Learning History, Perception, and Attitude towards Kartini Figure in SMA N 2 Rembang

  • Mohammad Syaiful Bakhri SMA Negeri 2 Rembang (High School)
  • Cahyo Budi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Bain Bain Universitas Negeri Semarang
Keywords: Perception, Kartini, History Learning

Abstract

The study aimed to determine the effect of Kartini sub-material history learning and student perceptions of student attitudes towards Kartini figures in class XI of SMA 2 Rembang in 2018. This type of research is ex post facto research. The results showed that historical learning and student perceptions affected students' attitudes towards Kartini. This is evidenced by the F Test, which obtained an F count greater than Ftable 5.522> 1.653; in the partial test (t test) for the Kartini sub miniate history learning variable (X1) obtained a t count smaller than t table 0.778 1.653, so H2 is accepted. Simultaneously, history learning and student perceptions affect student attitudes towards Kartini's figure of 4.6%. Partially, the influence of historical learning on student attitudes toward the Kartini figure was 0.32%, and the influence of students' perceptions of student attitudes towards the Kartini figure was 4.6%.

References

Agung, S. (2013). Leo, and Sri Wahyuni. Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Alisjahbana, S. T. (1979). Kebesaran dan Tragedi: Dalam Satu abad Kartini. Penerbit: Sinar Harapan
Amin, S. (2010). Pewarisan nilai sejarah lokal melalui pembelajaran sejarah jalur formal dan informal pada siswa sma di Kudus Kulon (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).
Anufia, B., & Alhamid, T. (2019). Instrumen pengumpulan data. Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong.
Azwar, S. (2007). Sikap manusia: Teori dan pengukurannya. Penerbit; Pustaka Pelajar
Bain, B. (2011). Nilai-Nilai Pendidikan Pada Pemberontakan Rakyat Sumatera Barat Pada Awal Tahun 1927. Paramita: Historical Studies Journal, 21(2).
Firdiyansyah, I. (2017). Pengaruh kualitas pelayanan, harga, dan lokasi terhadap kepuasan pelanggan pada warung gubrak KEPRI mall Kota Batam. Jurnal Elektronik REKAMAN (Riset Bidang Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi). ISSN, 2598-8107.
Halin, H. (2018). Pengaruh kualitas produk terhadap kepuasan pelanggan semen baturaja di palembang pada pt semen baturaja (PERSERO) Tbk. Jurnal Ecoment Global, 3(2), 79-94.
Hanafi, E. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Hizam, I. (2007). Kontribusi Minat Belajar dan Kemampuan Klarifikasi Nilai Sejarah dalam Pembentukan Sikap Nasionalisme. dalam Jurnal Penelitian Keislaman, 3(2).
Kaliwang, H. (1979). Tembok di halaman belakang Kabupaten Jepara: Dalam Satu Abad Kartini. Penerbit: Sinar Harapan.
Larasati, S., & Gilang, A. (2014). Pengaruh motivasi kerja terhadap kinerja karyawan wilayah telkom jabar barat utara (Witel bekasi). Jurnal Manajemen dan Organisasi, 5(3), 200-213.
Magogwe, J. M., & Ketsitlile, L. E. (2015). Pre-service teachers’ preparedness for teaching multicultural students. Journal for Multicultural Education, 9(4), 276-288.
Pramono, S. E. (2012). Perbaikan kesalahan konsep pembelajaran sejarah melalui metode pemecahan masalah dan diskusi. Paramita: Historical Studies Journal, 22(2).
Printina, B. I. (2019). Membumikan moral dan cita benih bangsa. Deepublish.
Purbiyanto, R., & Rustiana, A. (2018). Pengaruh disiplin belajar, lingkungan keluarga, dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 341-361.
Rahmawan, E. F., Sumaryanto, T., & Supriyadi, S. (2016). Pengembangan instrumen penilaian kinerja kemampuan bernyanyi berbasis android. Journal of Research and Educational Research Evaluation, 5(1), 81-89.
Sadli, S. (2010). Berbeda tetapi setara: pemikiran tentang kajian perempuan. Penerbit Buku Kompas.
Sarwono, S. W. (2010). Pengantar psikologi umum. Jakarta: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2010). Statistika untuk Penelitian. Bandung: ALFABETA.
Sukardi. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sunarjan, Y. Y. F. R. (2014). Survival Strategy Komunitas Makam Gunung Brintik Semarang (Doctoral dissertation, Doktor Studi Pembangunan Program Pascasarjana UKSW).
TEMPO. (2013). Gelap-Terang Hidup Kartini. Jakarta: KPG.
Utomo, C. B. (2010). Implementasi TQM Berorientasi Hard Skill dan Soft Skill dalam Pembelajaran Sejarah SMA di Kota Semarang. Paramita: Historical Studies Journal, 20(1).
Willimack, D. K. (2013). Methods for the development, testing, and evaluation of data collection instruments. Designing and conducting business surveys, pp. 253–301.
Published
2021-09-15
How to Cite
Bakhri, M., Utomo, C., & Bain, B. (2021). Learning History, Perception, and Attitude towards Kartini Figure in SMA N 2 Rembang. Indonesian Journal of History Education, 6(2), 21-30. https://doi.org/10.15294/ijhe.v6i2.27641