik. Yogyakarta: PT. Bentang Pustaka.
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).
Hikam, M. A. (2015). Pendidikan multikultural dalam rangka memperkuat kewaspadaan nasional menghadapi ancaman radikalisme di Indonesia. Global: Jurnal Politik Internasional, 17(1), 1-17.
Hizam, I. (2007). Kontribusi Minat Belajar dan Kemampuan Klarifikasi Nilai Sejarah dalam Pembentukan Sikap Nasionalisme. dalam Jurnal Penelitian Keislaman, 3(2).
Idi, A. (2015). Dinamika sosiologis Indonesia: agama dan pendidikan dalam perubahan sosial. LKiS Pelangi Aksara.
Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 78.
Kumar, R., & Lightner, R. (2007). Games as an interactive classroom technique: Perceptions of corporate trainers, college instructors, and students. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 19(1), 53–63.Kusnadi, A. (2019). Nilai-Nilai Keragaman pada Pancasila perspektif Al-Quran Surah Al-Hujurat Ayat 13. Al Qalam, 7(2).
Magogwe, J. M., & Ketsitlile, L. E. (2015). Pre-service teachers’ preparedness for teaching multicultural students. Journal for Multicultural Education, 9(4), 276-288.
Mahfud, C. (2006). Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mulyasa. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Muslim, I. (2018). Peran Teknologi dalam Pembentukan Hegemoni Global dan Implikasinya Terhadap Etika Islam.
Naim, N. (2017). Pendidikan multikultural, konsep dan aplikasi (Vol. 1). Ar-Ruzz Media..
Purnomo, A. (2015). Implementasi Nilai-Nilai Konservasi Sosial Dalam Perkuliahan Pada Program Studi Ilmu Sejarah FIS UNNES. In Forum Ilmu Sosial (Vol. 42, No. 1, pp. 48-56).
Rahayu, A. S. (2017). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn). Bumi Aksara.
Ri, T. P. K. A. (2019). Moderate beragama. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.
Ridwan, M. K. (2017). Penafsiran Pancasila Dalam Perspektif Islam: Peta Konsep Integrasi. Dialogia, 15(2), 199-220.
Sagala, S. (2006). Konsep dan Makna pembelajaran. Bandung: CV. Alfabeta.
Soekanto, S. (1993). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penegakan Hukum. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiharto, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press. Strauss dan Corbin. 2013. Dasar-Dasar Penelitian Kualitatif: Tatalangkah dan Teknik-Teknik Teoritisasi Data. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Suryadi, A. (2012). Pembelajaran Sejarah dan Problematikanya. Jurnal Historia Pedagogia: Vol. 1, No. 1.
Thoha, H. C. (1996). Kapita selekta pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.
Wasino. (2005). Sejarah Lokal dan Pengajaran Sejarah di Sekolah. Jurnal Paramita, Vol. 15 No. 1.
Wibowo, A. M. (2015). Pendidikan Multikultural di Pulau Dewata. Semarang: Arti Bumi Intaran.
Published
2021-09-15
How to Cite
Lestariningsih, W., Jayusman, J., & Purnomo, A. (2021). Instilling Multicultural Values in History Learning at SMA N 1 Rembang. Indonesian Journal of History Education, 6(2), 153-162. https://doi.org/10.15294/ijhe.v6i2.27636