Improving the Learning Outcomes of History of Pre-Literacy Life Materials in Indonesia Through the "Grace Door" Quiz for Students of Class X IPS 1 SMA N 1 Banjarnegara

  • Sri Utari SMA Negeri 1 Banjarnegara (High School)
Keywords: Learning Result, “Pintu Rahmat” Quiz

Abstract

The Target of this research is to know how to apply the Quiz " Pintu Rahmat" by a class student of X Social Sciences 1 SMA Country 1 Banjarnegara school year 2014 / 2015. This research type is Research of Action Class, which has activity steps consisting of two cycles. Research data was obtained using etiquette and perception with a perception sheet and [pass/through] evaluation tests. The technique used to analyze data is to use descriptive statistical analysis modestly by using mean [count/calculate]). Results of the research show to [pass/through] Quiz " Pintu Rahmat," obtained by the fact the result of learning history mount. The class average value before the research was 76,92, and the total learned value was only 59%. After conducting action in cycle I, the class average value goes up to 80,77, thoroughly learned to reach 67%. In contrast, in cycle II, the natural class average value [is] equal to 81,66, thoroughly learned to reach 78%. This research suggests that Kuis "Pintu Rahmat" must be executed in class because the study model can improve the understanding of the student's results and the live lines of student mount.

References

Afandi, M. (2014). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal ilmiah pendidikan dasar, 1(1), 1-19.
Ananda, R., Rafida, T., & Syahrum, S. (2015). Penelitian tindakan kelas. Penerbit: Citapustaka Media.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Penerbit: Rineka Cipta.
Darsono, M. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.
Dewanto, P. Dan Tarsis Tarmudji. (1995). Metode Statitiska. Yogyakarta: Liberty.
Etin Solihatin. (2007). Cooperative Learning. Jakarta : Bumi Aksara.
Hanifah, N. (2014). Memahami penelitian tindakan kelas: teori dan aplikasinya. Upi Press.
Hapsari, A. E. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe numbered heads together berbantuan media interaktif untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(1), 1-9.
Juniata, E. (2017). Peningkatkan hasil belajar matematika melalui metode drill dan diskusi kelompok pada siswa kelas VI SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(3), 283-291.
Paris, S. (2018). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif Dengan Pendekatan Eksperimen Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas V Sd Inpres Bangkala Ii Kota Makassar. Selecta Education Jurnal, 1(2), 99-110.
Priyanto, D. (2016). Uji Kualitas Instrumen Penilaian Hasil Belajar Mata Pelajaran PAI SD di Purwokerto.
Rahayu, F. (2015). Pengaruh penggunaan media pembelajaran papan buletin terhadap hasil pembelajaran IPA siswa kelas IV MIN Ciputat.
Rahman, T., & Pd, M. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. CV. Pilar Nusantara.
Rakhmawan, D. (2014). Penerapan Model Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Pada Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).
Rasiman, R., & Widayanto, W. (2008). Penerapan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika pada Materi Lingkaran Bagi Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Karangawen Demak tahun pelajaran 2008/2009. Aksioma: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika UPGRIS Semarang, 1(1), 176850.
Rukajat, A. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research): Disertai Contoh Judul Skripsi dan Metodologinya. Deepublish.
Salim, A. (2007). Indonesia belajarlah!: membangun pendidikan Indonesia. Kerja sama Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang dengan Tiara Wacana.
Soedarsono, F.X. (2001). Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PAU P2AI Dirjen Dikti.
Sugandi, A. (2004). Teori Pembelajaran. Semarang: Unnes Press.
Suharso, R. (1992). Persepsi Siswa terhadap pengajaran sejarah. Jurnal Paramita.
Susanti, E., Susanti, D. H. E., & Hartanto, D. (2015). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Penerapan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Dalam Pendidikan Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 1(1), 151-174.
Wibowo, K. P., & Marzuki, M. (2015). Penerapan Model Make a Match Berbantuan Media untuk Meningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 158-169.
Widja, I. G. (1991). Sejarah lokal suatu perspektif dalam pengajaran sejarah. Penerbit Angkasa.
Yudi Hartadi. (2013). Makalah Best Practice Guru.Purnomo,
Zainal, A. (2006). Penelitian tindakan kelas. Bandung: Yrama Widya.
Published
2021-09-15
How to Cite
Utari, S. (2021). Improving the Learning Outcomes of History of Pre-Literacy Life Materials in Indonesia Through the "Grace Door" Quiz for Students of Class X IPS 1 SMA N 1 Banjarnegara. Indonesian Journal of History Education, 6(2), 31-42. https://doi.org/10.15294/ijhe.v6i2.27642