The Construction of Historical Empathy in Learning History with a Global Diversity Perspective

  • Ilyasin Ilyasin SMA Kristen Wonosobo (Vocational High School)
  • Syaiful Amin Universitas Negeri Semarang, Indonesia
  • Hamdan Tri Atmaja Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Keywords: Perseption, Chinese students, National movement

Abstract

The purpose of the research was to find out the implementation of historical learning of the national movement, to find out the perceptions of Chinese students on historical learning of national movements and to find out the obstacles in historical learning of the national movement in Wonosobo Christian High School. The researchers used qualitative research methods. The data sources of this research are informants, documents and others data. The data collection techniques used observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used is data analysis techniques with interactive models including data reduction, data presentation, inference, and verification. The implementation of historical learning on the subject of national movements carried out through the planning and implementation stages. In planning stage the teacher are prepares leasson plan, the media, learning methods in from of group discussions and learning material. The perception Chinese student of learning history of national movements are differing one another. This is caused by internal factors and external factors that influence their perception of historical learning, the subject of the national movement. In learning the history of the subject of the national movement, chinese students have their own obstacles. Regarding the status of Chinese ethnic students does not become a barrier to learning because high tolerance at the school.

References

Agustono, B. (2017). Rekonstruksi Identitas Etnik: Sejarah Sosial Politik Orang Pakpak Di Sumatera Utara 1958-2003. Masyarakat Indonesia, 37(1), 165-184.
Ahmad, T. A. (2014). Kendala Guru Dalam Internalisasi Nilai Karakter Pada Pembelajaran Sejarah. Jurnal Khazanah Pendidikan Vol. VII, p. 1
Ahmed, A. S. (2003). Rekonstruksi sejarah islam: ditengah pluralitas agama dan peradaban. Yogyakarta : Fajar Pustaka Baru, 2003
Alamsyah, A. (2018). Kontribusi Arsip dalam Rekonstruksi Sejarah (Studi di Keresidenan Jepara dan Tegal Abad Ke-19). Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 2(2), 153-163.
Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Amin, S. (2011). Pewarisan Nilai Sejarah Lokal Melalui Pembelajaran Sejarah Jalur Formal Dan Informal Pada Siswa SMA Di Kudus Kulon. Paramita Historical Journal Studies vol. 21, pp. 1: 105-115
Arifin. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Asikhia O. A. (2010). Students and Teachers’ Perception of the Causes of Poor Academic Performance in Ogun State Secondary Schools [Nigeria]: Implications for Counseling for National Development. European Journal of Social Sciences – Vol. 13, p.2: 229
Atno. (2011). Efektivitas Media Cd Interaktif dan Media VCD Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa SMA Negeri Di Banjarnegara Ditinjau Dari Tingkat Motivasi Belajar. Paramita Historical Studies Journal Vol. 21, p. 2
Dalyono. (1997). Psikologi Pendidikan. Jakarta:Rineka Cipta Karyono. (2010). Pemanfaatan Museum Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Materi Prasejarah Bagi Guru SMA Kota Semarang. Jurnal ABDIMAS Vol.14, p.1
Fathurahman, O. (2014). Naskah dan rekonstruksi sejarah lokal Islam; Contoh kasus dari Minangkabau. Wacana, Journal of the Humanities of Indonesia, 7(2), 5.
Husda, H. (2020). Rekonstruksi Sejarah Kebangkitan Nasional. Jurnal Adabiya, 21(2), 31-45.
Marli, S. (2020). Sejarah dan pendidikan sejarah. Jurnal Cakrawala Kependidikan, 9(2).
Mirhan, A. N. (2014). Pentingnya Rekontruksi Sejarah. Jurnal Adabiyah, 14(1), 96-103.
Moleong, L. J. (2010). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda.
Nata. (2009). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Nurhata, N. (2020). Rekonstruksi Sejarah Perlawanan Sultan Matangaji melalui Naskah Babad. Jurnal Tamaddun: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan Islam, 8(2).
Pratama, F. (2019). Situs Kraton Plered sebagai Media Pembelajaran Rekonstruksi Sejarah. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 69–78.
Saleh, F., & Chamid, N. (2018). Rekonstruksi Narasi Sejarah Syekh Al-Wasil Syamsudin Dan Peranannya Dalam Penyebaran Islam Di Wilayah Kediri Dan Sekitarnya: Menggali Pijakan Mempertegas Identitas IAIN Kediri. Prosiding Nasional, 1, 1-28.
Santoso, R. B. S. R. B. (2017). Rekonstruksi Sejarah dan Perkembangan Kesenian Bundhengan di Wonosobo (Suatu Tinjauan Konservasi Budaya Lokal). Jurnal Sosialita, 9(1).
Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press. Suryadinata, L. (2002). Etnis Tionghoa dan Nasionalisme Indonesia.
Sutrisno, S. (2003). Kontroversi dan rekonstruksi sejarah. Media Pressindo.
Widiawati, H. (2002). Regulasi Memori dalam Pengarsipan Rekonstruksi Sejarah. Wacana, Journal of the Humanities of Indonesia, 4(2), 5.
Yuanzhi, K. (2005). Silang Budaya TiongkokIndonesia. Jakarta: Bhuana Ilmu Populer
Zuhdi, S. (2014). Nasionalisme, laut, dan sejarah. Depok : Komunitas Bambu, 2014
Published
2022-03-15
How to Cite
Ilyasin, I., Amin, S., & Atmaja, H. (2022). The Construction of Historical Empathy in Learning History with a Global Diversity Perspective. Indonesian Journal of History Education, 7(1), 41-52. https://doi.org/10.15294/ijhe.v7i1.30680